REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współczynnik Cx - czym jest i co określa?

Kajetan Sokołowski
Współczynnik Cx ma przede wszystkim wpływ na siłę jaką potrzebuje samochód do pokonania oporu powietrza
Współczynnik Cx ma przede wszystkim wpływ na siłę jaką potrzebuje samochód do pokonania oporu powietrza
carbodydesign.com

REKLAMA

REKLAMA

Badania nad współczynnikiem Cx są jednymi z najbardziej rozwiniętych w branży motoryzacyjnej. Producenci wprowadzają coraz wymyślniejsze rozwiązania, aby zmniejszyć opory powietrza.

Każdy z nas słyszał kiedyś o współczynniku oporu powietrza, który został oznaczony symbolem Cx. Na co jednak ma on wpływ i jakie znaczenie ma przy eksploatacji samochodu? Współczynnik ten ma przede wszystkim wpływ na siłę jaką potrzebuje samochód do pokonania oporu powietrza. Im większa jest ta siła tym większy jest współczynnik Cx. W trakcie eksploatacji samochodu ma on jeszcze wpływ na szumy, które są generowane w trakcie jazdy, jak również na stabilność prowadzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje nadwozi samochodowych? Jak je poznać?

Im mniejszy współczynnik ma dany samochód, tym łatwiej pokonuje opór powietrza i tym ciszej jest w środku w trakcie jazdy. Wraz z rozwojem techniki producenci samochodów coraz więcej uwagi przykładali do współczynnika Cx, a dzisiaj nie ma samochodu, który opuściłby fabrykę, bez uprzednich badań w tunelu aerodynamicznym. Często nawet poszczególne elementy są badane pod kątem oporu powietrza, jak np. lusterka, kołpaki, zderzak, dokładki czy płyta podłogowa. Można zauważyć, że wraz z biegiem czasu samochody stawały się coraz bardziej opływowe, a podwozie zaczęto przykrywać różnego rodzaju płytami w celu zmniejszenia oporu powietrza i zawirowań. Aktywny wpływ na współczynnik Cx, może mieć jazda z otwartymi oknami, która powoduje wzrost współczynnika o 5%. Podobnie dzieje się w trakcie z otwartym szyberdachem. Największym wrogiem współczynnika Cx jest bagażnik dachowy, który potrafi wystrzelić ten współczynnik, aż o 40% w górę, co oczywiście przekłada się na spalanie.

Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?

REKLAMA

Przykładowo przy prędkości 80 km/h wystarczy 1,6 KM do pokonania oporu jakie stawia powietrze, jednak już przy 120 km/h potrzeba aż 22 KM, do pokonania oporu. Wniosek jaki z tego możemy wyciągnąć, to że wraz ze wzrostem prędkości, w sposób wykładniczy wzrasta opór powietrza. Mimo coraz lepszych kształtów samochodów i mniejszego współczynnika Cx, nie zmniejsza się opór powietrza jaki muszą pokonać dzisiejsze samochody. Dzieje się tak, ponieważ praktycznie z każdym nowym modelem samochody stają się szersze i wyższe, co zwiększa powierzchnię, którą musi pokonać powietrze aby opłynąć samochód, co nawet przy bardzo dobrym współczynniku jak np. 0,26, stanowi duży opór. Z tego też powodu bardzo dobrymi samochodami jeżeli chodzi o aerodynamikę, są samochody z lat 90, które pod względem opływu powietrza zostały dobrze dopracowane, a przy tym nie są bardzo duże.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?

Jako przykład może posłużyć Opel Calibra, którego współczynnik wynosił 0,26 i Nissan 350Z, który legitymuje się współczynnikiem rzędu 0,30.  Aby realnie określić siłę oporu, jaki będzie stawiał samochód, należy współczynnik Cx przemnożyć przez powierzchnię czołową pojazdu i wtedy zauważymy, że podanie samej wartości Cx nie świadczy o tym, czy samochód będzie dobrze sobie radził z dużymi prędkościami, czy też nie. Tutaj można odnieść się do motocykli, których współczynnik Cx wcale nie jest mały, a często sporo większy niż dzisiejszych samochodów, jednak powierzchnia czołowa jaką posiadają motocykle jest wielokrotnie mniejsza niż w samochodzie, w związku z czym „pokonywanie” powietrza nie stanowi większego problemu.  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA