REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać zewnętrzne światła pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że umiejętność używania zewnętrznych świateł samochodu ma każdy przeciętny kierowca i nie musi się niczego uczyć. Jest to pogląd skrajnie błędny, co widać na naszych drogach każdego dnia.

Używanie świateł normują odpowiednie przepisy i choć trwają niekończące się dyskusje co do ich słuszności lub nie, należy się im podporządkować, choćby z szacunku dla innych użytkowników drogi. Są jednak sytuacje nie ujęte w przepisach, lub nie w pełni jednoznacznie opisane. Zacznijmy od podstaw.

REKLAMA

Kierunkowskazy

Jak sama nazwa wskazuje, służą do informowania innych użytkowników drogi o intencjach kierowcy. Większość kierowców uważa jednak, że jest to zbędny dodatek do ich aut, wiec ich nie używa. Tymczasem obowiązkiem każdego uczestnika ruchu drogowego jest eksponowanie swoich zamiarów. Tak więc należy informować innych o każdej zmianie pasa ruchu kilka sekund wcześniej, ostrzegać o każdym zamiarze zmiany kierunku jazdy, nawet gdy wydaje się on oczywisty, bo nakazany znakami drogowymi (nakaz skrętu na skrzyżowaniu) lub wynikający z geometrii drogi (rozwidlenie dróg w którym występuje droga główna i podporządkowana). W zasadzie nie istnieje takie coś, jak „nadużywanie kierunkowskazów”, z wyjątkiem sytuacji, gdy np. sygnalizuje się skręt w drogę, która znajduje się pół kilometra dalej.

Zobacz również: Jak oczyścić zaparowane światła przednie?

Światła przeciwmgłowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno przednie jak i tylne mogą być używane tylko w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Jak bardzo zmniejszonej? Tego przepisy nie mówią dostatecznie dokładnie. Wydaje się, że włączenie tych świateł powinno być ostatecznością. Są ona z reguły bardzo silne, przednie oświetlają drogę bardzo szeroko, tylne mogą oślepiać innych kierowców. Tak wiec włączenie ich, gdy tylko nad drogą pojawią się luźnie kłaczki mgły lub skroplonej pary wodnej z przydrożnej kałuży, jest niepotrzebne i dla innych użytkowników drogi trudne do zaakceptowania.

Zobacz również: Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Światła awaryjne

Te są nadużywane przy każdej okazji i bez okazji, zwłaszcza podczas holowania. Mają one jedno jedyne zadanie: ostrzegać innych kierowców o unieruchomionym NA ICH DRODZE innym pojeździe. Nie mogą być stosowane w pojeździe jadącym, którego kierowca ma ochotę zwrócić na siebie uwagę innych kierowców lub dla wyrażenie podziękowania, choć w tym wypadku włączenie ich na 2-3 sekundy raczej nikogo nie zmyli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA