REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uchronić się przed kradzieżą auta na postoju?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Samochody wyposażane są w coraz nowocześniejsze i coraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia przeciwkradzieżowe, a mimo to są nadal kradzione przez amatorów łatwego zarobku.

Bardzo skutecznym sposobem, uniemożliwiającym złodziejowi szybkie odjechanie po wejściu do kradzionego samochodu jest zastosowanie nawet bardzo prymitywnego centralnego wyłącznika, odcinającego dopływ prądu z akumulatora do wszystkich odbiorników. Urządzenia takie są dostępne w sprzedaży, a ich koszt jest śmiesznie niski w porównaniu z korzyściami z ich stosowania. Aby nie pozbawić się całkowicie prądu w samochodzie, niezbędnego choćby do zasilania urządzeń alarmowych, podtrzymania pracy komputera (jeżeli jest to konieczne), możliwości zdalnego otwarcia samochodu itd. należy zbocznikować taki wyłącznik odcinkiem bardzo cienkiego przewodu. Jego końce należy zaopatrzyć w końcówki, np. w oczka, aby można go było łatwo przymocować przy pomocy śrub, wchodzących w skład wyłącznika. Trzeba mieć kilka takich boczników, dobrze ukrytych przed złodziejami.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zabezpieczyć się przed złodziejem w korku?

Działanie takiego urządzenia jest niesłychanie proste. Po ustawieniu wyłącznika w pozycji „wyłączone” i zabezpieczeniu go przed złodziejem (np. przez wyjęcie klucza), prąd i tak będzie dopływał do różnych urządzeń w samochodzie, dzięki czemu złodziej będzie przekonamy, że gdy unieruchomi alarm, kradzież odbędzie się bez przeszkód. Tymczasem, gdy spróbuje uruchomić rozrusznik, natychmiast stopi się przewód, bocznikujący wyłącznik centralny i szybka kradzież zamieni się w poszukiwanie sposobów, jak doprowadzić prąd do rozrusznika, co może zająć kilka minut. Złodziej zrezygnuje z kradzieży przy pierwszych trudnościach – dalsze próby uruchomienia pojazdu mogą mieć dla niego finał w więzieniu.

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Jaki przekrój musi mieć przewód, bocznikujący wyłącznik centralny? Przyjmując, że wszystkie urządzenia, które muszą pobierać prąd podczas zamykania pojazdu, na postoju i w czasie zdalnego otwierania go, pobierają nie więcej, niż 3 ampery, bocznik należy wykonać z miedzianego przewodu o przekroju 0,25 do 0,3 milimetra kwadratowego. Wytrzyma on chwilowe obciążenia nawet do 5 amperów, ale stopi się już przy 20 amperach. Rozrusznik nawet bardzo małej mocy, w samochodzie małolitrażowym, pobiera podczas pracy, gdy silnik jest ciepły, co najmniej 30 do 40 amperów. Przy silniku zimnym pobór prądu jest dwukrotnie a nawet trzykrotnie większy, przynajmniej w pierwszej fazie rozruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA