REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku?

Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
prof. nzw. dr hab. inż. Gabriel Nowacki
dr inż. Tomasz Kamiński
mgr Michał Niezgoda
Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku? Fot. Fotolia
Samochód sam powiadomi służby ratownicze o wypadku. System eCall obowiązkowy już od 2014 roku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwają aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa. Z inicjatywy władz europejskich pojawi się jeszcze jeden, elektroniczny stróż: eCall, jako część wspólnotowej inicjatywy eSafety.

Według Światowej Organizacji Zdrowia za 20 lat wypadki drogowe będą zajmować piątą pozycję na liście najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. By zmienić tą smutną statystykę, Komisja Europejska wspólnie z organizacjami sektora transportu podjęła inicjatywę „e-Safety”, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w transporcie, m.in. dzięki elektronicznym systemom instalowanym w pojazdach i wyposażeniu infrastruktury drogowej w systemy telematyczne.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową rolę w ramach propozycji e-Safety odgrywa ogólnoeuropejski system automatycznego powiadamiania ratunkowego, o nazwie eCall, bazujący na powszechnie znanym numerze alarmowym 112. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie tego systemu mogłoby uratować około 2,5 tysiąca osób rocznie na terenie UE.

Jak to działa?

Urządzenie składa się z modułu detekcji wypadku oraz modułu teletransmisyjnego do komunikacji z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Podczas wypadku moduł detekcji wyposażony w czujniki przyspieszeń, w określonych warunkach, uruchamia moduł teletransmisyjny wykorzystujący technologię GSM. Z kolei globalny system pozycjonowania satelitarnego GPS, umożliwia lokalizację pojazdu. W sytuacji, gdy dojdzie do poważnego wypadku, w następstwie którego zostaną wystrzelone poduszki powietrzne, automatycznie zostanie wyzwolona przez pokładową elektronikę auta usługa eCall. Po wyzwoleniu usługi eCall, urządzenie pokładowe w pojeździe wywoła numer alarmowy 112.

W tym samym czasie komunikat alarmowy, zawierający najważniejsze informacje o wypadku tj. czas, miejsce, współrzędne oraz opis pojazdu, zostaje wysłany do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Wszystko po to, by zminimalizować czas niezbędny do przyjazdu karetki w momencie, gdy kierujący i pasażerowie są nieprzytomni, a w sąsiedztwie zdarzenia drogowego nie ma osób, które mogłyby udzielić im pomocy. Szybka reakcja to większe szanse na uratowanie życie ofiar, stąd też w opinii służb ratunkowych obowiązuje tzw. zasada „złotej godziny”, zgodnie z którą udzielenie pomocy w pierwszej godzinie po wypadku znacznie zwiększa szanse poszkodowanych na przeżycie. System eCall można także uruchomić ręcznie za pomocą przycisku SOS, umiejscowionego na desce rozdzielczej auta.

REKLAMA

Testy przeprowadzone m.in. przez Automobilklub ADAC zakończyły się sukcesem. System eCall działał z powodzeniem w trzech krajach: Niemczech, Włoszech oraz Austii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy system zacznie funkcjonować?

Poparcie dla idei wdrożenia systemu eCall w Europie wyraziło większość państw, w tym również Polska. Jednocześnie, silnie akcentuje się potrzebę pełnego wdrożenia numeru alarmowego 112.Przewiduje się, że strategia, mającą doprowadzić do montowania urządzenia pokładowego systemu eCall we wszystkich nowych pojazdach w Europie, ma się pojawić z początkiem 2014 roku.

Zobacz też: Czy dzięki obowiązkowi jazdy na światłach przez cały rok Polskie drogi są bezpieczniejsze? Pełna analiza eksperta ITS

Tymczasem…

Nie czekając na nowe unijne prawo, kilku europejskich producentów samochodów już teraz oferuje w swoich pojazdach usługę podobną do eCall. Volvo opcjonalnie wyposaża auta w system o nazwie On Call. Z kolei Skoda oraz Subaru montują Inteligentny System Ratunkowy drugiej generacji ISR 2. Natomiast w autach marki Volkswagen możemy spotkać Sat Assist. Na rynku dostępny jest także system oferowany przez firmę AUTOGUARD. Wspólnym mianownikiem tych platform jest możliwość szybkiego wezwania pomocy w razie wypadku lub innego zagrożenia. Dodatkową zaletą jest funkcja śledzenia pojazdu w przypadku kradzieży, dzięki czemu właściciele aut wyposażonych w podobne systemy korzystają ze zniżek na polisy Autocasco.

Szczegóły dotyczące eCall.

Wdrożenie systemu eCall opiera się na dobrowolnym protokóle ustaleń oraz umownym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów, dlatego obecnie powiadomienie alarmowe typu eCall jest traktowane jako usługa z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Protokół ustaleń (ang. MoU Memorandum of Understanding), dotychczas podpisało 20 państw członkowskich UE oraz 3 inne państwa (Szwajcaria, Norwegia i Islandia). Obecnie protokółu nie podpisała: Bułgaria, Francja, Irlandia, Polska, Węgry, Wielka Brytania.

Od dnia 1 stycznia 2009 roku we wszystkich państwach UE powinien być wdrożony numer alarmowy „112”. Obowiązek wdrożenia rozwiązań umożliwiających korzystanie z numeru „112” wynika z postanowień Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej). Dotychczasowy system obsługi zgłoszeń alarmowych na numer 112 jest nieefektywny. Zgłoszenia z telefonów stacjonarnych na numer 112 obsługuje 331 jednostek powiatowych PSP, natomiast zgłoszenia z telefonów komórkowych przyjmuje 458 jednostek organizacyjnych Policji. Jeśli chodzi o wdrożenie numeru alarmowego 112, który jest podstawą działania systemu eCall, to nie jest on w pełni operacyjny właściwie tylko w dwóch krajach Unii Europejskiej: Polsce i Bułgarii.

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Ponadto Polska jako jeden z nielicznych krajów UE nie wdrożyła standardu CEN/TS 15722 – dotyczącego minimalnego zbioru danych MSD (Minimal Set of Data). MSD są przekazane z pojazdu, w razie wypadku, do Centrum Powiadamiania Ratunkowego PSAP (Public Safety Answering Point).

Centrum Zarządzania i Telematyki Transportu ITS

Literatura:

  1. Care & national data. European Commission, 15.05.2011.
  2. http://dlakierowcow.policja.pl/wai/dk/807/47493/Wypadki_drogowe__raporty_roczne.html
  3. Zielińska A., Rok 2010 punktem odniesienia dla Programu BRD na lata 2011-2020. BRD, ITS, 1/2011.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA