REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa powypadkowa auta - jakość idzie w parze z bezpieczeństwem

Napraw powypadkowa wypadek
Napraw powypadkowa wypadek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

W zeszły czwartek, tj. 28 listopada 2013 roku, Volkswagen zorganizował konferencję, na której przedstawił różnice dotyczące nowych i starych metod napraw powypadkowych aut.

W konferencji, która odbyła się w Warszawie brali udział nie tylko pracownicy koncernu Volkswagen, ale i przedstawiciele i eksperci z Kraftfahrzeugtechnische Institut (KTI). Ci ostatni prezentowali wyniki swoich badań, które jasno pokazały, że niewłaściwa metoda naprawy auta, wyraźnie podnosi ryzyko poważnych obrażeń pasażerów auta przy powtórnym jego wypadku.

REKLAMA

Boczne uderzenie

W testach zderzeniowych wzięły udział dwa bezwypadkowe VW Passaty B6 w odmianach kombi. Główna siła uderzenia skierowana była na środkowy słupek B. Oba pojazdy, po pierwszym zderzeniu były naprawiane i ponownie rozbijane. Różnica polegała na sposobie naprawy. Srebrny egzemplarz został naprawiony wg najnowszych zaleceń producenta – słupek B został w całości wymieniony na nowy. Z kolei w niebieskim Passacie słupek B był spawany.

Naprawa i ponowny crash test

Ponowny kontakt z przeszkodą spowodował, że w niebieskim Passacie wyraźnemu przesunięciu (o 6 cm) uległ słupek B. W egzemplarzu, w którym słupek był wymieniony, skala zniszczeń była praktycznie na identycznym poziomie jak w pierwszej próbie (przeprowadzanej na jeszcze bezwypadkowym aucie). Wynik tego testu jest jednoznaczny – auta naprawiane w serwisach ASO VW nową metodą gwarantują wyższe bezpieczeństwo. Nie wszystko jest jednak takie proste i klarowne.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wiadomo jak ASO naprawi auto?

Po pierwsze klient, który oddaje auto do autoryzowanej stacji napraw VW nie jest w stanie stwierdzić, którą metodą auto zostanie naprawione. Okazuje się bowiem, że metoda polegająca na spawaniu słupka B jest zalecaną do Passata B5 i ze względu na braki szkoleniowe stosowana jest także w nowszych odmianach tego modelu. Dostęp do wiedzy, w tym przypadku systemu erWin Online jest kosztowny i opłacany w formie rocznego abonamentu. Z tego powodu niewiele serwisów (zarówno autoryzowanych jak i nieautoryzowanych) decyduje się na jego zakup.

Słowo od redakcji

Warto także zwrócić uwagę na fakt, który został pominięty na konferencji. Otóż uszkodzenia jakie nastąpiły w trakcie drugiej próby zderzeniowej w niebieskim Passacie, były konsekwencją nie tyle źle naprawionego słupka B, co podłogi. Po bliższej analizie uszkodzeń można zauważyć, że słupek B praktycznie nie odkształcił się na wysokości zderzenia czy spawów, tylko znacznie niżej. W wyniku uderzenia pospawany słupek B prawdopodobnie uzyskał na tyle wysoką sztywność na połączeniu, że większa część siły przeniosła się na najsłabsze ogniwo jakim w tym przypadku była podłoga. Uległą ona wyraźnej deformacji i spowodowała, ze słupek B u swej podstawy przesunął się wyraźnie w głąb kabiny.

Domagaj się fachowej naprawy

Oczywiście naprawa polegająca na spawaniu słupka nie jest dobrym rozwiązaniem, bo jeśli słupek zyskuje zbyt małą czy zbyt dużą sztywność to zupełnie inaczej reagują na to pozostałe elementy konstrukcji. W rezultacie zachwiana zostaje struktura ochronna auta a przez to systemy bezpieczeństwa auta. W przypadku naprawy blacharskiej warto zatem domagać się wymianych całych elementów i nie pozwolić sobie na ich spawanie, jeśli ich budowa uległa znacznemu odkształceniu.

Napraw powypadkowa wypadek
Volkswagen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA