REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić jeśli upadnie towarzystwo ubezpieczeniowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego co się stanie, gdy towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym mamy ubezpieczone auto zbankrutuje. Czy nadal nasza polisa chroni nas przed odpowiedzialnością finansową na wypadek np. wypadku czy kolizji z naszej winy?

Plajta ubezpieczyciela

Bankructwa zakładów ubezpieczeń, są rzadkim zjawiskiem na krajowym rynku. Mimo tego, warto omówić wpływ upadłości ubezpieczyciela na sytuację jego klienta i osoby uprawnionej do odszkodowania. Ten temat jest rzadko poruszany w mediach. Wielu Polaków zdaje sobie sprawę, że w przypadku upadłości banku lub SKOK-u, musi interweniować Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Wiedza na temat ochrony środków zgromadzonych przez ubezpieczycieli, jest o wiele mniej powszechna.

REKLAMA

Na wstępie warto podkreślić, że obecnie upadłość zakładu ubezpieczeniowego jest o wiele mniej prawdopodobna, niż 15 lat lub 20 lat temu. „Poprawa bezpieczeństwa wiąże się m.in. z dokładniejszym nadzorem nad kondycją finansową ubezpieczycieli i znacznie większym doświadczeniem firm działających na rynku” - tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Zobacz też: Wskazanie licznika przebiegu auta ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że ostatnia upadłość ubezpieczyciela została ogłoszona 20 marca 2000 r. (TUIR GWARANT S.A.). Wcześniej upadło pięć innych firm ubezpieczeniowych:

  • ZUnŻ WESTA - LIFE S.A. (1993 r.)
  • ZU WESTA S.A. (1993 r.)
  • PTU GRYF S.A. (1996 r.)
  • ZU HESTJA S.A. (1996 r.)
  • TUR POLISA S.A. (2000 r.)

Nina Kuczyńska podkreśla, że po 2000 roku z krajowego rynku zniknęło prawie trzydziestu innych ubezpieczycieli. Te zmiany były jednak wynikiem kontrolowanej likwidacji spółek albo połączenia z innymi podmiotami. Na uwagę zasługuje fakt, że procedury związane z upadłością ubezpieczyciela, mogą trwać bardzo długo (patrz poniższa tabela). Dobrym przykładem jest historia Zakładu Ubezpieczeń WESTA S.A. Jego upadłość ogłoszono 15 marca 1993 r. Wszystkie procedury upadłościowe zakończyły się ponad dziesięć lat później. Bardzo długo trwało również postępowanie upadłościowe PTU GRYF (1996 r. - 2013 r.) oraz ZU HESTJA (1996 r. - 2009 r.). „Warto wspomnieć, że ta druga spółka nie miała nic wspólnego z firmą ERGO Hestia, która obecnie działa na polskim rynku” - wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje na temat zakładów ubezpieczeń, które ogłosiły upadłość po 1989 roku

Nazwa ubezpieczyciela

Szczegółowe informacje na temat upadłości

ZUnŻ WESTA-LIFE S.A.

  • 29 styczeń 1993 r. - cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej
  • 6 luty 1993 r. - ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń
  • 10 listopad 1998 r. - zakończenie postępowania upadłościowego

ZU WESTA S.A.

  • 9 październik 1992 r. - cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej
  • 15 marzec 1993 r. - ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń
  • 30 lipiec 2004 r. - zakończenie postępowania upadłościowego
  • 5 listopad 2004 r. - wykreślenie zakładu ubezpieczeń z Krajowego Rejestru Sądowego

PTU GRYF S.A.

  • 20 listopad 1995 r. -  cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej
  • 5 marzec 1996 r. - ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń
  • 10 grudzień 2013 r. - zakończenie postępowania upadłościowego (uprawomocnienie - 20 styczeń 2014 r.)

ZU HESTJA S.A.

  • 4 wrzesień 1996 r. - ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń 
  • 29 styczeń 1997 r. - cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej
  • 27 październik 2009 r. - wykreślenie zakładu ubezpieczeń z Krajowego Rejestru Sądowego

TUR POLISA S.A.

  • 30 wrzesień 1999 r. - cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej
  • 16 luty 2000 r. - ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń
  • 28 wrzesień 2005 r. - wykreślenie zakładu ubezpieczeń z Krajowego Rejestru Sądowego

TUIR GWARANT S.A.

  • 30 wrzesień 1999 r. - cofnięcie zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej
  • 20 marzec 2000 r. - ogłoszenie upadłości  zakładu ubezpieczeń
  • 16 luty 2001 r. - umorzenie postępowania upadłościowego
  • 15 październik 2001 r. - zmiana nazwy na TUiR Gwarant S.A. w likwidacji

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych KNF

Ofiary wypadków drogowych są szczególnie chronione przez UFG

REKLAMA

Dochodzenie swoich roszczeń wobec ubezpieczyciela, podczas długotrwałego postępowania upadłościowego, jest kłopotliwe i nie gwarantuje odzyskania całej należności (np. niewypłaconego odszkodowania). Dlatego ustawodawca przewidział specjalne środki ochrony dla klientów zakładów ubezpieczeń oraz poszkodowanych osób. Obecne mechanizmy są jednak mniej rozbudowane od rozwiązań, które obowiązywały do 1995 r. „W pierwszej połowie lat 90-tych działał specjalny Fundusz Ochrony Ubezpieczonych. Zapewniał on uprawnionym osobom zwrot każdej należności od niewypłacalnych zakładów ubezpieczeń (gwarancja wynosiła 50% lub 90% wartości roszczenia)” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Nina Kuczyńska przypomina, że po zmianach wprowadzonych w 1995 roku, funkcję gwarancyjną w sektorze ubezpieczeniowym pełni tylko UFG. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny musi pokryć roszczenia klientów ubezpieczyciela, jeżeli:

  • zakład ubezpieczeń ogłosi upadłość
  • wniosek o ogłoszenie upadłości zakładu ubezpieczeń zostanie oddalony
  • sąd umorzy postępowanie upadłościowe ze względu na niemożność pokrycia kosztów postępowania z majątku ubezpieczyciela 
  • nadzór finansowy zarządzi przymusową likwidację zakładu ubezpieczeń, a roszczenia klientów nie mogą zostać pokryte z rezerw techniczno - ubezpieczeniowych

Zobacz też: Odszkodowania za wypadki komunikacyjne dla rodzin ofiar

REKLAMA

Zakres odpowiedzialności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego zależy od rodzaju polisy. Roszczenia wynikające z ubezpieczeń obowiązkowych (OC dla kierowców, OC dla rolników, ubezpieczenie budynków rolniczych), muszą zostać pokryte w pełnej wysokości. „W przypadku obowiązkowych polis OC kierowców i rolników, granicą odpowiedzialności UFG jest tylko ustawowa suma gwarancyjna (szkody na osobie - 5 mln euro, szkody na mieniu - 1 mln euro). Wypłaty dotyczące ubezpieczenia budynków rolnych są ograniczone do sumy przewidzianej w konkretnej umowie (sumy gwarancyjnej)” - tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Nina Kuczyńska zaznacza, że gwarancja UFG obejmuje również ubezpieczenia na życie. W przypadku takich polis, maksymalna wypłata na rzecz uprawnionej osoby nie może jednak przekroczyć 50% wierzytelności (do 30 000 euro). Graniczną sumę przelicza się na złote po uwzględnieniu średniego kursu NBP z dnia ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, oddalenia wniosku o upadłość, umorzenia postępowania upadłościowego lub zarządzenia przymusowej likwidacji zakładu ubezpieczeń.

Klient, który nie skorzystał z ochrony zapewnianej przez UFG lub otrzymał tylko częściowy zwrot należnej sumy, może zgłosić swoje roszczenia i uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym. W takim przypadku trzeba byłoby jednak uzbroić się w cierpliwość. „Na szczęście, sytuacja finansowa krajowych zakładów ubezpieczeń jest stabilna i nie istnieje ryzyko upadłości żadnego z nich. Można się o tym przekonać, analizując dane Komisji Nadzoru Finansowego” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.      

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA