REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda 1.6 MPI. LPG ma dotrysk benzyny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Octavia Tour 1.6 Combi
Skoda Octavia Tour 1.6 Combi
Fot. Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Skoda z instalacją LPG to brzmi... oszczędnie? Nie do końca. Bo choć auto rzeczywiście jest zasilane gazem, stosowany jest też dotrysk benzyny. Jak to konkretnie wygląda?

Chyba każdy kierowca pamięta Skodę Octavię drugiej generacji napędzaną 1.6-litrowym silnikiem MPI. Tak, jednostka była znana jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. Miała jednak potężną zaletę - jest tytanicznie trwała i potrafi pokonać bez remontu nawet 500 tysięcy kilometrów. Wady? Nie ma wiele wspólnego z oszczędnością. W cyklu miejskim przeszło 100-konny benzyniak 8-zaworowy potrafi spalić ponad 10 litrów paliwa. Nawet podczas spokojniej jazdy w trasie wynik raczej nie będzie niższy niż 7 litrów. Czesi nie chcieli jednak wycofywać benzyniaka ze sprzedaży. W zamian wpadli na inny pomysł.

REKLAMA

Skoda 1.6 MPI z LPG dodanym w salonie

Skoda na początku nowego millenium postanowiła zaoferować klientom możliwość montażu instalacji LPG w salonie dealerskim. Układ markowany logo firmy Landi Renzo kosztował ponad 3 tysiące złotych. Nie był zatem tani. W zamian kierowca otrzymywał coś innego. Po pierwsze nie tracił gwarancji na silnik - tak jak działo się to po montażu układu zasilającego gazem poza ASO. Po drugie mógł serwisować instalację podczas standardowych przeglądów gwarancyjnych.

Zobacz również: Top 10: Nowy samochód z LPG 2019 - pełna oferta rynkowa!

Pomysł wydawał się genialny i rzeczywiście chwycił. Kierowcy bardzo chętnie kupowali Octavię z instslacją LPG, bowiem za jej sprawą koszt przejechania każdych 100 kilometrów spadał dokładnie o połowę! Skutek? Potencjał zasilania gazem zauważyli nie tylko właściciele prywatni, ale też floty. I w tej historii wszystko byłoby idealne, gdyby nie pewien fakt. Już po kilku latach okazało się, że w Octaviach 1.6 MPI z instalacją LPG powtarzają się dwie usterki. Pierwsza dotyczy wtryskiwaczy LPG. Druga przypadków wypalenia gniazd zaworowych.

Skoda 1.6 MPI z LPG: po co dotrysk benzyny?

Importer czeskich samochodów najpierw naprawiał pojazdy w ramach gwarancji. To jednak nie dawało gwarancji skutecznego usunięcia problemu, a do tego generowało koszty. Firma potrzebowała zatem innego rozwiązania. I to pojawiło się w roku 2013. Czego dotyczyło? Przeprogramowania sterownika silnika i komputera zasilania gazem. Na jego mocy Skoda 1.6 MPI z LPG otrzymała dotrysk benzyny. Program dba o to, aby do 3100 obr./min. motor po nagrzaniu był zasilany tylko gazem. W przedziale między 3100 a 4200 obr./min. układ stosuje 7-proc. dodatek benzyny. Powyżej 4200 obr./min. jednostka jest zasilana tylko bezołowiową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ile kosztuje serwis samochodu z instalacją LPG?

Tak zaprojektowany mechanizm sprawia, że wnętrze silnika 1.6 MPI jest chronione przed skutkami bardzo wysokiej temperatury spalania mieszanki paliwowej. Z drugiej strony automatycznie obniżana jest korzyść finansowa płynąca z obecności układu zasilającego LPG. Najmniej stracą ci kierowcy, którzy jeżdżą głównie w mieście, ewentualnie drogami krajowymi. W ich przypadku dotrysk benzyny nadal będzie symbolicznie. Sporo drożej wyjdzie eksploatacja samochodu tym prowadzącym, którzy często poruszają się z dużymi prędkościami autostradą.

Skoda 1.6 MPI z LPG: kiedy dotrysk benzyny jest nieaktualny?

Zmiana oprogramowania oczywiście nie oznacza, że Skoda 1.6 MPI z "fabrycznym" LPG ma dotrysk benzyny zawsze. To warto podkreślić! Bezołowiowa nie będzie dodawana do mieszanki głównie w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy przed 2013 rokiem Octavia przestała pojawiać się na przeglądach w ASO. W takim przypadku mechanicy nie mieli okazji wykonania aktualizacji programu sterującego. Po drugie wtedy, gdy po minięciu gwarancji właściciel auta poprosi gazownika o zmianę ustawień sterownika na stare.

Zobacz również: Zakup używanego auta z instalacją LPG

Brak dotrysku benzyny w silniku 1.6 MPI Skody choć nie jest zgodny z tym, jakie standardy wprowadził producent, nie musi oznaczać jeszcze rychłej awarii czy zniszczenia silnika. Tak, znane są przypadki uszkodzenia wtryskiwaczy gazowych i wypalenia gniazd zaworowych. Nie były one jednak nagminne, a co za tym idzie nie są aktualne w każdym przypadku. Dowód? Na forach nie brakuje głosów użytkowników Skody Octavii II z LPG, którzy pokonali bez dotrysku benzyny często ponad 200 tysięcy kilometrów i nie odnotowali żadnej poważnej usterki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA