REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dodatkowe odszkodowanie za szkodę?

wypadek fot. Fotolia
wypadek fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie OC pojazdu sprawcy w większości przypadków pokrywa szkody wyrządzone mieniu drugiej osoby. Jak uzyskać dodatkową rekompensatę z tytułu strat na zdrowiu czy spowodowanych uszkodzeniem bezwypadkowego wcześniej pojazdu?

Wypadek a dodatkowe odszkodowanie z polisy OC sprawcy

Dobiega końca czas urlopów, z których Polacy masowo wracają do swoich domów. Wzmożony ruch na drogach i autostradach skutkuje niestety większą liczbą wypadków samochodowych. Poszkodowanym, chcącym ubiegać się o odszkodowanie za straty poniesione w wyniku wypadku, podpowiadamy jak zrobić to skutecznie.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynający się wrzesień, według oficjalnych statystyk Policji z 2014 roku, jest miesiącem, w którym najczęściej dochodzi do wypadków drogowych (9,6% wszystkich wypadków w skali roku, podobnie jest w lipcu, niewiele mniej w czerwcu – 9,5%). Ta statystyka najdobitniej potwierdza tendencję, iż wrzesień, miesiąc powrotów z urlopów, jest okresem niebezpiecznym na drogach, w którym potrzebna jest większa niż zazwyczaj czujność.

Do wypadków najczęściej dochodzi w obszarach zabudowanych (72,5%), na drogach dwukierunkowych, jednojezdniowych (81%). Najbardziej powszechnym wypadkiem jest zderzenie się boczne pojazdów w ruchu (31%), natomiast najczęstszą przyczyną nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (26,8%) oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (26,1%).

Zobacz też: Brak sprawcy wypadku nie oznacza braku odszkodowania

REKLAMA

Kiedy już dojdzie do wypadku, niezależnie od skali jego skutków, warto znać proces ubiegania się o odszkodowanie od ubezpieczyciela sprawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Identyfikacja sprawcy wypadku

Najbardziej powszechna sytuacja, w której poszkodowany może rościć prawa do uzyskania odszkodowania to ta, kiedy wypadek spowodował inny kierowca. Jest to odszkodowanie za tzw. uszczerbek na zdrowiu, który dotyczy nie tylko sfery fizycznej, ale również mentalnej.

- Ubiegając się o tego typu rekompensatę, pokrzywdzonemu przysługuje zwrot poniesionych kosztów leczenia, utraconych dochodów ze względu na wypadek, zwrot kosztów dojazdu na leczenia i rehabilitacje oraz zniszczenia mienia. Ponadto, można zażądać od sprawcy wypadku jednorazowego zadośćuczynienia finansowego, a kiedy obrażenia ciała są trwałe, renty inwalidzkiej – wyjaśnia Katarzyna Parol-Czajkowska, Dyrektor Departamentu Dochodzenia Roszczeń Centrum Odszkodowań DRB.

Nieco inna procedura występuje w przypadku, kiedy nastąpiły poważne obrażenia ciała. Ranny w wypadku powinien ustalić imię i nazwisko sprawcy, numer jego polisy OC, a także numer rejestracyjny pojazdu. Jeśli ranny jest w silnej sytuacji stresowej, o uzyskanie takich danych powinien poprosić wezwaną na miejsce Policję.

Dobrze umotywowane roszczenie

Następnym etapem ubiegania się o odszkodowanie jest zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi – temu, w którym polisę OC wykupił sprawca wypadku. Z tego typu polisy można uzyskać rekompensatę tylko w postaci naprawy samochodu poszkodowanego. Dane towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy wypadku można zweryfikować na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, wpisując numer rejestracyjny pojazdu sprawcy.

Kolejnym typem odszkodowania może być to uzyskane za inne straty poniesione w wyniku wypadku, a więc związane z kwestią zdrowia poszkodowanego. Niestety, na tym etapie nie wszyscy pokrzywdzeni znają swoje prawa, a jeśli tak, to nie zawsze decydują się na podjęcie próby uzyskania takiego odszkodowania.

- Wniosek roszczeniowy powinien być należycie udokumentowany i zawierać możliwie wszystkie dowody, które potwierdzałyby straty poniesione w wyniku wypadku. Dobrze uzasadnione roszczenie i oczekiwania finansowe znacznie pomagają pozytywnie rozpatrzyć wniosek przez ubezpieczyciela. Do takich dowodów możemy zaliczyć m.in. wszelkie faktury czy paragony za lekarstwa, potwierdzenia wizyt u lekarzy lub diagnozy lekarskie – mówi Katarzyna Parol-Czajkowska z Centrum Odszkodowań DRB.

Zaliczka na bieżące wydatki

Oczekiwania poszkodowanego to jedno, drugie zaś to ustalenie wysokości zadośćuczynienia przez ubezpieczyciela. Każdy z nich posiada swoje wewnętrzne zasady, na bazie których ocenia poniesiony uszczerbek na zdrowiu poszkodowanego. Wysokość rekompensaty zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od rodzaju doznanych obrażeń, czasu leczenia i rehabilitacji oraz wpływu, jaki wypadek miał na życie i czy na przykład uniemożliwił wykonywanie zawodu.

Jeśli okres wyczekiwania na odszkodowanie mocno się wydłuża, a poszkodowany musi na bieżąco ponosić wysokie koszty leczenia czy rehabilitacji, może on ubiegać się o uzyskanie zaliczki pieniężnej z polisy OC sprawcy wypadku.

Zazwyczaj odszkodowanie jest wypłacane w terminie 30 dni od zgłoszenia wypadku, w bardziej skomplikowanych przypadkach może wynieść maksymalnie ustawowo do 90 dni. Kiedy wysokość odszkodowania stwierdzona przez orzecznictwo znacznie różni się od naszych oczekiwań, mamy również jeszcze do dyspozycji postępowanie na drodze sądowej.

Źródło: materiały prasowe DRB Centrum Odszkodowań

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA