REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?
Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Kupno auta z parkingu policyjnego? Tak jest możliwe. Atrakcyjna cena to jednak nie wszystko. Kupujący musi też pamiętać o wadach takich pojazdów.

Samochód na parkingu policyjnym. Nie odbierzesz auta? Stracisz je!

Zdarza się, że właściciel nie zgłasza się po źle zaparkowany samochód, który został odholowany na parking policyjny lub depozytowy. Powód? Jego wartość może być zbyt niska, aby opłacało się wnosić wynoszącą kilkaset złotych opłatę. Co się dzieje w takim przypadku? Procedura wymaga dopełnienia kilku formalności. Ostatecznie jednak auto staje się własnością gminy i trafi pewnie na licytację. A to oznacza, że kupno auta z parkingu policyjnego jest jak najbardziej możliwe.

REKLAMA

Kiedy auto na parkingu policyjnym przechodzi na własność gminy?

  • pojazd może przejść na własność gminy, gdy właściciel nie odbierze go przez trzy miesiące,
  • aby pojazd przeszedł na własność gminy, konieczne jest dopełnienie formalności:
    • starosta po trzech miesiącach musi powiadomić właściciela o skutkach nieodebrania auta,
    • powinien dać właścicielowi 30 dni na reakcję i uregulowanie opłat,
  • gdy właściciel nie zareaguje na pismo starosty, ten musi skierować wniosek do sądu,
    • wniosek powinien zakładać orzeczenie przepadku mienia na rzecz powiatu.

Kiedy gmina nie może przejąć auta z parkingu policyjnego?

Oczywiście może się okazać, że przejęcie pojazdu przez gminę nie jest możliwe. Kiedy tak się stanie? Podstawowa przesłanka dotyczy sytuacji właściciela. Bo gmina nie stanie się właścicielem samochodu chociażby wtedy, gdy auto nie zostało odebrane z parkingu policyjnego z przyczyn niezależnych od właściciela lub osoby uprawnionej. To raz. Dwa należy wskazać, że przejęcie pojazdu przez gminę jeszcze nie oznacza, że koszty związane z holowaniem i przechowywaniem zniknęły - bo nadal musi je ponieść właściciel.

Kupno auta z parkingu policyjnego. Kiedy i jak?

REKLAMA

Kiedy możliwe jest kupno auta z parkingu policyjnego? Przede wszystkim wtedy, gdy jego właścicielem stała się gmina - mowa o oficjalnym przejęciu własności po zakończonym postępowaniu sądowym. W takim przypadku samochód trafia na licytację. Może się jednak okazać, że wartość auta lub jego stan sprawiają, że żaden z kupujących nie jest nim zainteresowany. W takim przypadku konieczne jest złomowanie - i koszty związane z nim również ponosi poprzedni właściciel.

Wyjątek stanowi sytuacja, w której właściciela nie udało się ustalić. Może się tak stać w sytuacji, w której auto zostało np. porzucone bez tablic rejestracyjnych i tabliczek pozwalających na identyfikację po numerze VIN.

Kupno auta z parkingu policyjnego: wady rozwiązania

Kupno auta z parkingu policyjnego choć może oznaczać atrakcyjną cenę, jest też obarczone dodatkowymi obowiązkami. W końcu nabywca otrzymuje pojazd bez kluczyków i pilota do alarmu, a także bez dokumentów. O ile wyrobienie nowych dokumentów jest możliwe na drodze rejestracji, o tyle większy problem dotyczy kluczyków. Dorobienie kompletu do nowoczesnego auta wraz z rozbrojeniem zabezpieczeń zamontowanych w pojeździe może kosztować często kilka tysięcy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupno auta z parkingu policyjnego. Kot w worku?

Warto pamiętać o tym, że kupujący przed licytacją auta z parkingu policyjnego nie ma możliwości jego dokładnego sprawdzenia. Zarządca parkingu nie dysponuje kluczykami - tym samym nie jest możliwe odpalenie silnika czy przejażdżka testowa i kontrola w stacji diagnostycznej. Podstawą są oględziny wzrokowe - a to oznacza, że właściwie kupuje się kota w worku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA