REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przegląd techniczny w 2024 r. może kosztować 505 zł? Nowa propozycja diagnostów

przegląd techniczny w 2024 r., cena przegląd technicznego 2024, przegląd techniczny w 2024 r. może kosztować 505 zł
Przegląd techniczny w 2024 r. może kosztować 505 zł? Nowa propozycja diagnostów

REKLAMA

REKLAMA

Ile będzie kosztować przegląd techniczny w 2024 r.? Pojawiła się nowa propozycja. I brzmi ona 505 zł. Z dnia na dzień stawka wzrosłaby zatem z 98 zł o równe 515 proc. Całe szczęście ta kwota to nie wynik propozycji rządu, a jednej z organizacji zrzeszających diagnostów.

Ceny przeglądów technicznych są oderwane od wszelkich realiów rynkowych. Decyduje o nich minister transportu na mocy rozporządzenia. Ostatnie pochodzi jednak z 2004 r. A to oznacza, że stawka na poziomie 98 zł płacona dziś w stacji kontroli pojazdów nie uległa zmianie od 20 lat! Diagności coraz głośniej domagają się nowelizacji kwoty. Ile ta mogłaby wynieść?

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost stawek za przeglądy jest konieczny. 505 zł to jednak abstrakcja

Stawka za badanie techniczne pojazdu nie zmieniła się od dwóch dekad. Nie ulega zatem wątpliwościom, że nowa kwota będzie drastycznie wyższa. Co to jednak oznacza w praktyce? Interia donosi o piśmie, które do posłów skierowało Stowarzyszenia Inżynierów i Techników RP (oddział Krosno). Organizacja pisze w nim, że przegląd techniczny w 2024 r. powinien kosztować 505 zł. Kwota to wynik prostego przeliczenia.

Stawka na poziomie 98 zł została ustalona w 2004 r., gdy najniższa krajowa wynosiła 824 zł brutto. To stanowiło 11,9 proc. minimalnej pensji. Przekładając ten wskaźnik na aktualną najniższą krajową, otrzymuje się kwotę na poziomie 505 zł. To oznaczałoby zatem podwyżkę z dnia na dzień o 515 proc.

Ile realnie może kosztować przegląd techniczny w 2024 r.?

Oczywiście warto zaznaczyć, że ta kwota stanowi jedynie propozycję czy też raczej pokazanie skali. Nikt nie powinien mieć też żadnych wątpliwości, że nie stanie się wyznacznikiem dla nowych stawek w SKP. Suma jest po prostu nierealna, a minister podpisujący rozporządzenie zawierające taką kwotę, dałby sobie pocałunek śmierci. Ile zatem realnie mogłoby kosztować badanie techniczne po podwyżce? Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów mówi raczej o kwocie na poziomie 150 zł netto, czyli 184 zł brutto. I suma ta brzmi zdecydowanie znośniej.

REKLAMA

Czy to oznacza, że tyle właśnie może kosztować przegląd samochodu w 2024 r.? Tego nie wiadomo. Nie wiadomo nawet czy stawki zmienią się w tym roku. Decyzja należy do nowego ministra transportu. A ten milczy na ten temat. Zatem na razie kierowcy będą płacić po staremu. Na razie przegląd techniczny w 2024 r. nadal kosztuje 98 zł. Oczywiście samochodu osobowego z silnikiem diesla lub benzynowym bez gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA