Jak chronić lakier w okresie zimowym?
REKLAMA
REKLAMA
Stale atakowana powłoka lakiernicza w okresie zimowym traci na odporności, przez co tworzą się na niej niewielkie uszkodzenia. Powstałe w wyniku np. uderzeń drobnych kamyczków odpryski lakieru umożliwiają wodzie i solance dotarcie bez przeszkód do chroniącej blachę warstwy ocynku, tworząc w ten sposób ogniska korozji, z których powstaje rdza.
REKLAMA
Zobacz też: Przygotowanie auta do zimy - podstawowe czynności
REKLAMA
Często w wyposażeniu zimowym samochodu znajduje się tylko skrobaczka do szyb. Jak wskazuje nam sama nazwa jest to przyrząd do oczyszczenia szyb z lodu i śniegu. Jednak wielu kierowców używa jej także do czyszczenia całego samochodu. Wiosną przez to mamy porysowany cały samochód, co jest pierwszym ogniwem do korozji.
Na początku powinniśmy solidnie zabezpieczyć karoserię, przed tzw. rudymi wykwitami, w tym celu należy ją dokładnie oczyścić i odtłuścić. Następnie musimy dokonać dokładnych oględzin stanu dotychczasowego zabezpieczenia antykorozyjnego. Gdy znajdziemy wszystkie ubytki należy je odpowiednio zabezpieczyć, punktowo nakładając dobrany w sklepie lakierniczym, lakier zaprawowy, bądź też naprawę zlecić profesjonalnemu warsztatowi.
Zobacz też: Jak bezpiecznie jeździć zimą?
REKLAMA
Należy także pamiętać o ochronie wszelkiego typu zawiasów od drzwi, klapy bagażnika, i tym podobnych. Nie zabezpieczenie tychże elementów zwiększy ich podatność na uszkodzenia. Z kolei przy pomocy różnej maści preparatów można z powodzeniem uchronić najbardziej narażone na działanie soli nadkola i progi. Takie środki dodatkowo stanowią swoistą powłokę antykorozyjną, izolującą blachę od szkodliwych czynników zewnętrznych.
Aby zabezpieczyć dobrze powłokę karoserii należy dokładnie nawoskować lakier. Na naszym rynku dostępny jest szeroki wybór różnego rodzaju specjalnych past. Ich podstawowym składnikiem jest wosk Carnauba - najtwardszy wosk znany na świecie, wydobywany z brazylijskich palm. Nałożenie warstwy ochronnej, za pomocą wosku, zniweluje ryzyko powstania dodatkowych korozji w miejscach gdzie została uszkodzona powłoka lakiernicza. Warto poświęcić tej czynności bardzo dużo uwagi przed zimą, głównie ze względu na niskie temperatury, które uniemożliwią woskowanie lakieru przez kilka miesięcy w tym okresie.
Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”
Polska zaliczana jest do jednych z niewielu krajów w Europie, w których w tak dużych ilościach stosuje się groźną dla karoserii mieszankę soli. Stąd tak priorytetowe jest zabezpieczenie lakieru przed zimą. Pozwoli to także na uniknięcie uszkodzeń wynikających z eksploatacji, takich jak: rysy oraz odpryski na lakierze, których niestety nie obejmuje gwarancja antykorozyjna.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA