REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usunąć rysy z lakieru auta oraz prawidłowo go nawoskować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wosk samochodowy zabezpiecza powłokę lakierniczą auta, nadając jej przy tym wyjątkowy połysk.
Wosk samochodowy zabezpiecza powłokę lakierniczą auta, nadając jej przy tym wyjątkowy połysk.

REKLAMA

REKLAMA

Rysy na lakierze samochodowym to zmora wielu kierowców. Podpowiadamy jak je usunąć i przywrócić autu żywy kolor.

Proces odświeżania naszego lakieru i nadania mu upragnionego blasku wiąże się bezpośrednio z kompleksowym myciem jego nadwozia. Niezbędne jest prawidłowe przygotowanie powłoki lakierniczej tak, aby nie pozostały na niej żadne zabrudzenia. Poza tym pozostawienie piasku na powierzchni lakieru, może doprowadzić w trakcie jego polerowania, do jeszcze większych zniszczeń w jego strukturze.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Renowacja lakieru

Gdy nasze auto jest umyte, zdecydowanie łatwiej jest ocenić stan jego lakieru oraz zauważyć wszystkie rysy i ubytki na jego powierzchni. Aby pozbyć się tego typu uszkodzeń, należy w pierwszej kolejności ocenić skalę zniszczeń, tzn. sprawdzić jak szerokie i głębokie są rysy.

Zobacz galerię: Auta miejskie za 3000 zł

Jeśli mamy do czynienia z drobnymi zarysowaniami powłoki lakierniczej, możemy wykorzystać do ich usunięcia popularne pasty lekkościerne do lakierów jak chociażby Tempo. Niewielką ilość preparatu naniesioną na suchą gąbkę, rozcieramy kolistymi ruchami  w miejscu, w którym zauważyliśmy ubytki. Po 30-sekundach przy pomocy suchej szmatki wykonanej z mikrofibry, dokładnie wycieramy pastę do chwili, aż znikną zmatowione powierzchnie na lakierze.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa samoregenerujący się lakier Scratch Shield?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polerka obrotowa

Jeśli rysy na naszym lakierze występują na większym obszarze, a lakier na poszczególnych elementach nadwozia jest wyraźnie zmatowiały, możemy spróbować podjąć się we własnym zakresie jego polerowania za pomocą polerki obrotowej. Wyposażona musi być ona w dwie nakładki, twardszą na którą nakładamy pastę polerską i kulistymi ruchami rozcieramy ją po zmatowiałym elemencie, oraz miększą służącą do polerowania powłoki lakierniczej płynnym regulatorem kolorów bądź płynem do jej wygładzania.

Czynność ta nie należy do najprostszych, bowiem wymaga od użytkownika dobrego wyczucia oraz sporych zdolności manualnych. Nieumiejętne posługiwanie się polerką obrotową może doprowadzić do przetarcia powłoki lakierniczej.

Jeśli nie chcemy ryzykować możemy zlecić tego typu naprawę fachowcom. Koszt takiej usługi waha się w przedziale od 200-500zł.

Zobacz też: Na co uważać przy polerowaniu samochodu?

Woskowanie powłoki lakierniczej

Gdy nasze auto jest umyte i pozbyliśmy się większych rys z jego nadwozia, możemy dodatkowo zabezpieczyć jego lakier, nakładając na jego powierzchnię warstwę wosku samochodowego. Oprócz walorów estetycznych wosk tworzy specjalną barierę ochronną, która zapobiega m.in. przywieraniu piasku, kurzu, ptasich odchodów czy asfaltu do lakieru. W rezultacie nasze auto dłużej wygląda świeżo a pozbycie się wcześniej trudnych do usunięcia zabrudzeń, przychodzi zdecydowanie prościej. Poza tym dobry wosk, którego powłokę na samochodzie odświeżamy min. 3 razy w roku, zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia przebarwień na jego powłoce lakierniczej, spowodowanych m.in. ptasimi odchodami. Co więcej, niektóre lakiery samochodowe(np. czerwony) dłużej zachowują świeżość i intensywność barw.

Rodzaje wosków samochodowych

Na rynku dostępne są woski samochodowe w postaci zarówno płynnej jak i stałej(twardy wosk). Te pierwsze są zdecydowanie łatwiejsze do nakładania(często można je nakładać nawet na mokrą powierzchnię), jednak nie zawsze ich trwałość jest równie duża co wosków twardych. Najlepsze bazują na wosku Carnauba, uważanego za najtwardszy na świecie. Wszystkie jednak należy nakładać w temperaturze powyżej 15 stopni Celsjusza i zawsze zacienionym miejscu.

Zobacz też: Jakie są rodzaje wosków do polerowania?

Aby nałożyć wosk na samochód pamiętajmy, że auto musi być czyste. Przed woskowaniem możemy dodatkowo odtłuścić całą powierzchnię lakieru za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Następnie za pomocą czystej gąbki, nakładamy wosk kolistymi ruchami na wybranych elemencie. Po doczekaniu ok. 20 sekund  przystępujemy do jego polerowania za pomocą ścierki z mikrofibry. Ważne jest by cały zabieg wykonywać krok po kroku, od jednego elementu do drugiego. Starajmy się przy tym, by wosk nie znalazł się na plastikowych częściach pojazdu, bo pozostawi na nich białe ślady(możemy je usunąć np. czernidłem).

Typowe błędy podczas woskowania powłoki lakierniczej na samochodzie:

  • używanie brudnych i zapiaszczonych gąbek/ścierek;
  • używanie tej samej szmatki do nakładania wosku i polerowania lakieru;
  • niedokładne umycie auta;
  • nakładanie wosku na elementy plastikowe karoserii;
  • nakładanie wosku na mokre nadwozie(poza wyjątkami);
  • nakładanie wosku na rozgrzany lakier(poza wyjątkami);
  • woskowanie auta w pełnym słońcu(poza wyjątkami);
  • nie odnawianie powłoki woskowej w sposób regularny(m.in. 3 razy w roku

Zobacz też: Trudne do usunięcia plamy na lakierze: jak się ich pozbyć?

Kompleksowe mycie pojazdu, połączone z renowacją lakieru i późniejszym jego nawoskowaniem jest czynnością złożoną, która wymaga czasu i zaangażowania. Warto jednak poświecić jedno popołudnie na prawidłowe odświeżenie i zabezpieczenie powłoki lakierniczej w naszym samochodzie, by móc cieszyć się nim przez długie lata. Jest to naprawdę istotne, bowiem nowe, ekologiczne lakiery samochodowe są zdecydowanie mniej trwałe i odporne na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych, niż te stosowane jeszcze kilkanaście lat temu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA