Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
Kupując ubezpieczenie pojazdu czy nieruchomości, klienci nie zawsze zwracają uwagę na to jak szybko uzyskają wypłatę rekompensaty. Okazuje się, że w tym aspekcie różnice pomiędzy towarzystwami są dość istotne.

Odszkodowanie: jak szybko można je otrzymać?

Poszkodowany klient ubezpieczyciela zwykle chce jak najszybciej otrzymać kwotę pozwalającą na naprawę zniszczeń. Czas likwidacji szkody i wypłaty środków jest jednym z najważniejszych kryteriów, które wpływają na ocenę firmy ubezpieczeniowej. Dlatego większość wiodących towarzystw przewiduje uproszczone zasady likwidowania szkód. Dzięki tym rozwiązaniom, odszkodowanie już po kilku dniach pojawia się na koncie bankowym klienta.

Do wypłaty odszkodowania może wystarczyć tylko zdjęcie

Na podstawie informacji uzyskanych z biur prasowych ubezpieczycieli oraz ich stron internetowych można stwierdzić, że uproszczona likwidacja szkód jest dość popularnym rozwiązaniem. „W zależności od polityki towarzystwa ubezpieczeniowego, tzw. szybka ścieżka likwidacyjna obejmuje szkody komunikacyjne, szkody związane z całym majątkiem klienta, a nawet niektóre szkody osobowe” - wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Szybkość wypłaty odszkodowania: od czego zależy?

Nina Kuczyńska zaznacza, że w większości przypadków, do podjęcia uproszczonej decyzji o wypłacie odszkodowania, wystarczy zgłoszenie telefoniczne klienta oraz zdjęcie dokumentujące szkodę. Fotografie muszą być jednak wyraźne i szczegółowe. Tylko na podstawie zdjęć dokładnie przedstawiających uszkodzenia (np. wgniecenie karoserii), ubezpieczyciel może podjąć wiążącą decyzję. W tym kontekście warto pamiętać, że fotografia przesłana przez klienta zastępuje wizytę likwidatora. Jeżeli ubezpieczyciel będzie miał wątpliwości dotyczące kosztów naprawienia szkody lub jej przyczyn, to na pewno zastosuje standardowe procedury. „Klient musi zdawać sobie sprawę, że uproszczona likwidacja szkód jest rozwiązaniem, którego nie można zastosować w więcej niż 30% - 50% przypadków” - dodaje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Prezentacja zasad uproszczonej likwidacji szkód w wiodących towarzystwach ubezpieczeniowych

Nazwa ubezpieczyciela

Zasady uproszczonej likwidacji szkód w danym towarzystwie ubezpieczeniowym

Allianz

Uproszczone procedury można zastosować, jeżeli szkoda w pojeździe cechuje się nieskomplikowanym charakterem i niewielkim zakresem. Prosta ścieżka likwidacji szkód jest przeznaczona dla osób rozliczających się metodą kosztorysową. Do podjęcia decyzji przez ubezpieczyciela wystarcza opis telefoniczny lub zdjęcie. Odszkodowanie jest przekazywane w ciągu 2 - 3 dni. Allianz nie wymaga potwierdzenia naprawy pojazdu poprzez przesłanie rachunków czy faktur.

Concordia Ubezpieczenia

Z uproszczonej procedury można skorzystać jeśli klient wcześniej nie zgłaszał szkody z tego samego tytułu, a wartość powstałej szkody osobowej lub majątkowej nie przekracza 5000 zł. Wypłata środków w ramach uproszczonej procedury zwykle zajmuje kilka dni.

Ergo Hestia

Uproszczone procedury likwidacyjne stosuje się w przypadku szkód majątkowych o wartości nieprzekraczającej 3000 zł. Klient może dokonać zgłoszenia przez telefon lub system eKonta ubezpieczeniowego. Ergo Hestia nie wymaga przedstawiania dokumentacji w formie papierowej jeśli klient korzysta z systemu eKonto.  

Gothaer

Uproszczone procedury dotyczą zarówno pozostałych szkód majątkowych (poza komunikacyjnymi), jak i szkód komunikacyjnych. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) z szybkiej ścieżki likwidacyjnej można skorzystać jeśli: 1) szkodę telefonicznie zgłosił zarówno poszkodowany jak i sprawca 2) w wypadku zostały uszkodzone co najwyżej dwa elementy pojazdu 3) wartość szkody nie przekracza 5000 zł 4) właścicielem pojazdu nie jest instytucja (np. bank lub leasingodawca) 5) wina sprawcy i zaistnienie szkody nie budzi wątpliwości. Średni czas uproszczonej likwidacji szkód komunikacyjnych to 12 dni. 

InterRisk

InterRisk proponuje trzy ścieżki uproszczonej likwidacji szkód (przez telefon, na etapie likwidacji technicznej albo na etapie likwidacji merytorycznej). W przypadku szkód likwidowanych z polis NNW, polis komunikacyjnych oraz pozostałych ubezpieczeń majątkowych, obowiązują inne limity kwotowe.

Link4

Uproszczoną procedurę stosuje się jeśli szkoda jest niewielka i dotyczy maksymalnie trzech elementów zewnętrznych pojazdu. Szybsza ścieżka likwidacji szkód nie obowiązuje jeśli uszkodzenia dotyczą takich elementów auta jak np. progi i poduszki powietrzne. Uproszczone procedury dotyczą głównie samochodów osobowych. Link4 wymaga, aby szkoda nie nosiła znamion przestępstwa, a status właścicielski pojazdu był wyjaśniony. Wycena szkody jest dokonywana w czasie rozmowy telefonicznej. Przelew do klienta zostaje wysłany w trakcie 24 godzin. 

Proama

Uproszczony tryb likwidacji szkód jest stosowany w przypadku ubezpieczeń mieszkaniowych (szkoda o wartości nieprzekraczającej 2000 zł) oraz ubezpieczeń Autocasco (szkoda o wartości nieprzekraczającej 1500 zł). W przypadku polis mieszkaniowych wystarcza telefoniczny opis szkody oraz zdjęcie uszkodzonego mienia (nie zawsze wymagane). Posiadacz polisy AC musi przesłać zdjęcie uszkodzonego pojazdu. Na tej podstawie podejmowana jest decyzja.

Uniqa

Uproszczona procedura dotyczy drobnych i nieskomplikowanych szkód majątkowych oraz komunikacyjnych. Można z niej skorzystać jeśli zdjęcie przesłane przez klienta pozwala na określenie zakresu uszkodzeń. Szybka ścieżka likwidacji szkód jest przeznaczona dla osób, które spełniają dodatkowe warunki (np. uszkodzenie określonej liczby elementów lub zgłoszenie pierwszej szkody w danym roku polisowym).

Warta

Z uproszczonej likwidacji szkody może skorzystać m.in. posiadacz polisy komunikacyjnej, mieszkaniowej i osobowej. W przypadku szybkiej ścieżki likwidacyjnej odszkodowanie jest wypłacane na podstawie informacji telefonicznej oraz zdjęć (bez oględzin szkody lub sprawdzania faktur za naprawę).

Źródło: opracowanie własne na podstawie odpowiedzi z biur prasowych ubezpieczycieli (25 - 28 sierpień 2015 r.) oraz informacji ze stron internetowych towarzystw ubezpieczeniowych 

Niska wartość zgłoszonej szkody to nie jedyny warunek …

Powyższa tabela przedstawia szczegółowe informacje na temat zasad uproszczonej likwidacji szkód w dziewięciu wiodących towarzystwach. Warto zwrócić uwagę, że czterech ubezpieczycieli podało dokładne limity wartości szkody, która może być zlikwidowana w uproszczonym trybie. Te ograniczenia kwotowe wynoszą:

  • Concordia Ubezpieczenia - 5000 zł 
  • Ergo Hestia - 3000 zł
  • Gothaer - 5000 zł
  • Proama - 2000 zł (ubezpieczenia mieszkaniowe) i 1500 zł (ubezpieczenia Autocasco)

Nina Kuczyńska informuje, że dodatkowe wymagania zwykle dotyczą charakteru powstałej szkody. Zakres uszkodzeń nie może być duży i skomplikowany, a okoliczności zdarzenia nie powinny budzić wątpliwości. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych ważnym kryterium może być też liczba uszkodzonych elementów pojazdu. Szkody likwidowane w takich firmach, jak Gothaer i Link4 muszą spełnić nieco więcej wymagań przed zakwalifikowaniem ich do uproszczonej ścieżki (patrz powyższe zestawienie). „Trzeba również odnotować, że dwóch ubezpieczycieli (Concordia i Uniqa), deklaruje ograniczenie liczby szkód, które mogą zostać zlikwidowane na uproszczonych zasadach. W ten sposób firmy ubezpieczeniowe zabezpieczają się przed wyłudzaniem odszkodowań” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.