REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja szkody powypadkowej przy nieznanym sprawcy albo braku OC w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia OC pojazdu w Niemczech oraz warunki jego obowiązywania różnią się od tego do czego przyzwyczaiły nas polisy OC wydawane w Polsce. Zobacz jak wygląda likwidacja szkody z tytułu ubezpieczenia OC w Niemczech.

Sprawca wypadku jest nieznany lub nie posiada polisy OC

W takich przypadkach likwidację szkody powypadkowej przejmuje stowarzyszenie zarejestrowane „ Verkehrsopferhilfe e.V. „ ( zwanym dalej stowarzyszeniem) , które jest odpowiednikiem polskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

Stowarzyszenie likwiduje szkodę powypadkową tak jak obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w określonych ustawowo granicach.

Odpowiedzialność  stowarzyszenia ma charakter posiłkowy, co oznacza obowiązek wypłacenia odszkodowania następuje tylko wtedy, jeżeli poszkodowany nie ma możliwość uzyskania odszkodowania od innych osób ( kierowca, właściciel samochodu albo  jego posiadacz) albo instytucji jak kasa chorych czy ubezpieczenie rentowe.

Sprawę tą reguluje  – podobnie jak w Polsce – ustawa o ubezpieczeniu obowiązkowym ( § 12 -14 Pflichtversicherungsgesetz; skrót PflVersG).

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech, Austrii i Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stowarzyszenie to przeprowadza likwidację szkód powypadkowych m.in. w następujących  przypadkach:

-  samochód, którym spowodowano wypadek, nie może być zidentyfikowany po ucieczce,  

- samochód nie miał ubezpieczenia OC ,

- przy umyślnym spowodowaniu i bezprawnym spowodowaniu wypadku oraz przy

- upadłości ubezpieczyciela.

W przypadku, w którym wypadek spowodowany został przez samochód, który nie został zidentyfikowany odpowiedzialność zrzeszenia jest ograniczona.

Stowarzyszenie likwiduje tylko szczególnie ciężkie  szkody osobowe aby uniknąć rażącej niesprawiedliwości.

REKLAMA

Szkody na samochodzie regulowane są tylko wtedy, jeżeli wypadek doprowadził do śmieci albo do poważnych obrażeń ciała uprawnionego do odszkodowania albo innych pasażerów pojazdu. Dlaczego ? Urzędowe uzasadnienie wskazuje, że  tylko w takich przypadkach wykluczone jest oszustwo, a więc celowe spowodowanie wypadku w celu uzyskania odszkodowania.

Także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę ( tzw. Schmerzensgeld) przyznawane jest przy niezidentyfikowanym pojeździe  tylko przy szczególnie ciężkich obrażeniach ciała ( np. amputacja , porażenie poprzeczne) i jego wysokość  jest zaniżona do 1/3 zwykle  płaconego zadośćuczynienia. Motywuje się to tym, że stowarzyszenie nie jest sprawcą wypadku i nie ciąży na nim obowiązek zadośćuczynienia.

W innych powyżej wymienionych przypadkach stowarzyszenie reguluje szkody powypadkowe tak jak obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Zgłaszanie szkody nie jest związane z żadnymi formalnościami. Poszkodowany może zgłosić swoje roszczenia  w stowarzyszeniu przez fax, E-Mail albo telefonicznie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

Likwidację szkody zleca stowarzyszenie innemu ubezpieczeniu, które we własnym zakresie może przeprowadzać likwidację ( obecnie) do wys. 30.000,00 €, ale pozwany w procesie jest nie to ubezpieczenia a tylko stowarzyszenie.

Inaczej jak w Polsce spowodowanie wypadku przy prowadzeniu samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków czy środków psychotropowych nie wyklucza odpowiedzialności cywilnej ubezpieczenia OC w stosunku do poszkodowanego.

Nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego  jest na podstawie § 6 PflVG przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności do jednego roku albo karą grzywny.

Przy umyślnym i bezprawnym spowodowaniu wypadku ubezpieczenie OC jest zwolnione od płacenia odszkodowania. W tych przypadkach likwidację szkody przeprowadza stowarzyszenie. Dotyczy to też przypadków, w których wypadek spowodowany był w celach samobójczych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA