Na co uważać przy polerowaniu samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Zanik błysku lakieru występuje na skutek nałożenia się kilku czynników. Mimo, że myjemy nasz samochód na wysokociśnieniowej myjni ręcznej i robimy to regularnie, na lakierze może zostawać tzw. brud statyczny. Sam strumień wody, nawet najsilniejszy nie poradzi sobie z nim. Aby poprawić efekt wystarczyłoby użyć gąbki i przetrzeć lakier na mokro i może okazać się, że nie będzie potrzebne polerowanie. Zmatowienie lakieru i blaknięcie z biegiem czasu, to efekt działania promieniu ultrafioletowych. Natomiast ostatnim powodem, dla którego lakier nie wygląda dobrze, to rysy powstałe podczas nieuważnego mycia zabrudzoną gąbką lub w myjniach mechanicznych (szczotkowych).
REKLAMA
Zobacz też: Jak zamontować matę wygłuszającą pod maskę i na grodzi czołowej samochodu? Czy warto?
Ważne przygotowanie samochodu
REKLAMA
Pierwsza rzecz, na której musimy się skupić, to mycie samochodu. Powinniśmy użyć szamponu, który ułatwi nam pozbycie się brudu statycznego oraz zabrudzeń organicznych, takich jak ptasie odchody, muchy czy pyłki kwiatowe. Problem możemy mieć także z usunięciem cząstek sadzy lub kropeczek smoły, do których na rynku również zdobędziemy dedykowane płyny lub tzw. glinki. Do spłukiwania samochodu możemy użyć myjki ciśnieniowej, jednak samo mycie powinniśmy wykonać ręcznie za pomocą miękkiej gąbki lub szczotki z naturalnego włosia.
Kolejny problem, z którym spotkamy się podczas przygotowania samochodu do polerowania, to twardość używanej przez nas wody. Jeżeli woda cechuje się dużym współczynnikiem twardości, będzie pozostawiać po wyschnięciu białe ślady. Aby uniknąć tego efektu możemy wlać zaledwie parę kropel szamponu samochodowego lub mydła w płynie. Droższe będą bardziej zaawansowane metody demineralizacji wody. Skutecznym sposobem na zacieki jest wycieranie samochodu miękkim ręcznikiem, aż do sucha.
Zobacz też: Czy zostawienie auta na słońcu może być szkodliwe?
Polerowanie ręczne czy maszynowe?
Wybór sposobu polerowania zależy od efektu, który chcemy uzyskać. Nanoszone ręcznie pasty z elementami ściernymi poradzą sobie z niewielkimi rysami, ale faktycznie blask lakieru otrzymujemy poprzez ich maskowanie przez wosk dodawany do past. Ważne, aby używać miękkiej szmatki, która nie pozostawia także włosia oraz robić to w miejscu, w którym samochód nie będzie narażony na bezpośrednie, silne działanie promieni słonecznych. Duże nasłonecznienie sprawia, że lakier jest bardziej miękki i łatwiej go zatrzeć. Przed polerowaniem sprawdźmy raz jeszcze, czy na lakierze nie pozostały drobinki piasku. Efekt ręcznego polerowania może być zadowalający, a możemy wzmocnić go dodatkowo, używając mleczka wykańczającego lub nabłyszczacza. Lakier będzie się świecił, jednak w pełnym słońcu lub w momencie, gdy na samochód pada silne źródło światła okaże się, że zauważymy nieregularne mikro-ryski. Nie usuniemy ich ręcznie – jeżeli oczekujemy efektu jednorodnego lakieru, musimy zastosować maszynę do polerowania ze środkami ściernymi, a następnie wykańczającymi.
Polerowanie maszynowe – jaki sprzęt?
Po pierwsze powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego sprzętu użyć. Zainwestować w polerkę rotacyjną, czy użyć szlifierki kątowej? Jeżeli chcemy podejść do tematu profesjonalnie i zmniejszyć ryzyko uszkodzenia lakieru, to jedyną możliwością będzie kupienie dosyć drogiej maszyny do polerowania, która posiada regulację obrotów oraz stabilizację obrotów niezależnie od nacisku. Jeszcze bezpieczniejsze jest użycie polerki mimośrodowej, która poprzez nieregularne ruchy jest delikatniejsza w działaniu. Oczywiście jeżeli posiadamy szlifierkę kątową, która ma możliwość ustawienia szybkości wirowania tarczy nieprzekraczającej 2000 obr/min, również wykonanie zadania jest możliwe. Jednak ograniczanie prędkości obrotowej polega na osłabieniu jej mocy i gdy przyłożymy tarczę do karoserii, może okazać się, że polerowanie nie przynosi zamierzonych efektów. Błędem w takim przypadku jest dłuższe polerowanie jednego miejsca i zwiększanie docisku. Ostatecznie możemy doprowadzić do tzw. przepalenia lakieru, co objawia się pół okrągłymi lub długimi pasami widzianymi pod mocnym światłem (np. w słoneczny dzień). Są to miejsca, gdzie lakier został spolerowany zbyt głęboko. Profesjonaliści do sprawdzania efektów swojej pracy używają zawsze mocnych lamp halogenowych oraz kontrolują pracę miernikiem grubości lakieru na każdym etapie polerowania.
Zobacz też: Jak zamontować/przykleić reklamę lub naklejkę na samochodzie?
Czystość oraz dobór past i padów polerskich
REKLAMA
Najważniejszą sprawą podczas wykonywania pracy jest czystość. Jedno ziarenko piasku na tarczy może pozostawić trudne do korekcji ślady. Pasty polerskie, które mogą być stosowane na sucho lub mokro dobieramy oceniając stan zmatowienia lakieru. Będą różniły się ilością środka ściernego. Wśród tarcz również znajdziemy różne twardości i zastosowane materiały. Możemy kupić tarcze wykonane z gąbki oraz z włókien wełny. Bezpieczniejsze dla lakieru są te pierwsze – delikatne, ale jednocześnie sztywne gąbki. Pastę nakładamy w niewielkiej ilości dokładnie na całą tarczę, uzupełniając ją co jakiś czas. Jeżeli zmieniamy rodzaj pasty, musimy wcześniej koniecznie tarczę wyprać. Zmieniamy ją też, gdy polerujemy samochód pastą wykańczającą. Zastosujemy wtedy pad wykonany z miększej gąbki.
Jeżeli nasz samochód posiada miejsca o większych zarysowaniach, używamy w nich miejscowo past o mocniejszym działaniu, ale tu działa podobna zasada, jak w przypadku błędów popełnianych przy użyciu szlifierki kątowej. Głębokiej rysy nie powinniśmy traktować polerką do skutku. Miejsce powinniśmy wcześniej przygotować do polerowania. Na rynku dostępne są papiery o bardzo małej gradacji, którym matowimy na mokro obszar zarysowania. Jednak, jeżeli oczekujemy tak gruntownego odnowienia lakieru, zastanówmy się nad zleceniem zadania specjaliście. Koszt zakupu dobrych urządzeń i środków przewyższy kilkukrotnie wartość usługi. A pamiętajmy, że każde polerowanie, to w rzeczywistości ściągnięcie minimum kilkunastu mikronów lakieru z naszego samochodu. Jest to więc kosmetyka, której nie wykonujemy rutynowo. Ważniejsze jest odpowiednie mycie i zabezpieczanie lakieru w trakcie użytkowania samochodu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.