REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Subskrybuj nas na Youtube
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupując ubezpieczenie pojazdu czy nieruchomości, klienci nie zawsze zwracają uwagę na to jak szybko uzyskają wypłatę rekompensaty. Okazuje się, że w tym aspekcie różnice pomiędzy towarzystwami są dość istotne.

Odszkodowanie: jak szybko można je otrzymać?

Poszkodowany klient ubezpieczyciela zwykle chce jak najszybciej otrzymać kwotę pozwalającą na naprawę zniszczeń. Czas likwidacji szkody i wypłaty środków jest jednym z najważniejszych kryteriów, które wpływają na ocenę firmy ubezpieczeniowej. Dlatego większość wiodących towarzystw przewiduje uproszczone zasady likwidowania szkód. Dzięki tym rozwiązaniom, odszkodowanie już po kilku dniach pojawia się na koncie bankowym klienta.

REKLAMA

Do wypłaty odszkodowania może wystarczyć tylko zdjęcie

Na podstawie informacji uzyskanych z biur prasowych ubezpieczycieli oraz ich stron internetowych można stwierdzić, że uproszczona likwidacja szkód jest dość popularnym rozwiązaniem. „W zależności od polityki towarzystwa ubezpieczeniowego, tzw. szybka ścieżka likwidacyjna obejmuje szkody komunikacyjne, szkody związane z całym majątkiem klienta, a nawet niektóre szkody osobowe” - wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Nina Kuczyńska zaznacza, że w większości przypadków, do podjęcia uproszczonej decyzji o wypłacie odszkodowania, wystarczy zgłoszenie telefoniczne klienta oraz zdjęcie dokumentujące szkodę. Fotografie muszą być jednak wyraźne i szczegółowe. Tylko na podstawie zdjęć dokładnie przedstawiających uszkodzenia (np. wgniecenie karoserii), ubezpieczyciel może podjąć wiążącą decyzję. W tym kontekście warto pamiętać, że fotografia przesłana przez klienta zastępuje wizytę likwidatora. Jeżeli ubezpieczyciel będzie miał wątpliwości dotyczące kosztów naprawienia szkody lub jej przyczyn, to na pewno zastosuje standardowe procedury. „Klient musi zdawać sobie sprawę, że uproszczona likwidacja szkód jest rozwiązaniem, którego nie można zastosować w więcej niż 30% - 50% przypadków” - dodaje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja zasad uproszczonej likwidacji szkód w wiodących towarzystwach ubezpieczeniowych

Nazwa ubezpieczyciela

Zasady uproszczonej likwidacji szkód w danym towarzystwie ubezpieczeniowym

Allianz

Uproszczone procedury można zastosować, jeżeli szkoda w pojeździe cechuje się nieskomplikowanym charakterem i niewielkim zakresem. Prosta ścieżka likwidacji szkód jest przeznaczona dla osób rozliczających się metodą kosztorysową. Do podjęcia decyzji przez ubezpieczyciela wystarcza opis telefoniczny lub zdjęcie. Odszkodowanie jest przekazywane w ciągu 2 - 3 dni. Allianz nie wymaga potwierdzenia naprawy pojazdu poprzez przesłanie rachunków czy faktur.

Concordia Ubezpieczenia

Z uproszczonej procedury można skorzystać jeśli klient wcześniej nie zgłaszał szkody z tego samego tytułu, a wartość powstałej szkody osobowej lub majątkowej nie przekracza 5000 zł. Wypłata środków w ramach uproszczonej procedury zwykle zajmuje kilka dni.

Ergo Hestia

Uproszczone procedury likwidacyjne stosuje się w przypadku szkód majątkowych o wartości nieprzekraczającej 3000 zł. Klient może dokonać zgłoszenia przez telefon lub system eKonta ubezpieczeniowego. Ergo Hestia nie wymaga przedstawiania dokumentacji w formie papierowej jeśli klient korzysta z systemu eKonto.  

Gothaer

Uproszczone procedury dotyczą zarówno pozostałych szkód majątkowych (poza komunikacyjnymi), jak i szkód komunikacyjnych. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) z szybkiej ścieżki likwidacyjnej można skorzystać jeśli: 1) szkodę telefonicznie zgłosił zarówno poszkodowany jak i sprawca 2) w wypadku zostały uszkodzone co najwyżej dwa elementy pojazdu 3) wartość szkody nie przekracza 5000 zł 4) właścicielem pojazdu nie jest instytucja (np. bank lub leasingodawca) 5) wina sprawcy i zaistnienie szkody nie budzi wątpliwości. Średni czas uproszczonej likwidacji szkód komunikacyjnych to 12 dni. 

InterRisk

InterRisk proponuje trzy ścieżki uproszczonej likwidacji szkód (przez telefon, na etapie likwidacji technicznej albo na etapie likwidacji merytorycznej). W przypadku szkód likwidowanych z polis NNW, polis komunikacyjnych oraz pozostałych ubezpieczeń majątkowych, obowiązują inne limity kwotowe.

Link4

Uproszczoną procedurę stosuje się jeśli szkoda jest niewielka i dotyczy maksymalnie trzech elementów zewnętrznych pojazdu. Szybsza ścieżka likwidacji szkód nie obowiązuje jeśli uszkodzenia dotyczą takich elementów auta jak np. progi i poduszki powietrzne. Uproszczone procedury dotyczą głównie samochodów osobowych. Link4 wymaga, aby szkoda nie nosiła znamion przestępstwa, a status właścicielski pojazdu był wyjaśniony. Wycena szkody jest dokonywana w czasie rozmowy telefonicznej. Przelew do klienta zostaje wysłany w trakcie 24 godzin. 

Proama

Uproszczony tryb likwidacji szkód jest stosowany w przypadku ubezpieczeń mieszkaniowych (szkoda o wartości nieprzekraczającej 2000 zł) oraz ubezpieczeń Autocasco (szkoda o wartości nieprzekraczającej 1500 zł). W przypadku polis mieszkaniowych wystarcza telefoniczny opis szkody oraz zdjęcie uszkodzonego mienia (nie zawsze wymagane). Posiadacz polisy AC musi przesłać zdjęcie uszkodzonego pojazdu. Na tej podstawie podejmowana jest decyzja.

Uniqa

Uproszczona procedura dotyczy drobnych i nieskomplikowanych szkód majątkowych oraz komunikacyjnych. Można z niej skorzystać jeśli zdjęcie przesłane przez klienta pozwala na określenie zakresu uszkodzeń. Szybka ścieżka likwidacji szkód jest przeznaczona dla osób, które spełniają dodatkowe warunki (np. uszkodzenie określonej liczby elementów lub zgłoszenie pierwszej szkody w danym roku polisowym).

Warta

Z uproszczonej likwidacji szkody może skorzystać m.in. posiadacz polisy komunikacyjnej, mieszkaniowej i osobowej. W przypadku szybkiej ścieżki likwidacyjnej odszkodowanie jest wypłacane na podstawie informacji telefonicznej oraz zdjęć (bez oględzin szkody lub sprawdzania faktur za naprawę).

Źródło: opracowanie własne na podstawie odpowiedzi z biur prasowych ubezpieczycieli (25 - 28 sierpień 2015 r.) oraz informacji ze stron internetowych towarzystw ubezpieczeniowych 

Niska wartość zgłoszonej szkody to nie jedyny warunek …

Powyższa tabela przedstawia szczegółowe informacje na temat zasad uproszczonej likwidacji szkód w dziewięciu wiodących towarzystwach. Warto zwrócić uwagę, że czterech ubezpieczycieli podało dokładne limity wartości szkody, która może być zlikwidowana w uproszczonym trybie. Te ograniczenia kwotowe wynoszą:

  • Concordia Ubezpieczenia - 5000 zł 
  • Ergo Hestia - 3000 zł
  • Gothaer - 5000 zł
  • Proama - 2000 zł (ubezpieczenia mieszkaniowe) i 1500 zł (ubezpieczenia Autocasco)

Nina Kuczyńska informuje, że dodatkowe wymagania zwykle dotyczą charakteru powstałej szkody. Zakres uszkodzeń nie może być duży i skomplikowany, a okoliczności zdarzenia nie powinny budzić wątpliwości. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych ważnym kryterium może być też liczba uszkodzonych elementów pojazdu. Szkody likwidowane w takich firmach, jak Gothaer i Link4 muszą spełnić nieco więcej wymagań przed zakwalifikowaniem ich do uproszczonej ścieżki (patrz powyższe zestawienie). „Trzeba również odnotować, że dwóch ubezpieczycieli (Concordia i Uniqa), deklaruje ograniczenie liczby szkód, które mogą zostać zlikwidowane na uproszczonych zasadach. W ten sposób firmy ubezpieczeniowe zabezpieczają się przed wyłudzaniem odszkodowań” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA