REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Zielona Karta jest jeszcze potrzebna?

Zielona Karta jest wymaga w wielu krajach Europy. Fot. Fotolia
Zielona Karta jest wymaga w wielu krajach Europy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po akcesji Polski do Unii Europejskiej coraz mniej kierowców pamięta o tym, że do niektórych państw wjazd jest dopuszczalny tylko z tzw. Zielona Kartą. Dlaczego? Której państwa jej wymagają?

Kto potrzebuje ubezpieczenia granicznego?

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl wyjaśnia, że ubezpieczenie graniczne pod względem zakresu ochrony i funkcji nie różni się od obowiązkowej polisy, którą w danym kraju muszą wykupywać posiadacze pojazdów. Główną różnicą jest tymczasowy charakter ubezpieczenia granicznego. Zwykle obejmuje ono okres 15 dni lub 30 dni. Taką krótkoterminową polisę przed przekroczeniem granicy muszą wykupić Polacy, którzy:

REKLAMA

REKLAMA

  • wjeżdżają na teren kraju wymagającego Zielonej Karty
  • nie posiadają aktualnego certyfikatu ubezpieczenia OC (Zielonej Karty)

Zgodnie z danymi Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), ubezpieczenie graniczne jest wymagane w jedenastu krajach (zobacz poniższa tabela). Na terenie Kosowa, taką krótkoterminową polisę musi posiadać nawet osoba okazująca Zieloną Kartę. 

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl zwraca uwagę, że ubezpieczenie graniczne może być obowiązkowe również w kraju tranzytowym. Dlatego przykładowy polski kierowca, który wybiera się do Rosji przez Białoruś i zapomniał Zielonej Karty, będzie musiał wykupić dwie osobne polisy. Koszt takich ubezpieczeń bywa wysoki. Świadczą o tym informacje, które zebrało Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (zobacz poniższe zestawienie). 

Zobacz też: Jaki wpływ na cenę ubezpieczenia OC ma pojemność silnika auta?

REKLAMA

Dane PBUK wskazują, że koszt ubezpieczenia granicznego na 15 dni, waha się od 4,5 euro (Mołdawia) do 57 euro (Maroko). Na uwagę zasługuje wysoka cena polis sprzedawanych przy wjeździe do Rosji (43 euro). Znacznie niższe stawki są naliczane dla cudzoziemców wjeżdżających na Ukrainę (9,2 euro) oraz Białoruś (17 euro). Średnia składka w jedenastu analizowanych krajach, wynosi około 32 euro. „To spora kwota zważywszy na fakt, że większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę zupełnie na darmo. Do tej grupy należy między innymi  AXA Direct, Aviva, Generali, Link4 oraz PZU” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nina Kuczyńska przypomina, że osoby potrzebujące dłuższej ochrony, mogą wykupić ubezpieczenie graniczne na 30 dni. Koszt takiej polisy nie zawsze jest dwa razy wyższy od wariantu piętnastodniowego. Niestety w przypadku „najdroższych” krajów, miesięczna składka ubezpieczenia granicznego może wynosić nawet 250 zł - 350 zł. Za podaną kwotę, część polskich kierowców wykupuje roczną ochronę w kraju.

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z zakupem ubezpieczenia granicznego przez polskiego turystę

Kraje, w których polski turysta musi wykupić ubezpieczenie graniczne jeśli zapomniał Zielonej Karty

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 15 dni

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których polski turysta zawsze musi wykupić ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Kraje, w których polski turysta nie musi wykupywać ubezpieczenia granicznego oraz Zielonej Karty

Andora

Grecja

Norwegia

Austria

Hiszpania

Portugalia

Belgia

Holandia

Rumunia

Bułgaria

Irlandia

Serbia

Chorwacja

Islandia

Słowacja

Cypr

Lichtenstein

Słowenia

Czechy

Litwa

Szwajcaria

Dania

Luksemburg

Szwecja

Estonia

Łotwa

Węgry

Finlandia

Malta

Wielka Brytania

Francja

Niemcy

Włochy

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Polisa graniczna czasem jest wymagana również w Polsce …

W ramach uzupełnienia warto wspomnieć o tym, że ubezpieczenie graniczne czasem jest potrzebne również osobom wjeżdżającym do Polski. Taką polisę muszą posiadać kierowcy, którzy:

  • poruszają się samochodem zarejestrowanym poza Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz terytorium Andory, Serbii i Szwajcarii (Europejski Obszar Gospodarczy obejmuje kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandię, Norwegię oraz Lichtenstein)
  • nie okazali ważnego certyfikatu ubezpieczenia OC (Zielonej Karty)

Zasady działania „polskiej” polisy granicznej zostały uregulowane w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (dalej: ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych). Wspomniany akt prawny mówi, że ubezpieczenie graniczne musi zostać wykupione przed przekroczeniem granicy RP. W pierwotnym brzmieniu ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych stanowiła, że polisę graniczną trzeba zakupić na granicy Polski. Obecnie to niezbyt zasadne ograniczenie już nie obowiązuje. „Dlatego kierowca potrzebujący polisy granicznej, może odpowiednio wcześniej wykupić wspomniane ubezpieczenie. Polisy graniczne w swojej ofercie posiada kilku wiodących ubezpieczycieli (między innymi Allianz, TUW „TUZ”, Gothaer i PZU)” - informuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA