REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja szkody powypadkowej przy nieznanym sprawcy albo braku OC w Niemczech

Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia OC pojazdu w Niemczech oraz warunki jego obowiązywania różnią się od tego do czego przyzwyczaiły nas polisy OC wydawane w Polsce. Zobacz jak wygląda likwidacja szkody z tytułu ubezpieczenia OC w Niemczech.

Sprawca wypadku jest nieznany lub nie posiada polisy OC

W takich przypadkach likwidację szkody powypadkowej przejmuje stowarzyszenie zarejestrowane „ Verkehrsopferhilfe e.V. „ ( zwanym dalej stowarzyszeniem) , które jest odpowiednikiem polskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

Stowarzyszenie likwiduje szkodę powypadkową tak jak obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w określonych ustawowo granicach.

Odpowiedzialność  stowarzyszenia ma charakter posiłkowy, co oznacza obowiązek wypłacenia odszkodowania następuje tylko wtedy, jeżeli poszkodowany nie ma możliwość uzyskania odszkodowania od innych osób ( kierowca, właściciel samochodu albo  jego posiadacz) albo instytucji jak kasa chorych czy ubezpieczenie rentowe.

Sprawę tą reguluje  – podobnie jak w Polsce – ustawa o ubezpieczeniu obowiązkowym ( § 12 -14 Pflichtversicherungsgesetz; skrót PflVersG).

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech, Austrii i Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stowarzyszenie to przeprowadza likwidację szkód powypadkowych m.in. w następujących  przypadkach:

-  samochód, którym spowodowano wypadek, nie może być zidentyfikowany po ucieczce,  

- samochód nie miał ubezpieczenia OC ,

- przy umyślnym spowodowaniu i bezprawnym spowodowaniu wypadku oraz przy

- upadłości ubezpieczyciela.

W przypadku, w którym wypadek spowodowany został przez samochód, który nie został zidentyfikowany odpowiedzialność zrzeszenia jest ograniczona.

Stowarzyszenie likwiduje tylko szczególnie ciężkie  szkody osobowe aby uniknąć rażącej niesprawiedliwości.

REKLAMA

Szkody na samochodzie regulowane są tylko wtedy, jeżeli wypadek doprowadził do śmieci albo do poważnych obrażeń ciała uprawnionego do odszkodowania albo innych pasażerów pojazdu. Dlaczego ? Urzędowe uzasadnienie wskazuje, że  tylko w takich przypadkach wykluczone jest oszustwo, a więc celowe spowodowanie wypadku w celu uzyskania odszkodowania.

Także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę ( tzw. Schmerzensgeld) przyznawane jest przy niezidentyfikowanym pojeździe  tylko przy szczególnie ciężkich obrażeniach ciała ( np. amputacja , porażenie poprzeczne) i jego wysokość  jest zaniżona do 1/3 zwykle  płaconego zadośćuczynienia. Motywuje się to tym, że stowarzyszenie nie jest sprawcą wypadku i nie ciąży na nim obowiązek zadośćuczynienia.

W innych powyżej wymienionych przypadkach stowarzyszenie reguluje szkody powypadkowe tak jak obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Zgłaszanie szkody nie jest związane z żadnymi formalnościami. Poszkodowany może zgłosić swoje roszczenia  w stowarzyszeniu przez fax, E-Mail albo telefonicznie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

Likwidację szkody zleca stowarzyszenie innemu ubezpieczeniu, które we własnym zakresie może przeprowadzać likwidację ( obecnie) do wys. 30.000,00 €, ale pozwany w procesie jest nie to ubezpieczenia a tylko stowarzyszenie.

Inaczej jak w Polsce spowodowanie wypadku przy prowadzeniu samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków czy środków psychotropowych nie wyklucza odpowiedzialności cywilnej ubezpieczenia OC w stosunku do poszkodowanego.

Nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego  jest na podstawie § 6 PflVG przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności do jednego roku albo karą grzywny.

Przy umyślnym i bezprawnym spowodowaniu wypadku ubezpieczenie OC jest zwolnione od płacenia odszkodowania. W tych przypadkach likwidację szkody przeprowadza stowarzyszenie. Dotyczy to też przypadków, w których wypadek spowodowany był w celach samobójczych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA