REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać zewnętrzne światła pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Land Rover Discovery
Land Rover Discovery

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że umiejętność używania zewnętrznych świateł samochodu ma każdy przeciętny kierowca i nie musi się niczego uczyć. Jest to pogląd skrajnie błędny, co widać na naszych drogach każdego dnia.

Używanie świateł normują odpowiednie przepisy i choć trwają niekończące się dyskusje co do ich słuszności lub nie, należy się im podporządkować, choćby z szacunku dla innych użytkowników drogi. Są jednak sytuacje nie ujęte w przepisach, lub nie w pełni jednoznacznie opisane. Zacznijmy od podstaw.

REKLAMA

Kierunkowskazy

Jak sama nazwa wskazuje, służą do informowania innych użytkowników drogi o intencjach kierowcy. Większość kierowców uważa jednak, że jest to zbędny dodatek do ich aut, wiec ich nie używa. Tymczasem obowiązkiem każdego uczestnika ruchu drogowego jest eksponowanie swoich zamiarów. Tak więc należy informować innych o każdej zmianie pasa ruchu kilka sekund wcześniej, ostrzegać o każdym zamiarze zmiany kierunku jazdy, nawet gdy wydaje się on oczywisty, bo nakazany znakami drogowymi (nakaz skrętu na skrzyżowaniu) lub wynikający z geometrii drogi (rozwidlenie dróg w którym występuje droga główna i podporządkowana). W zasadzie nie istnieje takie coś, jak „nadużywanie kierunkowskazów”, z wyjątkiem sytuacji, gdy np. sygnalizuje się skręt w drogę, która znajduje się pół kilometra dalej.

Zobacz również: Jak oczyścić zaparowane światła przednie?

Światła przeciwmgłowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno przednie jak i tylne mogą być używane tylko w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Jak bardzo zmniejszonej? Tego przepisy nie mówią dostatecznie dokładnie. Wydaje się, że włączenie tych świateł powinno być ostatecznością. Są ona z reguły bardzo silne, przednie oświetlają drogę bardzo szeroko, tylne mogą oślepiać innych kierowców. Tak wiec włączenie ich, gdy tylko nad drogą pojawią się luźnie kłaczki mgły lub skroplonej pary wodnej z przydrożnej kałuży, jest niepotrzebne i dla innych użytkowników drogi trudne do zaakceptowania.

Zobacz również: Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Światła awaryjne

Te są nadużywane przy każdej okazji i bez okazji, zwłaszcza podczas holowania. Mają one jedno jedyne zadanie: ostrzegać innych kierowców o unieruchomionym NA ICH DRODZE innym pojeździe. Nie mogą być stosowane w pojeździe jadącym, którego kierowca ma ochotę zwrócić na siebie uwagę innych kierowców lub dla wyrażenie podziękowania, choć w tym wypadku włączenie ich na 2-3 sekundy raczej nikogo nie zmyli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA