REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Zielona Karta jest jeszcze potrzebna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Karta jest wymaga w wielu krajach Europy. Fot. Fotolia
Zielona Karta jest wymaga w wielu krajach Europy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po akcesji Polski do Unii Europejskiej coraz mniej kierowców pamięta o tym, że do niektórych państw wjazd jest dopuszczalny tylko z tzw. Zielona Kartą. Dlaczego? Której państwa jej wymagają?

Kto potrzebuje ubezpieczenia granicznego?

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl wyjaśnia, że ubezpieczenie graniczne pod względem zakresu ochrony i funkcji nie różni się od obowiązkowej polisy, którą w danym kraju muszą wykupywać posiadacze pojazdów. Główną różnicą jest tymczasowy charakter ubezpieczenia granicznego. Zwykle obejmuje ono okres 15 dni lub 30 dni. Taką krótkoterminową polisę przed przekroczeniem granicy muszą wykupić Polacy, którzy:

REKLAMA

  • wjeżdżają na teren kraju wymagającego Zielonej Karty
  • nie posiadają aktualnego certyfikatu ubezpieczenia OC (Zielonej Karty)

REKLAMA

Zgodnie z danymi Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), ubezpieczenie graniczne jest wymagane w jedenastu krajach (zobacz poniższa tabela). Na terenie Kosowa, taką krótkoterminową polisę musi posiadać nawet osoba okazująca Zieloną Kartę. 

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl zwraca uwagę, że ubezpieczenie graniczne może być obowiązkowe również w kraju tranzytowym. Dlatego przykładowy polski kierowca, który wybiera się do Rosji przez Białoruś i zapomniał Zielonej Karty, będzie musiał wykupić dwie osobne polisy. Koszt takich ubezpieczeń bywa wysoki. Świadczą o tym informacje, które zebrało Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (zobacz poniższe zestawienie). 

Zobacz też: Jaki wpływ na cenę ubezpieczenia OC ma pojemność silnika auta?

REKLAMA

Dane PBUK wskazują, że koszt ubezpieczenia granicznego na 15 dni, waha się od 4,5 euro (Mołdawia) do 57 euro (Maroko). Na uwagę zasługuje wysoka cena polis sprzedawanych przy wjeździe do Rosji (43 euro). Znacznie niższe stawki są naliczane dla cudzoziemców wjeżdżających na Ukrainę (9,2 euro) oraz Białoruś (17 euro). Średnia składka w jedenastu analizowanych krajach, wynosi około 32 euro. „To spora kwota zważywszy na fakt, że większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę zupełnie na darmo. Do tej grupy należy między innymi  AXA Direct, Aviva, Generali, Link4 oraz PZU” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nina Kuczyńska przypomina, że osoby potrzebujące dłuższej ochrony, mogą wykupić ubezpieczenie graniczne na 30 dni. Koszt takiej polisy nie zawsze jest dwa razy wyższy od wariantu piętnastodniowego. Niestety w przypadku „najdroższych” krajów, miesięczna składka ubezpieczenia granicznego może wynosić nawet 250 zł - 350 zł. Za podaną kwotę, część polskich kierowców wykupuje roczną ochronę w kraju.

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z zakupem ubezpieczenia granicznego przez polskiego turystę

Kraje, w których polski turysta musi wykupić ubezpieczenie graniczne jeśli zapomniał Zielonej Karty

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 15 dni

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których polski turysta zawsze musi wykupić ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Kraje, w których polski turysta nie musi wykupywać ubezpieczenia granicznego oraz Zielonej Karty

Andora

Grecja

Norwegia

Austria

Hiszpania

Portugalia

Belgia

Holandia

Rumunia

Bułgaria

Irlandia

Serbia

Chorwacja

Islandia

Słowacja

Cypr

Lichtenstein

Słowenia

Czechy

Litwa

Szwajcaria

Dania

Luksemburg

Szwecja

Estonia

Łotwa

Węgry

Finlandia

Malta

Wielka Brytania

Francja

Niemcy

Włochy

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Polisa graniczna czasem jest wymagana również w Polsce …

W ramach uzupełnienia warto wspomnieć o tym, że ubezpieczenie graniczne czasem jest potrzebne również osobom wjeżdżającym do Polski. Taką polisę muszą posiadać kierowcy, którzy:

  • poruszają się samochodem zarejestrowanym poza Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz terytorium Andory, Serbii i Szwajcarii (Europejski Obszar Gospodarczy obejmuje kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandię, Norwegię oraz Lichtenstein)
  • nie okazali ważnego certyfikatu ubezpieczenia OC (Zielonej Karty)

Zasady działania „polskiej” polisy granicznej zostały uregulowane w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (dalej: ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych). Wspomniany akt prawny mówi, że ubezpieczenie graniczne musi zostać wykupione przed przekroczeniem granicy RP. W pierwotnym brzmieniu ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych stanowiła, że polisę graniczną trzeba zakupić na granicy Polski. Obecnie to niezbyt zasadne ograniczenie już nie obowiązuje. „Dlatego kierowca potrzebujący polisy granicznej, może odpowiednio wcześniej wykupić wspomniane ubezpieczenie. Polisy graniczne w swojej ofercie posiada kilku wiodących ubezpieczycieli (między innymi Allianz, TUW „TUZ”, Gothaer i PZU)” - informuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.    

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA