Kia Cee’d i Hyundai i30 z LPG
REKLAMA
REKLAMA
KIA Cee’d a LPG
Kia Cee’d w chwili debiutu oferowana była do wyboru z jednym z trzech silników benzynowych - 1.4 16V 109KM, 1.6 16V 122KM oraz 2.0 16V 143KM. Wszystkie posiadały głowicę wyposażoną w dwa wałki rozrządu typu DOHC oraz mechaniczną regulację luzu zaworowego. W 2009 roku auto przeszło modernizację, w wyniku której zmianom uległ nie tylko wygląd auta, ale także silniki (modyfikacje oprogramowania).
REKLAMA
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014
REKLAMA
Wszystkie trzy jednostki napędowe mogą współpracować z instalacją LPG. Opinie na temat ich pracy na tym alternatywnym paliwie są jednak mocno podzielone. Nie da się nie zauważyć, że wraz z rosnącym przebiegiem tych aut, rośnie też liczba osób, które mają z kłopot z silnikami.
W wielu przypadkach zanotowano problem wypalania się gniazd zaworowych. To co zastanawia, to tempo w jakim ono nastąpiło. Zdaniem np. firmy Prins, renomowanego producenta instalacji gazowych do aut osobowych, w samochodach KIA Cee’d zasilanych LPG już na dystansie mniejszym niż 100 tys. km pojawiają się objawy, świadczące o przyspieszonym zużyciu elementów głowicy (gniazd zaworowych i zaworów). Co więcej, taka sytuacja zdarza się czasem nawet po pokonaniu na alternatywnym paliwie zaledwie 20 tys.km.
Zobacz też: LPG w VW Golfie IV/V
Duży wpływ na tak szybkie zużycie elementów głowicy, ma rodzaj zastosowanej w danym aucie instalacji LPG oraz kompetencje osób ją montujących, a później serwisujących. Niezwykle istotna jest także częstsza regulacja luzu zaworowego - wg koncernu KIA należy ją wykonywać co 15 000 km.
Lubryfikacja
Jeszcze bardziej podzielone są zdania na temat stosowania w silnikach Cee’da tzw. lubryfikacji. Czynność ta polega na dodawaniu specjalnego środka chemicznego (lubryfikatora) do paliwa, który ma na celu wydłuży żywotność zarówno zaworów jak i gniazd zaworowych. W zależności od źródła, rozwiązanie to jest zalecane ze względu m.in. na mechaniczną regulację luzu zaworowego, albo ganione, bowiem upatruje się w tym zwiększania kosztów. Uwzględniając jednak pozytywny wpływ lubryfikacji na żywotność wielu silników uważanych za niezdolne do prawidłowej pracy na LPG( w tym np. silnika Forda 1.6 100KM), warto być może przemyśleć tę inwestycję. Jej koszt kształtuje się na poziomie od 300zł za sterownie mechaniczne do 800zł za rozwiązanie elektroniczne.
Hyundai i30 a LPG
Podobnie jak w modelu Kia Cee’d, tak i w jej bliźniaczej konstrukcji czyli Hyundaiu i30, silniki nie tolerują za dobrze gazu. Aby dobrze funkcjonowały na LPG, niezbędna jest dobrze dobrana i zamontowana instalacja LPG, jej późniejszy serwis i częsta regulacja luzu zaworowego. Wszelkie sprawy eksploatacji i30 są analogiczne jak w przypadku Kii Cee’d, a użytkownicy obu aut mają właściwie identyczne problemy i spostrzeżenia.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA