REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja szkody powypadkowej przy nieznanym sprawcy albo braku OC w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia OC pojazdu w Niemczech oraz warunki jego obowiązywania różnią się od tego do czego przyzwyczaiły nas polisy OC wydawane w Polsce. Zobacz jak wygląda likwidacja szkody z tytułu ubezpieczenia OC w Niemczech.

Sprawca wypadku jest nieznany lub nie posiada polisy OC

W takich przypadkach likwidację szkody powypadkowej przejmuje stowarzyszenie zarejestrowane „ Verkehrsopferhilfe e.V. „ ( zwanym dalej stowarzyszeniem) , które jest odpowiednikiem polskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie likwiduje szkodę powypadkową tak jak obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w określonych ustawowo granicach.

Odpowiedzialność  stowarzyszenia ma charakter posiłkowy, co oznacza obowiązek wypłacenia odszkodowania następuje tylko wtedy, jeżeli poszkodowany nie ma możliwość uzyskania odszkodowania od innych osób ( kierowca, właściciel samochodu albo  jego posiadacz) albo instytucji jak kasa chorych czy ubezpieczenie rentowe.

Sprawę tą reguluje  – podobnie jak w Polsce – ustawa o ubezpieczeniu obowiązkowym ( § 12 -14 Pflichtversicherungsgesetz; skrót PflVersG).

REKLAMA

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech, Austrii i Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stowarzyszenie to przeprowadza likwidację szkód powypadkowych m.in. w następujących  przypadkach:

-  samochód, którym spowodowano wypadek, nie może być zidentyfikowany po ucieczce,  

- samochód nie miał ubezpieczenia OC ,

- przy umyślnym spowodowaniu i bezprawnym spowodowaniu wypadku oraz przy

- upadłości ubezpieczyciela.

W przypadku, w którym wypadek spowodowany został przez samochód, który nie został zidentyfikowany odpowiedzialność zrzeszenia jest ograniczona.

Stowarzyszenie likwiduje tylko szczególnie ciężkie  szkody osobowe aby uniknąć rażącej niesprawiedliwości.

Szkody na samochodzie regulowane są tylko wtedy, jeżeli wypadek doprowadził do śmieci albo do poważnych obrażeń ciała uprawnionego do odszkodowania albo innych pasażerów pojazdu. Dlaczego ? Urzędowe uzasadnienie wskazuje, że  tylko w takich przypadkach wykluczone jest oszustwo, a więc celowe spowodowanie wypadku w celu uzyskania odszkodowania.

Także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę ( tzw. Schmerzensgeld) przyznawane jest przy niezidentyfikowanym pojeździe  tylko przy szczególnie ciężkich obrażeniach ciała ( np. amputacja , porażenie poprzeczne) i jego wysokość  jest zaniżona do 1/3 zwykle  płaconego zadośćuczynienia. Motywuje się to tym, że stowarzyszenie nie jest sprawcą wypadku i nie ciąży na nim obowiązek zadośćuczynienia.

W innych powyżej wymienionych przypadkach stowarzyszenie reguluje szkody powypadkowe tak jak obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Zgłaszanie szkody nie jest związane z żadnymi formalnościami. Poszkodowany może zgłosić swoje roszczenia  w stowarzyszeniu przez fax, E-Mail albo telefonicznie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

Likwidację szkody zleca stowarzyszenie innemu ubezpieczeniu, które we własnym zakresie może przeprowadzać likwidację ( obecnie) do wys. 30.000,00 €, ale pozwany w procesie jest nie to ubezpieczenia a tylko stowarzyszenie.

Inaczej jak w Polsce spowodowanie wypadku przy prowadzeniu samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków czy środków psychotropowych nie wyklucza odpowiedzialności cywilnej ubezpieczenia OC w stosunku do poszkodowanego.

Nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego  jest na podstawie § 6 PflVG przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności do jednego roku albo karą grzywny.

Przy umyślnym i bezprawnym spowodowaniu wypadku ubezpieczenie OC jest zwolnione od płacenia odszkodowania. W tych przypadkach likwidację szkody przeprowadza stowarzyszenie. Dotyczy to też przypadków, w których wypadek spowodowany był w celach samobójczych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA