REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenia silników BMW - kodowe oznaczenia silników benzynowych

BMW 528i Fot. BMW
BMW 528i Fot. BMW

REKLAMA

REKLAMA

Dla kierowcy to 2-litrowy benzyniak, oznaczenia silników BMW wskazują jednak, że motor nosi nazwę N20B20. Dziś rozkodujemy nazwy spotykane przede wszystkim w serwisach.

W ofercie bawarskiej marki znajduje się 6 typów silników benzynowych. Mają one głowice dysponujące liczbą od 3 do 12 cylindrów. Co więcej, inżynierowie bardzo różnie rozwiązywali kwestię architektury samych jednostek. Bo choć szczególną renomą cieszą się niezwykle charakterystycznie brzmiące rzędowe benzyniaki produkowane przez BMW, marka ma w swojej ofercie również motory zbudowane w oparciu o schemat V8, V10, a nawet V12. Jak odnaleźć się w nomenklaturze stosowanej przez Niemców? Ten poradnik przedstawi większość oznaczeń silników BMW funkcjonujących w sprzedaży od końca lat dziewięćdziesiątych.

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenia silników BMW - 3 cylindry:

  • B38 - produkcja od roku 2013
  • B38A15M0 - 1.5 litra, 136 KM, 220 Nm
  • B38K15T0 - 1.5 litra, 231 KM, 320 Nm

REKLAMA

Oznaczenia silników BMW - 4 cylindry:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • M43 - produkcja w latach 1991 - 2002
  • M43B16 - 1.6 litra, 102 KM, 150 Nm
  • M43B18 - 1.8 litra, 116 KM, 168 Nm
  • M43B19 - 1.9 litra, 105 lub 118 KM, 165 lub 180 Nm

  • M44 - produkcja w latach 1996 - 2001
  • M44B19 - 1.9 litra, 140 KM, 180 Nm

  • N40 - produkcja w latach 2001 - 2004
  • N40B16 - 1.6 litra, 115 KM, 150 Nm

  • N42 - produkcja w latach 2001 - 2004
  • N42B18 - 1.8 litra, 115 KM, 175 Nm
  • N42B20 - 2.0 litry, 143 KM, 200 Nm

  • N43 - produkcja w latach 2007 - 2011, silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • N43B16 - 1.6 litra, 122 KM, 160 Nm
  • N43B20 - 2.0 litry, 150 lub 170 KM, 200 lub 210 Nm

  • N45 - produkcja w latach 2004 - 2011
  • N45B16 - 1.6 litra, 115 KM, 150 Nm
  • N45B20S - 2.0 litry, 174 KM, 210 Nm

  • N46 - produkcja w latach 2004 - 2007
  • N46B18 - 1.8 litra, 115 KM, 175 Nm
  • N46B20U1 - 2.0 litry, 130 KM, 180 Nm
  • N46B20U2 - 2.0 litry, 136 KM, 180 Nm
  • N46B20O0 - 2.0 litry, 143 KM, 200 Nm
  • N46B20O1 - 2.0 litry, 150 KM, 200 Nm
  • N46NB20 - 2.0 litry, 156 KM, 200 Nm

  • N13 - produkcja od 2011 r., silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • N13B16 - 1.6 litra, 136 lub 170 KM, 220 lub 250 Nm

  • N20 - produkcja od 2011 r., silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • N20B16 - 1.6 litra, 170 KM, 250 Nm
  • N20B20 - 2.0 litra, 156, 184, 218, 245 KM, 240, 270, 310, 350 Nm

  • N26 - produkcja od 2012 r.
  • N26B20 - 2.0 litra, 245 KM, 350 Nm

  • B48 - produkcja od 2013 r., silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • 135 kW - 246 KM, 290 Nm
  • 141 kW - 192 KM, 280 Nm
  • 170 kW - 231 KM, 300 Nm
  • 185 kW - 252 KM, 350 Nm
  • 190 kW - 258 KM, 400 Nm

Oznaczenia silników BMW - 6 cylindrów:

  • M54 - produkcja w latach 2000 - 2006
  • M54B22 - 2.2 litra, 170 KM, 210 Nm
  • M54B25 - 2.5 litra, 192 KM, 245 Nm
  • M54B30 - 3.0 litry, 231 KM, 300 Nm

  • S54 - produkcja w latach 2000 - 2008
  • S54B32 - 3.2 litra, 348 KM, 365 Nm

  • M56 - produkcja w latach 2002 - 2005
  • M56B25 - 2.5 litra, 184 KM,

  • N52 - produkcja w latach 2005 - 2015
  • N52B25 - 177, 204 lub 218 KM, 230 lub 250 Nm
  • N52B30 - 218, 231, 245, 258, 265 lub 272 KM, 270, 280, 300, 310 lub 315 Nm

  • N53 - produkcja w latach 2007 - 2014
  • N53B25 - 2.5 litra, 190 KM, 235 Nm
  • N53B30 - 3.0 litry, 204, 218, 258 lub 272 KM, 270, 310 lub 320 Nm

  • N54 - produkcja w latach 2006 - 2016, twin-turbo, silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • N54B30 - 3.0 litry, 306, 326 lub 340 KM, 400 lub 450 Nm

  • N55 - produkcja od 2009 r., twin-scroll turbo, silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • N55B30M0 - 3.0 litry, 306 KM, 400 Nm
  • N55B30 - 3.0 litry, 320 KM, 450 Nm
  • N55B30O0 - 3.0 litry, 326 KM, 450 Nm
  • N55HP - 3.0 litry, 340 KM, 450 Nm
  • N55B30T0 - 3.0 litry, 360 lub 370 KM, 465 lub 500 Nm

  • S55 - produkcja od 2014 r., twin-turbo
  • S55 - 3.0 litry, 410, 431, 450, 460 lub 500 KM

  • B58 - produkcja od 2015 r., twin-scroll turbo, silnik z bezpośrednim wtryskiem
  • B58B30M0 - 3.0 litry, 340 lub 360 KM, 450 lub 500 Nm
  • B58B30M1 - 3.0 litry, 340 KM, 500 Nm
  • B58B30O1 - 3.0 litry, 388 KM, 500 Nm

Oznaczenia silników BMW - V8:

  • M62 - produkcja w latach 1996 - 2005
  • M62B35 - 3.5 litra, 235 KM, 320 Nm
  • M62TUB35 - 3.5 litra, 249 KM, 345 Nm
  • M62B44 - 4.4 litra, 286 KM, 420 Nm
  • M62TUB44 - 4.4 litra, 286 KM, 440 Nm
  • M62TUB46 - 4.6 litra, 347 KM, 480 Nm

  • S62 - produkcja w latach 1998 - 2006
  • S62B50 - 4.9 litra, 400 KM, 500 Nm

  • P60 - produkcja w latach 2000 - 2005
  • P60B40 - 4.0 litry, 450 KM, 480 Nm

  • N62 - produkcja w latach 2001 - 2010
  • N62B36 - 3.6 litra, 272 KM, 360 Nm
  • N62B40 - 4.0 lity, 306 KM, 390 Nm
  • N62B44 - 4.4 litra, 320 lub 333 KM, 440 lub 450 Nm
  • N62B48 - 4.8 litra, 360 lub 367 KM, 500 lub 490 Nm

  • S65 - produkcja w latach 2007 - 2013
  • S65B40 - 4.0 litry, 420 KM, 400 Nm
  • S65B44 - 4.4 litra, 450 KM, 440 Nm

  • N63 - produkcja od 2008 r.
  • N63B40A - 4.0 litry, 408 lub 448 KM, 600 lub 650 Nm
  • N63B44O0 - 4.4 litra, 408 KM, 600 Nm
  • N63B44O1 - 4.4 litra, 450 KM, 650 Nm
  • N63B44O2 - 4.4 litra, 450 KM, 650 Nm
  • N63B44M3 - 4.4 litra, 462 KM, 650 Nm
  • N63B44T3 - 4.4 litra, 530 KM, 750 Nm

  • S63 - produkcja od 2009 r.
  • S63B44O0 - 4.4 litra, 555 KM, 680 Nm
  • S63B44T0 - 4.4 litra, 560 KM, 680 Nm
  • S63B44T2 - 4.4 litra, 575 KM, 750 Nm
  • S63B44T4 - 4.4 litra, 600 KM, 750 Nm

Oznaczenia silników BMW - V10:

  • S85 - produkcja w latach 2005 - 2010
  • S85B50 - 5.0 litrów, 507 KM, 520 Nm

Oznaczenia silników BMW - V12:

  • M73 - produkcja w latach 1993 - 2002
  • M73B54 - 5.4 litra, 326 KM, 490 Nm

  • N73 - produkcja w latach 2003 - 2016
  • N73B60 - 6.0 litrów, 444 KM, 600 Nm

  • N47 - produkcja od 2009 r.
  • N74B60 - 6.0 litrów, 544 KM, 750 Nm
  • N74B66TU - 6.6 litra, 610 KM, 800 Nm

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA