REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Jeśli tarcza sprzęgła współpracująca z danym silnikiem posiada sprężyny tłumiące oznacza to, że dana jednostka napędowa nie posiada koła dwumasowego.
Jeśli tarcza sprzęgła współpracująca z danym silnikiem posiada sprężyny tłumiące oznacza to, że dana jednostka napędowa nie posiada koła dwumasowego.

REKLAMA

REKLAMA

Koło dwumasowe to podzespół znany wielu kierowcom użytkującym samochód z silnikiem diesla. Jego regeneracja jest kosztowna i po pewnym przebiegu nieunikniona. Jak sprawdzić, który silnik ma zamontowane koło dwumasowe. Czy w niektórych przypadkach można takie koło zastąpić tańszym rozwiązaniem?

Użytkownicy aut z silnikami wysokoprężnymi, w pewnym momencie eksploatacji swojego pojazdu, zmuszeni są do wymiany jego sprzęgła. Bardzo często okazuje się, że czynność ta powiązana jest automatycznie z wymianą koła dwumasowego. Problem polega na tym, że część nowoczesnych silników posiada takie koło, a część nie. Zasadniczą wadą tego podzespołu jest duży koszt jego naprawy- średnio ok.2500zł wraz ze sprzęgłem. Dlatego coraz więcej osób poszukuje samochodów, które pozbawione są tego podzespołu.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele informacji na temat tego czy w danym modelu występuje koło dwumasowe czy nie, jest sprzecznych ze sobą. Dlatego aby rzetelnie to sprawdzić można zwrócić uwagę na budowę takiego koła, a jeszcze lepiej na tarczę sprzęgła w danym samochodzie. Jeśli silnik wyposażony jest w tzw. „dwumas” to w współpracująca z nim tarcza sprzęgła, nie posiada charakterystycznych sprężyn tłumiących. Składa się tylko z piasty, płyty zbierakowej i okładzin ciernych.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Świetnym przykładem może być tu tarcza sprzęgła występująca w Mitsubishi Colcie 1.5 DI-D, której budowa zgadza się z takim opisem i potwierdza fakt, występowania w nim koła dwumasowego. Brak sprężyn tłumiących oznacza, że za redukcję nadmiernych drgań przenoszonych z silnika na skrzynię biegów odpowiada „dwumas”.

REKLAMA

Test nowego Nissana Note 1.5 dCi: ten diesel nie ma „dwumasy”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usuwanie koła dwumasowego

Wyższe koszty eksploatacji aut wyposażonych w koło dwumasowe spowodowały, że kierowcy zaczęli szukać alternatywnych rozwiązań mających na celu zastąpienia tego podzespołu. Wśród użytkowników aut z koncernu Volkswagena wyposażonych w wysokoprężny silnik AFN, czyli popularny 1.9TDI o mocy 110KM, coraz popularniejsze jest zastępowanie koła dwumasowego na rzecz jednomasowego(najczęściej pochodzi ono od jednostek benzynowych ABF wystających w Golfie MKIII GTI 2.0 150KM lub 9A 2.0 136KM). Koszt całej operacji, która uwzględnia m.in. zakup kompletnego sprzęgła od silnika benzynowego(najczęściej pochodzącego od silników VW G60 lub VR6) wraz kołem jednomasowym na zamiennikach, oscyluje w granicy 800zł. Jest to kilkukrotnie tańszy sposób na poradzenie sobie z drogim w eksploatacji kołem dwumasowym. Poza tym, użytkownicy tak zmodyfikowanych aut chwalą sobie to rozwiązanie. Nie pojawiają się bowiem żadne problemy dotyczące nadmiernych drgań czy szybko zużywającego się sprzęgła.

Zobacz też: Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Nie sposób wręcz nie zapytać, czy koło dwumasowe rzeczywiście jest niezbędne w aucie osobowym?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA