REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa powypadkowa auta - jakość idzie w parze z bezpieczeństwem

Napraw powypadkowa wypadek
Napraw powypadkowa wypadek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

W zeszły czwartek, tj. 28 listopada 2013 roku, Volkswagen zorganizował konferencję, na której przedstawił różnice dotyczące nowych i starych metod napraw powypadkowych aut.

W konferencji, która odbyła się w Warszawie brali udział nie tylko pracownicy koncernu Volkswagen, ale i przedstawiciele i eksperci z Kraftfahrzeugtechnische Institut (KTI). Ci ostatni prezentowali wyniki swoich badań, które jasno pokazały, że niewłaściwa metoda naprawy auta, wyraźnie podnosi ryzyko poważnych obrażeń pasażerów auta przy powtórnym jego wypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Boczne uderzenie

W testach zderzeniowych wzięły udział dwa bezwypadkowe VW Passaty B6 w odmianach kombi. Główna siła uderzenia skierowana była na środkowy słupek B. Oba pojazdy, po pierwszym zderzeniu były naprawiane i ponownie rozbijane. Różnica polegała na sposobie naprawy. Srebrny egzemplarz został naprawiony wg najnowszych zaleceń producenta – słupek B został w całości wymieniony na nowy. Z kolei w niebieskim Passacie słupek B był spawany.

Naprawa i ponowny crash test

Ponowny kontakt z przeszkodą spowodował, że w niebieskim Passacie wyraźnemu przesunięciu (o 6 cm) uległ słupek B. W egzemplarzu, w którym słupek był wymieniony, skala zniszczeń była praktycznie na identycznym poziomie jak w pierwszej próbie (przeprowadzanej na jeszcze bezwypadkowym aucie). Wynik tego testu jest jednoznaczny – auta naprawiane w serwisach ASO VW nową metodą gwarantują wyższe bezpieczeństwo. Nie wszystko jest jednak takie proste i klarowne.

REKLAMA

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wiadomo jak ASO naprawi auto?

Po pierwsze klient, który oddaje auto do autoryzowanej stacji napraw VW nie jest w stanie stwierdzić, którą metodą auto zostanie naprawione. Okazuje się bowiem, że metoda polegająca na spawaniu słupka B jest zalecaną do Passata B5 i ze względu na braki szkoleniowe stosowana jest także w nowszych odmianach tego modelu. Dostęp do wiedzy, w tym przypadku systemu erWin Online jest kosztowny i opłacany w formie rocznego abonamentu. Z tego powodu niewiele serwisów (zarówno autoryzowanych jak i nieautoryzowanych) decyduje się na jego zakup.

Słowo od redakcji

Warto także zwrócić uwagę na fakt, który został pominięty na konferencji. Otóż uszkodzenia jakie nastąpiły w trakcie drugiej próby zderzeniowej w niebieskim Passacie, były konsekwencją nie tyle źle naprawionego słupka B, co podłogi. Po bliższej analizie uszkodzeń można zauważyć, że słupek B praktycznie nie odkształcił się na wysokości zderzenia czy spawów, tylko znacznie niżej. W wyniku uderzenia pospawany słupek B prawdopodobnie uzyskał na tyle wysoką sztywność na połączeniu, że większa część siły przeniosła się na najsłabsze ogniwo jakim w tym przypadku była podłoga. Uległą ona wyraźnej deformacji i spowodowała, ze słupek B u swej podstawy przesunął się wyraźnie w głąb kabiny.

Domagaj się fachowej naprawy

Oczywiście naprawa polegająca na spawaniu słupka nie jest dobrym rozwiązaniem, bo jeśli słupek zyskuje zbyt małą czy zbyt dużą sztywność to zupełnie inaczej reagują na to pozostałe elementy konstrukcji. W rezultacie zachwiana zostaje struktura ochronna auta a przez to systemy bezpieczeństwa auta. W przypadku naprawy blacharskiej warto zatem domagać się wymianych całych elementów i nie pozwolić sobie na ich spawanie, jeśli ich budowa uległa znacznemu odkształceniu.

Napraw powypadkowa wypadek
Volkswagen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA