REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja szkody powypadkowej przy nieznanym sprawcy albo braku OC w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paul Ostrowski
Adwokat i notariusz
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakres ubezpieczenia OC pojazdu w Niemczech oraz warunki jego obowiązywania różnią się od tego do czego przyzwyczaiły nas polisy OC wydawane w Polsce. Zobacz jak wygląda likwidacja szkody z tytułu ubezpieczenia OC w Niemczech.

Sprawca wypadku jest nieznany lub nie posiada polisy OC

W takich przypadkach likwidację szkody powypadkowej przejmuje stowarzyszenie zarejestrowane „ Verkehrsopferhilfe e.V. „ ( zwanym dalej stowarzyszeniem) , które jest odpowiednikiem polskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie likwiduje szkodę powypadkową tak jak obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w określonych ustawowo granicach.

Odpowiedzialność  stowarzyszenia ma charakter posiłkowy, co oznacza obowiązek wypłacenia odszkodowania następuje tylko wtedy, jeżeli poszkodowany nie ma możliwość uzyskania odszkodowania od innych osób ( kierowca, właściciel samochodu albo  jego posiadacz) albo instytucji jak kasa chorych czy ubezpieczenie rentowe.

Sprawę tą reguluje  – podobnie jak w Polsce – ustawa o ubezpieczeniu obowiązkowym ( § 12 -14 Pflichtversicherungsgesetz; skrót PflVersG).

REKLAMA

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech, Austrii i Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stowarzyszenie to przeprowadza likwidację szkód powypadkowych m.in. w następujących  przypadkach:

-  samochód, którym spowodowano wypadek, nie może być zidentyfikowany po ucieczce,  

- samochód nie miał ubezpieczenia OC ,

- przy umyślnym spowodowaniu i bezprawnym spowodowaniu wypadku oraz przy

- upadłości ubezpieczyciela.

W przypadku, w którym wypadek spowodowany został przez samochód, który nie został zidentyfikowany odpowiedzialność zrzeszenia jest ograniczona.

Stowarzyszenie likwiduje tylko szczególnie ciężkie  szkody osobowe aby uniknąć rażącej niesprawiedliwości.

Szkody na samochodzie regulowane są tylko wtedy, jeżeli wypadek doprowadził do śmieci albo do poważnych obrażeń ciała uprawnionego do odszkodowania albo innych pasażerów pojazdu. Dlaczego ? Urzędowe uzasadnienie wskazuje, że  tylko w takich przypadkach wykluczone jest oszustwo, a więc celowe spowodowanie wypadku w celu uzyskania odszkodowania.

Także zadośćuczynienie za doznaną krzywdę ( tzw. Schmerzensgeld) przyznawane jest przy niezidentyfikowanym pojeździe  tylko przy szczególnie ciężkich obrażeniach ciała ( np. amputacja , porażenie poprzeczne) i jego wysokość  jest zaniżona do 1/3 zwykle  płaconego zadośćuczynienia. Motywuje się to tym, że stowarzyszenie nie jest sprawcą wypadku i nie ciąży na nim obowiązek zadośćuczynienia.

W innych powyżej wymienionych przypadkach stowarzyszenie reguluje szkody powypadkowe tak jak obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Zgłaszanie szkody nie jest związane z żadnymi formalnościami. Poszkodowany może zgłosić swoje roszczenia  w stowarzyszeniu przez fax, E-Mail albo telefonicznie.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

Likwidację szkody zleca stowarzyszenie innemu ubezpieczeniu, które we własnym zakresie może przeprowadzać likwidację ( obecnie) do wys. 30.000,00 €, ale pozwany w procesie jest nie to ubezpieczenia a tylko stowarzyszenie.

Inaczej jak w Polsce spowodowanie wypadku przy prowadzeniu samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków czy środków psychotropowych nie wyklucza odpowiedzialności cywilnej ubezpieczenia OC w stosunku do poszkodowanego.

Nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego  jest na podstawie § 6 PflVG przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności do jednego roku albo karą grzywny.

Przy umyślnym i bezprawnym spowodowaniu wypadku ubezpieczenie OC jest zwolnione od płacenia odszkodowania. W tych przypadkach likwidację szkody przeprowadza stowarzyszenie. Dotyczy to też przypadków, w których wypadek spowodowany był w celach samobójczych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA