Masa pojazdu i jej wpływ na emisję CO2 do atmosfery
REKLAMA
REKLAMA
Od co najmniej 50 lat projektanci opracowujący auta zdają sobie sprawę, że zbyt duża masa pojazdu negatywnie wpływa na jego prowadzenie, osiągi i spalanie. Doskonale o tym wiedział Colin Chapman, założyciel zespołu Lotus w Formule 1 z lat 50-tych. Jego motto "Dodanie mocy czyni cię szybszym na prostych. Pozbycie się masy czyni cię szybszym wszędzie”" stało się jego wyróżnikiem w świecie sportów motorowych, a jego hasło stało się myślą przewodnią następnych pokoleń konstruktorów pracujących dla najlepszych koncernów samochodowych świata.
REKLAMA
Niska masa, niska emisja CO2
Eliminacja zbędnych kilogramów stanowi jedno z kluczowych wyzwań w dążeniu do zwiększania efektywności energetycznej pojazdów. Masa jest bowiem głównym czynnikiem decydującym o wielkości emisji CO2 w pojazdach. Zależność między emisją CO2 a masą pojazdu wynosi 1 : 10 000. Inaczej mówiąc obniżenie masy pojazdu o 10 kg powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 1 g podczas jego użytkowania.
Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?
Tylna klapa z dużą szybą przyklejaną do lekkiej metalowej konstrukcji wsporczej
Dlatego też Renault opracowuje nowe metody projektowania i produkcji aut, stawiając sobie przy tym ambitne zadanie znaczącego obniżenia masy produkowanych modeli.
Specjalna budowa elementu auta ogranicza masę
W dotychczasowych rozwiązaniach szyba była przyklejana do stalowej konstrukcji tylnej klapy (powłoka zewnętrzna + wzmocnienie). Tutaj natomiast dużych rozmiarów szklany panel jest przyklejony do lekkiej metalowej konstrukcji wsporczej. Jest to pierwsza tego typu klapa o tak dużych rozmiarach. Poważnym wyzwaniem było zamocowanie w niej poszczególnych elementów (okablowania, odbojników, logo, spojlera). Zmniejszenie masy w porównaniu do standardowej tylnej klapy wyniosło 2,5 kg.
Rozwiązanie to stosowane jest już we wszystkich nowych modelach Renault (Nowe Clio, Captur).
Źródło: materiały prasowe Renault
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.