Złamanie przepisów celnych zablokuje odszkodowanie AC
REKLAMA
REKLAMA
Kruczek prawny
Towarzystwa ubezpieczeniowe mogą odmówić wypłaty odszkodowania AC w przypadku kradzieży czy rozbicia auta, jeżeli stwierdzą, iż zostało ono nielegalnie wprowadzone na polski obszar celny.
REKLAMA
W praktyce oznacza to np. zaniżenie wartości celnej auta – przedstawienie, że auto warte 10.000 $ kupiono za 3.000$.
Zobacz też: Co jest brane pod uwagę przy kalkulacji składki OC?
Jeśli ubezpieczyciel dotrze do takich informacji (a potrafi być bardzo skrupulatny), może odmówić wypłacenia odszkodowania.
Odnosi się to także do akcyzy - również leżącej w gestii organów celnych.
Kogo dotyczy to obecnie?
Zważywszy na fakt, iż w obrębie UE nie obowiązują cła, powyższa sytuacja dotyczy:
- samochodów sprowadzonych do Polski z UE, w zakresie akcyzy,
- samochodów wprowadzonych do Polski z krajów trzecich (np. USA), w zakresie cła i akcyzy.
Jeżeli, w którejś z deklaracji podatkowych wskazaliśmy za niską wartość samochodu, znacząco różniącą się o danych ubezpieczyciela, możemy mieć problemy z wypłatą odszkodowania.
Powyższe regulacje dotyczą sytuacji, w której ubezpieczony wiedział o zaniżeniu. Jeśli np. kupił samochód w komisie i nie miał wpływu na sposób jego wprowadzenia do kraju, może się uchylić od odpowiedzialności.
Co ze starymi zobowiązaniami?
Uregulowanie zaległego cła, przedawnienie zobowiązania celnego i inne sytuacje skutkujące „wyczyszczeniem” stanu prawnego auta pozwalają na zachowanie uprawnień z ubezpieczenia AC.
Chęć uregulowania płatności może na nas ściągnąć konsekwencje karno-skarbowe, których starano się uniknąć.
Różne podejście
Brak jest jednolitego stanowiska towarzystw ubezpieczeniowych w tym zakresie. Większość jednak przewiduje ww. konsekwencje za nielegalne wprowadzenie samochodu na terytorium Polski.
Zobacz też: Od czego chroni ubezpieczenie AC?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.