REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich przypadkach ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia
wypadek kolizja stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy ubezpieczyciel nie zapłaci za wypadek?

Ochrona kierowcy przed finansowymi skutkami wypadku to kluczowa funkcja ubezpieczenia OC. W zdecydowanej większości przypadków, kierujący może liczyć na to, że ubezpieczyciel pokryje koszty spowodowanych szkód. Obowiązujące przepisy przewidują jednak pewne wyjątki. Kierowca, który złamał podstawowe zasady ruchu drogowego (np. uciekł z miejsca kolizji), zapłaci z własnej kieszeni za wszystkie spowodowane szkody. Kwota egzekwowana od kierującego może być bardzo wysoka, jeżeli wypadek skutkował śmiercią lub kalectwem jakiejś osoby albo doszło do zniszczenia majątku o znacznej wartości (np. kilku samochodów).

REKLAMA

REKLAMA

Regres zapewnia ubezpieczycielowi zwrot poniesionych kosztów

Osoby zainteresowane ograniczeniami odpowiedzialności ubezpieczyciela w OC, powinny zajrzeć do ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,  Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (dalej: ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych). Ten akt prawny określa wszystkie najważniejsze zasady funkcjonowania polis OC dla kierowców. W artykule 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych znajdziemy informacje na temat wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela z winy kierowcy. Wspomniany akt prawny mówi, że w określonych sytuacjach ubezpieczycielowi przysługuje prawo do regresu.

Zobacz też: Kiedy wygaśnie ochrona ubezpieczeniowa dla kierowcy?

Regres ubezpieczeniowy jest roszczeniem kierowanym przez ubezpieczyciela do sprawcy wypadku. Firma ubezpieczeniowa po pokryciu szkody nabywa prawo do regresu zgodnie z artykułem 518 kodeksu cywilnego (KC). W przypadku, gdy roszczenie regresowe dotyczy ubezpieczonego lub ubezpieczającego, mamy do czynienia z tzw. regresem niewłaściwym (zwanym też regresem nietypowym). Regres nietypowy nie może być kierowany do spadkobierców sprawcy wypadku, jeżeli wypłata odszkodowania nastąpiła już po jego śmierci (patrz Uchwała Sądu Najwyższego z 16 listopada 2012 r. - sygn. III CZP 61/12). Warto nadmienić, że roszczenia z regresu nietypowego przedawniają się po trzech latach od dnia wypłaty odszkodowania (zobacz Uchwała Sądu Najwyższego z 10 listopada 2005 r. - sygn. III CZP 83/05). W praktyce czas przedawnienia jest dłuższy, gdyż różne czynności (np. złożenie wniosku o wszczęcie egzekucji), przerywają bieg trzyletniego terminu.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Regres nietypowy (niewłaściwy) ma miejsce wtedy, gdy ubezpieczyciel żąda zwrotu kosztów odszkodowania od własnego klienta. Podstawą do regresu zawsze jest pokrycie cudzego długu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie tylko pijany kierowca musi się liczyć z ustawowymi sankcjami

Zastosowanie regresu niewłaściwego jest korzystne dla osób poszkodowanych w wypadku. Ochrona ich interesów to nadrzędny cel ustawowy. Dlatego ubezpieczyciel najpierw wypłaci odszkodowanie, a później będzie żądał zwrotu wydatkowanej kwoty (wraz z odsetkami) od własnego klienta. 

Ubezpieczyciel w ramach regresu nietypowego może domagać się zwrotu wypłaconego odszkodowania, jeżeli osoba kierująca samochodem:

  1. wyrządziła szkodę umyślnie
  2. zbiegła z miejsca zdarzenia
  3. spowodowała wypadek będąc: w stanie po użyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości albo po użyciu narkotyków, środków psychotropowych lub środków o podobnym działaniu
  4. weszła w posiadanie pojazdu na wskutek przestępstwa (np. wcześniej ukradła zaparkowany samochód)
  5. w chwili wypadku nie posiadała prawa jazdy odpowiedniej kategorii (uwaga: tej zasady nie stosuje się jeśli: kierujący prowadził pościg za przestępcą bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa albo kierowca miał na celu ratowanie życia ludzkiego lub mienia)

Zobacz też: Wysokość składki OC w zależności od miasta

Niektóre z wymienionych sytuacji zasługują na szersze omówienie. W kontekście punktu 3 warto zwrócić uwagę, że sankcja prócz nietrzeźwości dotyczy również stanu po użyciu alkoholu. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, taki stan ma miejsce, gdy stężenie alkoholu we krwi wynosi od 0,2 promila od 0,5 promila lub w wydychanym powietrzu znajduje się 0,10 mg - 0,25 mg alkoholu na 1 decymetr sześcienny. Tak więc, regres będzie stosowany również w przypadku kierowców, którzy niezbyt znacząco przekroczyli dopuszczalną normę spożycia alkoholu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może skorzystać z regresu również wtedy, gdy kierowca miał we krwi od 0,2 do 0,5 promila alkoholu. Taki stan nazywa się stanem po użyciu alkoholu. Stężenie alkoholu wyższe niż 0,5 promila świadczy już o nietrzeźwości.   

Jeżeli chodzi o ubezpieczeniowe sankcje za ucieczkę z miejsca wypadku, to warto zwrócić uwagę, że ta kwestia wywołuje spore kontrowersje. Wskazówką dla sędziów jest Uchwała Sądu Najwyższego z 25 sierpnia 1994 r. (sygn. akt III CZP 107/94). Sąd Najwyższy stwierdził w niej, że „o zbiegnięciu kierowcy można z reguły mówić wówczas, gdy oddala się on z miejsca wypadku wbrew obowiązującym przepisom, czy też by uniemożliwić zidentyfikowanie go i pociągnięcie do odpowiedzialności”.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny też ma prawo do regresu 

W ramach podsumowania warto dodać, że zgodnie z artykułem 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) również posiada prawo do regresu. UFG może domagać się zwrotu wydatkowanych kwot, jeżeli szkoda została spowodowana przez kierowcę nieposiadającego aktualnego ubezpieczenia OC. W takim przypadku, ochrona poszkodowanych również jest priorytetem. Dlatego UFG najpierw wypłaca odszkodowanie, a później domaga się jego zwrotu od sprawcy wypadku. Trzeba zdawać sobie sprawę, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może uzyskać w sądzie odpowiedni tytuł wykonawczy i skorzystać z pomocy komornika. W takiej sytuacji, dłużnik poniesie również koszty egzekucji komorniczej.

Zobacz też: Kiedy ubezpieczyciel zwróci składkę za OC?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo do regresu, jeżeli wypadek został spowodowany przez kierowcę nieposiadającego aktualnej polisy OC. UFG w ramach regresu może korzystać z usług komornika (podobnie jak ubezpieczyciel).

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA