REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skoda Octavia Tour 1.6 Combi
Skoda Octavia Tour 1.6 Combi
Fot. Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Skoda z instalacją LPG to brzmi... oszczędnie? Nie do końca. Bo choć auto rzeczywiście jest zasilane gazem, stosowany jest też dotrysk benzyny. Jak to konkretnie wygląda?

Chyba każdy kierowca pamięta Skodę Octavię drugiej generacji napędzaną 1.6-litrowym silnikiem MPI. Tak, jednostka była znana jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. Miała jednak potężną zaletę - jest tytanicznie trwała i potrafi pokonać bez remontu nawet 500 tysięcy kilometrów. Wady? Nie ma wiele wspólnego z oszczędnością. W cyklu miejskim przeszło 100-konny benzyniak 8-zaworowy potrafi spalić ponad 10 litrów paliwa. Nawet podczas spokojniej jazdy w trasie wynik raczej nie będzie niższy niż 7 litrów. Czesi nie chcieli jednak wycofywać benzyniaka ze sprzedaży. W zamian wpadli na inny pomysł.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda 1.6 MPI z LPG dodanym w salonie

Skoda na początku nowego millenium postanowiła zaoferować klientom możliwość montażu instalacji LPG w salonie dealerskim. Układ markowany logo firmy Landi Renzo kosztował ponad 3 tysiące złotych. Nie był zatem tani. W zamian kierowca otrzymywał coś innego. Po pierwsze nie tracił gwarancji na silnik - tak jak działo się to po montażu układu zasilającego gazem poza ASO. Po drugie mógł serwisować instalację podczas standardowych przeglądów gwarancyjnych.

Zobacz również: Top 10: Nowy samochód z LPG 2019 - pełna oferta rynkowa!

Pomysł wydawał się genialny i rzeczywiście chwycił. Kierowcy bardzo chętnie kupowali Octavię z instslacją LPG, bowiem za jej sprawą koszt przejechania każdych 100 kilometrów spadał dokładnie o połowę! Skutek? Potencjał zasilania gazem zauważyli nie tylko właściciele prywatni, ale też floty. I w tej historii wszystko byłoby idealne, gdyby nie pewien fakt. Już po kilku latach okazało się, że w Octaviach 1.6 MPI z instalacją LPG powtarzają się dwie usterki. Pierwsza dotyczy wtryskiwaczy LPG. Druga przypadków wypalenia gniazd zaworowych.

REKLAMA

Skoda 1.6 MPI z LPG: po co dotrysk benzyny?

Importer czeskich samochodów najpierw naprawiał pojazdy w ramach gwarancji. To jednak nie dawało gwarancji skutecznego usunięcia problemu, a do tego generowało koszty. Firma potrzebowała zatem innego rozwiązania. I to pojawiło się w roku 2013. Czego dotyczyło? Przeprogramowania sterownika silnika i komputera zasilania gazem. Na jego mocy Skoda 1.6 MPI z LPG otrzymała dotrysk benzyny. Program dba o to, aby do 3100 obr./min. motor po nagrzaniu był zasilany tylko gazem. W przedziale między 3100 a 4200 obr./min. układ stosuje 7-proc. dodatek benzyny. Powyżej 4200 obr./min. jednostka jest zasilana tylko bezołowiową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Tak zaprojektowany mechanizm sprawia, że wnętrze silnika 1.6 MPI jest chronione przed skutkami bardzo wysokiej temperatury spalania mieszanki paliwowej. Z drugiej strony automatycznie obniżana jest korzyść finansowa płynąca z obecności układu zasilającego LPG. Najmniej stracą ci kierowcy, którzy jeżdżą głównie w mieście, ewentualnie drogami krajowymi. W ich przypadku dotrysk benzyny nadal będzie symbolicznie. Sporo drożej wyjdzie eksploatacja samochodu tym prowadzącym, którzy często poruszają się z dużymi prędkościami autostradą.

Skoda 1.6 MPI z LPG: kiedy dotrysk benzyny jest nieaktualny?

Zmiana oprogramowania oczywiście nie oznacza, że Skoda 1.6 MPI z "fabrycznym" LPG ma dotrysk benzyny zawsze. To warto podkreślić! Bezołowiowa nie będzie dodawana do mieszanki głównie w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy przed 2013 rokiem Octavia przestała pojawiać się na przeglądach w ASO. W takim przypadku mechanicy nie mieli okazji wykonania aktualizacji programu sterującego. Po drugie wtedy, gdy po minięciu gwarancji właściciel auta poprosi gazownika o zmianę ustawień sterownika na stare.

Zobacz również: Zakup używanego auta z instalacją LPG

Brak dotrysku benzyny w silniku 1.6 MPI Skody choć nie jest zgodny z tym, jakie standardy wprowadził producent, nie musi oznaczać jeszcze rychłej awarii czy zniszczenia silnika. Tak, znane są przypadki uszkodzenia wtryskiwaczy gazowych i wypalenia gniazd zaworowych. Nie były one jednak nagminne, a co za tym idzie nie są aktualne w każdym przypadku. Dowód? Na forach nie brakuje głosów użytkowników Skody Octavii II z LPG, którzy pokonali bez dotrysku benzyny często ponad 200 tysięcy kilometrów i nie odnotowali żadnej poważnej usterki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA