REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać zewnętrzne światła pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że umiejętność używania zewnętrznych świateł samochodu ma każdy przeciętny kierowca i nie musi się niczego uczyć. Jest to pogląd skrajnie błędny, co widać na naszych drogach każdego dnia.

Używanie świateł normują odpowiednie przepisy i choć trwają niekończące się dyskusje co do ich słuszności lub nie, należy się im podporządkować, choćby z szacunku dla innych użytkowników drogi. Są jednak sytuacje nie ujęte w przepisach, lub nie w pełni jednoznacznie opisane. Zacznijmy od podstaw.

REKLAMA

Kierunkowskazy

Jak sama nazwa wskazuje, służą do informowania innych użytkowników drogi o intencjach kierowcy. Większość kierowców uważa jednak, że jest to zbędny dodatek do ich aut, wiec ich nie używa. Tymczasem obowiązkiem każdego uczestnika ruchu drogowego jest eksponowanie swoich zamiarów. Tak więc należy informować innych o każdej zmianie pasa ruchu kilka sekund wcześniej, ostrzegać o każdym zamiarze zmiany kierunku jazdy, nawet gdy wydaje się on oczywisty, bo nakazany znakami drogowymi (nakaz skrętu na skrzyżowaniu) lub wynikający z geometrii drogi (rozwidlenie dróg w którym występuje droga główna i podporządkowana). W zasadzie nie istnieje takie coś, jak „nadużywanie kierunkowskazów”, z wyjątkiem sytuacji, gdy np. sygnalizuje się skręt w drogę, która znajduje się pół kilometra dalej.

Zobacz również: Jak oczyścić zaparowane światła przednie?

Światła przeciwmgłowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno przednie jak i tylne mogą być używane tylko w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Jak bardzo zmniejszonej? Tego przepisy nie mówią dostatecznie dokładnie. Wydaje się, że włączenie tych świateł powinno być ostatecznością. Są ona z reguły bardzo silne, przednie oświetlają drogę bardzo szeroko, tylne mogą oślepiać innych kierowców. Tak wiec włączenie ich, gdy tylko nad drogą pojawią się luźnie kłaczki mgły lub skroplonej pary wodnej z przydrożnej kałuży, jest niepotrzebne i dla innych użytkowników drogi trudne do zaakceptowania.

Zobacz również: Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Światła awaryjne

Te są nadużywane przy każdej okazji i bez okazji, zwłaszcza podczas holowania. Mają one jedno jedyne zadanie: ostrzegać innych kierowców o unieruchomionym NA ICH DRODZE innym pojeździe. Nie mogą być stosowane w pojeździe jadącym, którego kierowca ma ochotę zwrócić na siebie uwagę innych kierowców lub dla wyrażenie podziękowania, choć w tym wypadku włączenie ich na 2-3 sekundy raczej nikogo nie zmyli.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA