REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dodatkowe odszkodowanie za szkodę?

Subskrybuj nas na Youtube
wypadek fot. Fotolia
wypadek fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie OC pojazdu sprawcy w większości przypadków pokrywa szkody wyrządzone mieniu drugiej osoby. Jak uzyskać dodatkową rekompensatę z tytułu strat na zdrowiu czy spowodowanych uszkodzeniem bezwypadkowego wcześniej pojazdu?

Wypadek a dodatkowe odszkodowanie z polisy OC sprawcy

Dobiega końca czas urlopów, z których Polacy masowo wracają do swoich domów. Wzmożony ruch na drogach i autostradach skutkuje niestety większą liczbą wypadków samochodowych. Poszkodowanym, chcącym ubiegać się o odszkodowanie za straty poniesione w wyniku wypadku, podpowiadamy jak zrobić to skutecznie.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynający się wrzesień, według oficjalnych statystyk Policji z 2014 roku, jest miesiącem, w którym najczęściej dochodzi do wypadków drogowych (9,6% wszystkich wypadków w skali roku, podobnie jest w lipcu, niewiele mniej w czerwcu – 9,5%). Ta statystyka najdobitniej potwierdza tendencję, iż wrzesień, miesiąc powrotów z urlopów, jest okresem niebezpiecznym na drogach, w którym potrzebna jest większa niż zazwyczaj czujność.

Do wypadków najczęściej dochodzi w obszarach zabudowanych (72,5%), na drogach dwukierunkowych, jednojezdniowych (81%). Najbardziej powszechnym wypadkiem jest zderzenie się boczne pojazdów w ruchu (31%), natomiast najczęstszą przyczyną nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (26,8%) oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (26,1%).

Zobacz też: Brak sprawcy wypadku nie oznacza braku odszkodowania

Kiedy już dojdzie do wypadku, niezależnie od skali jego skutków, warto znać proces ubiegania się o odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Identyfikacja sprawcy wypadku

REKLAMA

Najbardziej powszechna sytuacja, w której poszkodowany może rościć prawa do uzyskania odszkodowania to ta, kiedy wypadek spowodował inny kierowca. Jest to odszkodowanie za tzw. uszczerbek na zdrowiu, który dotyczy nie tylko sfery fizycznej, ale również mentalnej.

- Ubiegając się o tego typu rekompensatę, pokrzywdzonemu przysługuje zwrot poniesionych kosztów leczenia, utraconych dochodów ze względu na wypadek, zwrot kosztów dojazdu na leczenia i rehabilitacje oraz zniszczenia mienia. Ponadto, można zażądać od sprawcy wypadku jednorazowego zadośćuczynienia finansowego, a kiedy obrażenia ciała są trwałe, renty inwalidzkiej – wyjaśnia Katarzyna Parol-Czajkowska, Dyrektor Departamentu Dochodzenia Roszczeń Centrum Odszkodowań DRB.

Nieco inna procedura występuje w przypadku, kiedy nastąpiły poważne obrażenia ciała. Ranny w wypadku powinien ustalić imię i nazwisko sprawcy, numer jego polisy OC, a także numer rejestracyjny pojazdu. Jeśli ranny jest w silnej sytuacji stresowej, o uzyskanie takich danych powinien poprosić wezwaną na miejsce Policję.

Dobrze umotywowane roszczenie

Następnym etapem ubiegania się o odszkodowanie jest zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi – temu, w którym polisę OC wykupił sprawca wypadku. Z tego typu polisy można uzyskać rekompensatę tylko w postaci naprawy samochodu poszkodowanego. Dane towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy wypadku można zweryfikować na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, wpisując numer rejestracyjny pojazdu sprawcy.

Kolejnym typem odszkodowania może być to uzyskane za inne straty poniesione w wyniku wypadku, a więc związane z kwestią zdrowia poszkodowanego. Niestety, na tym etapie nie wszyscy pokrzywdzeni znają swoje prawa, a jeśli tak, to nie zawsze decydują się na podjęcie próby uzyskania takiego odszkodowania.

- Wniosek roszczeniowy powinien być należycie udokumentowany i zawierać możliwie wszystkie dowody, które potwierdzałyby straty poniesione w wyniku wypadku. Dobrze uzasadnione roszczenie i oczekiwania finansowe znacznie pomagają pozytywnie rozpatrzyć wniosek przez ubezpieczyciela. Do takich dowodów możemy zaliczyć m.in. wszelkie faktury czy paragony za lekarstwa, potwierdzenia wizyt u lekarzy lub diagnozy lekarskie – mówi Katarzyna Parol-Czajkowska z Centrum Odszkodowań DRB.

Zaliczka na bieżące wydatki

Oczekiwania poszkodowanego to jedno, drugie zaś to ustalenie wysokości zadośćuczynienia przez ubezpieczyciela. Każdy z nich posiada swoje wewnętrzne zasady, na bazie których ocenia poniesiony uszczerbek na zdrowiu poszkodowanego. Wysokość rekompensaty zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od rodzaju doznanych obrażeń, czasu leczenia i rehabilitacji oraz wpływu, jaki wypadek miał na życie i czy na przykład uniemożliwił wykonywanie zawodu.

Jeśli okres wyczekiwania na odszkodowanie mocno się wydłuża, a poszkodowany musi na bieżąco ponosić wysokie koszty leczenia czy rehabilitacji, może on ubiegać się o uzyskanie zaliczki pieniężnej z polisy OC sprawcy wypadku.

Zazwyczaj odszkodowanie jest wypłacane w terminie 30 dni od zgłoszenia wypadku, w bardziej skomplikowanych przypadkach może wynieść maksymalnie ustawowo do 90 dni. Kiedy wysokość odszkodowania stwierdzona przez orzecznictwo znacznie różni się od naszych oczekiwań, mamy również jeszcze do dyspozycji postępowanie na drodze sądowej.

Źródło: materiały prasowe DRB Centrum Odszkodowań

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA