REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Jeśli tarcza sprzęgła współpracująca z danym silnikiem posiada sprężyny tłumiące oznacza to, że dana jednostka napędowa nie posiada koła dwumasowego.
Jeśli tarcza sprzęgła współpracująca z danym silnikiem posiada sprężyny tłumiące oznacza to, że dana jednostka napędowa nie posiada koła dwumasowego.

REKLAMA

REKLAMA

Koło dwumasowe to podzespół znany wielu kierowcom użytkującym samochód z silnikiem diesla. Jego regeneracja jest kosztowna i po pewnym przebiegu nieunikniona. Jak sprawdzić, który silnik ma zamontowane koło dwumasowe. Czy w niektórych przypadkach można takie koło zastąpić tańszym rozwiązaniem?

REKLAMA

Użytkownicy aut z silnikami wysokoprężnymi, w pewnym momencie eksploatacji swojego pojazdu, zmuszeni są do wymiany jego sprzęgła. Bardzo często okazuje się, że czynność ta powiązana jest automatycznie z wymianą koła dwumasowego. Problem polega na tym, że część nowoczesnych silników posiada takie koło, a część nie. Zasadniczą wadą tego podzespołu jest duży koszt jego naprawy- średnio ok.2500zł wraz ze sprzęgłem. Dlatego coraz więcej osób poszukuje samochodów, które pozbawione są tego podzespołu.

REKLAMA

Wiele informacji na temat tego czy w danym modelu występuje koło dwumasowe czy nie, jest sprzecznych ze sobą. Dlatego aby rzetelnie to sprawdzić można zwrócić uwagę na budowę takiego koła, a jeszcze lepiej na tarczę sprzęgła w danym samochodzie. Jeśli silnik wyposażony jest w tzw. „dwumas” to w współpracująca z nim tarcza sprzęgła, nie posiada charakterystycznych sprężyn tłumiących. Składa się tylko z piasty, płyty zbierakowej i okładzin ciernych.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Świetnym przykładem może być tu tarcza sprzęgła występująca w Mitsubishi Colcie 1.5 DI-D, której budowa zgadza się z takim opisem i potwierdza fakt, występowania w nim koła dwumasowego. Brak sprężyn tłumiących oznacza, że za redukcję nadmiernych drgań przenoszonych z silnika na skrzynię biegów odpowiada „dwumas”.

Test nowego Nissana Note 1.5 dCi: ten diesel nie ma „dwumasy”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usuwanie koła dwumasowego

Wyższe koszty eksploatacji aut wyposażonych w koło dwumasowe spowodowały, że kierowcy zaczęli szukać alternatywnych rozwiązań mających na celu zastąpienia tego podzespołu. Wśród użytkowników aut z koncernu Volkswagena wyposażonych w wysokoprężny silnik AFN, czyli popularny 1.9TDI o mocy 110KM, coraz popularniejsze jest zastępowanie koła dwumasowego na rzecz jednomasowego(najczęściej pochodzi ono od jednostek benzynowych ABF wystających w Golfie MKIII GTI 2.0 150KM lub 9A 2.0 136KM). Koszt całej operacji, która uwzględnia m.in. zakup kompletnego sprzęgła od silnika benzynowego(najczęściej pochodzącego od silników VW G60 lub VR6) wraz kołem jednomasowym na zamiennikach, oscyluje w granicy 800zł. Jest to kilkukrotnie tańszy sposób na poradzenie sobie z drogim w eksploatacji kołem dwumasowym. Poza tym, użytkownicy tak zmodyfikowanych aut chwalą sobie to rozwiązanie. Nie pojawiają się bowiem żadne problemy dotyczące nadmiernych drgań czy szybko zużywającego się sprzęgła.

Zobacz też: Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Nie sposób wręcz nie zapytać, czy koło dwumasowe rzeczywiście jest niezbędne w aucie osobowym?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA