REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja szkody powypadkowej przy nieznanym sprawcy albo braku OC w Niemczech

Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia OC pojazdu w Niemczech oraz warunki jego obowiązywania różnią się od tego do czego przyzwyczaiły nas polisy OC wydawane w Polsce. Zobacz jak wygląda likwidacja szkody z tytułu ubezpieczenia OC w Niemczech.

Sprawca wypadku jest nieznany lub nie posiada polisy OC

W takich przypadkach likwidację szkody powypadkowej przejmuje stowarzyszenie zarejestrowane „ Verkehrsopferhilfe e.V. „ ( zwanym dalej stowarzyszeniem) , które jest odpowiednikiem polskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

Stowarzyszenie likwiduje szkodę powypadkową tak jak obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w określonych ustawowo granicach.

Odpowiedzialność  stowarzyszenia ma charakter posiłkowy, co oznacza obowiązek wypłacenia odszkodowania następuje tylko wtedy, jeżeli poszkodowany nie ma możliwość uzyskania odszkodowania od innych osób ( kierowca, właściciel samochodu albo  jego posiadacz) albo instytucji jak kasa chorych czy ubezpieczenie rentowe.

Sprawę tą reguluje  – podobnie jak w Polsce – ustawa o ubezpieczeniu obowiązkowym ( § 12 -14 Pflichtversicherungsgesetz; skrót PflVersG).

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech, Austrii i Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stowarzyszenie to przeprowadza likwidację szkód powypadkowych m.in. w następujących  przypadkach:

-  samochód, którym spowodowano wypadek, nie może być zidentyfikowany po ucieczce,  

- samochód nie miał ubezpieczenia OC ,

- przy umyślnym spowodowaniu i bezprawnym spowodowaniu wypadku oraz przy

- upadłości ubezpieczyciela.

W przypadku, w którym wypadek spowodowany został przez samochód, który nie został zidentyfikowany odpowiedzialność zrzeszenia jest ograniczona.

Stowarzyszenie likwiduje tylko szczególnie ciężkie  szkody osobowe aby uniknąć rażącej niesprawiedliwości.

REKLAMA

Szkody na samochodzie regulowane są tylko wtedy, jeżeli wypadek doprowadził do śmieci albo do poważnych obrażeń ciała uprawnionego do odszkodowania albo innych pasażerów pojazdu. Dlaczego ? Urzędowe uzasadnienie wskazuje, że  tylko w takich przypadkach wykluczone jest oszustwo, a więc celowe spowodowanie wypadku w celu uzyskania odszkodowania.

Także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę ( tzw. Schmerzensgeld) przyznawane jest przy niezidentyfikowanym pojeździe  tylko przy szczególnie ciężkich obrażeniach ciała ( np. amputacja , porażenie poprzeczne) i jego wysokość  jest zaniżona do 1/3 zwykle  płaconego zadośćuczynienia. Motywuje się to tym, że stowarzyszenie nie jest sprawcą wypadku i nie ciąży na nim obowiązek zadośćuczynienia.

W innych powyżej wymienionych przypadkach stowarzyszenie reguluje szkody powypadkowe tak jak obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Zgłaszanie szkody nie jest związane z żadnymi formalnościami. Poszkodowany może zgłosić swoje roszczenia  w stowarzyszeniu przez fax, E-Mail albo telefonicznie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

Likwidację szkody zleca stowarzyszenie innemu ubezpieczeniu, które we własnym zakresie może przeprowadzać likwidację ( obecnie) do wys. 30.000,00 €, ale pozwany w procesie jest nie to ubezpieczenia a tylko stowarzyszenie.

Inaczej jak w Polsce spowodowanie wypadku przy prowadzeniu samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków czy środków psychotropowych nie wyklucza odpowiedzialności cywilnej ubezpieczenia OC w stosunku do poszkodowanego.

Nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego  jest na podstawie § 6 PflVG przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności do jednego roku albo karą grzywny.

Przy umyślnym i bezprawnym spowodowaniu wypadku ubezpieczenie OC jest zwolnione od płacenia odszkodowania. W tych przypadkach likwidację szkody przeprowadza stowarzyszenie. Dotyczy to też przypadków, w których wypadek spowodowany był w celach samobójczych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA