REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ubezpieczenie AC dla nowego samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Ubezpieczenie AC nowego samochodu, zważywszy na jego dużą wartość, jest stosunkowo drogie. Fot. Skoda
Ubezpieczenie AC nowego samochodu, zważywszy na jego dużą wartość, jest stosunkowo drogie. Fot. Skoda
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie AC nowego samochodu, zważywszy na jego dużą wartość, jest stosunkowo drogie. Dlatego też powinniśmy zwracać uwagę na to, czy za wysoką ceną idą też wartościowe świadczenia ubezpieczyciela.

W umowie ubezpieczenia (którą swoją drogą warto dogłębnie przestudiować, wraz z obowiązującymi regulaminami, do których odsyła) powinniśmy odszukać co najmniej kilka kwestii, które chociaż wydają się drobne, w sytuacji dochodzenia odszkodowania mogą okazać się nad wyraz istotne, a zarazem kłopotliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Okres ochrony ubezpieczenia OC

 Szyby

W umowie powinniśmy zwrócić uwagę na ubezpieczenie szyb. Istotne jest natomiast to, żeby naprawa pękniętej, czy uszkodzonej szyby (np. w wyniku odpryśniętego kamienia) była objęta ubezpieczeniem i umożliwiała pokrycie kosztów naprawy – a jednocześnie nie naruszała zniżek za bezwypadkową jazdę.

REKLAMA

Utrata bowiem zniżki z tak trywialnego powodu, jak pęknięta szyba, może okazać się dosyć bolesne – zwłaszcza w pierwszych latach użytkowania samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Coraz częściej takie rozwiązania istnieją jako opcje dodatkowe w umowach ubezpieczeń na wolnym rynku – raczej nie występują w tzw. pakietach dealerskich.

Pełne odszkodowanie

Niektórzy ubezpieczyciele nie wypłacają pełnej kwoty odszkodowania. Często w obrocie pojawiają się bowiem zapisy o procentowo określonym udziale własnym w szkodzie. W przypadku nowych samochodów może to być np. 15 % wartości auta z dnia szkody, które trzeba pokryć z własnej kieszeni. W tym przypadku  pakiety dealerskie zwykle zapewniają pełne pokrycie strat.

Suma odszkodowania.

Utrzymanie sumy ubezpieczenia po szkodzie - taką możliwość dają polisy nieprzewidujące tzw. konsumpcji sumy ubezpieczenia. Standardowo bowiem każda wypłata odszkodowania zmniejsza sumę ubezpieczenia. Jeśli mamy ubezpieczone auto na 40 tys. zł i dostaliśmy 25 tys. odszkodowania, to suma ubezpieczenia zostanie skonsumowana w części i będzie wynosiła 15 tys. zł. Jeśli będziemy chcieli ją uzupełnić, trzeba będzie opłacić dodatkową składkę.

Koszty naprawy w ASO

Warto zwrócić uwagę na to, czy ubezpieczenie pokryje koszty naprawy auta:

  • oryginalnymi częściami zamiennymi (nie zamiennikami),
  • w autoryzowanej stacji obsługi.

Tu ponownie pakiety dealerskie zawierają taką gwarancję, bo leży to w interesie sprzedających polisy dealerów.

 W zwykłej ofercie rynkowej taka opcja jest dostępna tylko w droższych wariantach polis.

Co prawda nie ma obowiązku naprawy gwarancyjnej w ASO – autoryzowane serwisy zazwyczaj dokonują naprawy lepiej – stąd warto zastrzec taką możliwość w umowie, bez konieczności dopłacania do naprawy z własnej kieszeni.

Poza tym przy bardziej skomplikowanych awariach dokonanie naprawy w serwisie nieautoryzowanym może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty gwarancji, lepiej się więc zabezpieczyć.

Odszkodowanie w wysokości wartości auta.

Warto wyszukać oferty, w których wyszczególniono możliwie długi okres wypłaty odszkodowania z AC w wysokości równej wartości fakturowej auta. Dotyczy to zwłaszcza tzw. szkód całkowitych, czyli:

  • kradzieży,
  • rozbicia auta, jeśli koszty naprawy przekraczają 70 proc. jego wartości z dnia szkody.

Pakiety sprzedawane w salonach dealerskich dają taką gwarancję na 12 miesięcy. Na wolnym rynku okresy te bywają krótsze, czasem są też opcją „nadprogramową”.

Coraz częściej w salonach dealerskich pojawiają się oferty tzw. ubezpieczenia GAP, czyli od utraty wartości auta. Mogą one przewidywać dopłatę do odszkodowania z AC, do wartości samochodu wypisanej w fakturze nawet przy samochodach do ósmego roku jego użytkowania. Oczywiście takie ubezpieczenie zwiększa składkę.

Zobacz też: Jak uzyskać odszkodowanie za zniszczenia wynikłe ze złego stanu drogi?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA