Jak wygląda i pracuje tłok silnika czterosuwowego?
REKLAMA
REKLAMA
Z czego jest zrobiony?
Tłoki w silnikach samochodowych, niezależnie od rodzaju paliwa jakie dany motor wykorzystuje, zbudowane są najczęściej z aluminium. W bardzo starych konstrukcjach możemy również spotkać się z tłokami wykonanymi z żeliwa, ale tej technologi nie stosuje się już właściwie od dawna ze względu na wysoką wagę takich silników
REKLAMA
Zobacz również: Jak są zbudowane zawory w wysilonych silnikach?
Jak wygląda?
Tłok wygląda mniej więcej jak odwrócona do góry dnem szklanka. Powierzchnia tego „dna” najczęściej jest płaska i gładka, za wyjątkiem silników, w których wygenerowanie wysokiego stopnia sprężania wymaga wyrzeźbienia w tłokach miejsc na zawory w taki sposób, aby przy maksymalnym ich zbliżeniu uniknąć kolizji. W tłoku jest również specjalny otwór, przeznaczony do zamontowania w nim sworznia mocującego tłok do korbowodu. Na tłoku zamontowane są dwa lub trzy pierścienie, odpowiadające za smarowanie powierzchni cylindra olejem oraz uszczelnienie układu.
Jak się porusza?
Gdy w komorze spalania cylindra następuje wybuch mieszanki, powietrze i paliwo zwiększają swoją objętość około 50-krotnie. Powstające w ten sposób ciśnienie powoduje odepchnięcie tłoka z górnego położenia w dolne. Tłok przymocowany jest do korbowodu, czyli podłużnej części, łączącej go z wałem korbowym, tak więc ruch tłoka spowodowany zwiększeniem ciśnienia w cylindrze, powoduje poruszenie wałem. Każdy ruch tłoka, spowodowany wybuchem mieszkanki powoduje jeden obrót wałem.
Zobacz też: Jak działa tłok w silniku dwusuwowym?
REKLAMA
REKLAMA