REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa powypadkowa auta - jakość idzie w parze z bezpieczeństwem

Napraw powypadkowa wypadek
Napraw powypadkowa wypadek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

W zeszły czwartek, tj. 28 listopada 2013 roku, Volkswagen zorganizował konferencję, na której przedstawił różnice dotyczące nowych i starych metod napraw powypadkowych aut.

W konferencji, która odbyła się w Warszawie brali udział nie tylko pracownicy koncernu Volkswagen, ale i przedstawiciele i eksperci z Kraftfahrzeugtechnische Institut (KTI). Ci ostatni prezentowali wyniki swoich badań, które jasno pokazały, że niewłaściwa metoda naprawy auta, wyraźnie podnosi ryzyko poważnych obrażeń pasażerów auta przy powtórnym jego wypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Boczne uderzenie

W testach zderzeniowych wzięły udział dwa bezwypadkowe VW Passaty B6 w odmianach kombi. Główna siła uderzenia skierowana była na środkowy słupek B. Oba pojazdy, po pierwszym zderzeniu były naprawiane i ponownie rozbijane. Różnica polegała na sposobie naprawy. Srebrny egzemplarz został naprawiony wg najnowszych zaleceń producenta – słupek B został w całości wymieniony na nowy. Z kolei w niebieskim Passacie słupek B był spawany.

Naprawa i ponowny crash test

Ponowny kontakt z przeszkodą spowodował, że w niebieskim Passacie wyraźnemu przesunięciu (o 6 cm) uległ słupek B. W egzemplarzu, w którym słupek był wymieniony, skala zniszczeń była praktycznie na identycznym poziomie jak w pierwszej próbie (przeprowadzanej na jeszcze bezwypadkowym aucie). Wynik tego testu jest jednoznaczny – auta naprawiane w serwisach ASO VW nową metodą gwarantują wyższe bezpieczeństwo. Nie wszystko jest jednak takie proste i klarowne.

REKLAMA

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wiadomo jak ASO naprawi auto?

Po pierwsze klient, który oddaje auto do autoryzowanej stacji napraw VW nie jest w stanie stwierdzić, którą metodą auto zostanie naprawione. Okazuje się bowiem, że metoda polegająca na spawaniu słupka B jest zalecaną do Passata B5 i ze względu na braki szkoleniowe stosowana jest także w nowszych odmianach tego modelu. Dostęp do wiedzy, w tym przypadku systemu erWin Online jest kosztowny i opłacany w formie rocznego abonamentu. Z tego powodu niewiele serwisów (zarówno autoryzowanych jak i nieautoryzowanych) decyduje się na jego zakup.

Słowo od redakcji

Warto także zwrócić uwagę na fakt, który został pominięty na konferencji. Otóż uszkodzenia jakie nastąpiły w trakcie drugiej próby zderzeniowej w niebieskim Passacie, były konsekwencją nie tyle źle naprawionego słupka B, co podłogi. Po bliższej analizie uszkodzeń można zauważyć, że słupek B praktycznie nie odkształcił się na wysokości zderzenia czy spawów, tylko znacznie niżej. W wyniku uderzenia pospawany słupek B prawdopodobnie uzyskał na tyle wysoką sztywność na połączeniu, że większa część siły przeniosła się na najsłabsze ogniwo jakim w tym przypadku była podłoga. Uległą ona wyraźnej deformacji i spowodowała, ze słupek B u swej podstawy przesunął się wyraźnie w głąb kabiny.

Domagaj się fachowej naprawy

Oczywiście naprawa polegająca na spawaniu słupka nie jest dobrym rozwiązaniem, bo jeśli słupek zyskuje zbyt małą czy zbyt dużą sztywność to zupełnie inaczej reagują na to pozostałe elementy konstrukcji. W rezultacie zachwiana zostaje struktura ochronna auta a przez to systemy bezpieczeństwa auta. W przypadku naprawy blacharskiej warto zatem domagać się wymianych całych elementów i nie pozwolić sobie na ich spawanie, jeśli ich budowa uległa znacznemu odkształceniu.

Napraw powypadkowa wypadek
Volkswagen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA