REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie świadczenia może uzyskać poszkodowany w wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Terminy na dochodzenie roszczeń z tytułu poniesionej szkody są różne w zależności od rodzaju szkody i wieku poszkodowanego.

Odszkodowanie z tytułu OC nie jest związane z odpowiedzialnością karną sprawcy

REKLAMA

Kierowcy odpowiadają na zasadzie ryzyka. Zgodnie z tą zasadą, poszkodowany nie musi udowadniać winy sprawcy, musi jedynie wykazać, że szkoda, której doznał, pozostaje w związku z ruchem pojazdu. Nawet jeśli wypadek nie wynikał ze złamania przez kierowcę przepisów drogowych, ani karnych odpowiada on za wprowadzanie samochodu w ruch. t

Poszkodowany Jan K. był pijany, zasnął na drodze i został najechany przez auto. Jego rodzina (lub on sam, jeśli przeżyje) może liczyć na wypłatę odszkodowania właśnie ze względu na założenie, że kierowca musi liczyć się z ryzykiem spotkania na drodze pijanego pieszego.

Co jeśli szkoda wynikła częściowo z naszej winy

Jeżeli poszkodowany zawinił wypadkowi np. nagle wtargnął na ulicę, przechodził w miejscu niedozwolonym, lub w inny sposób przyczynił się do wypadku – odszkodowanie jest zmniejszane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W naszym przykładzie Jan K. ewidentnie przyczynił się wypadku, stąd należy szacować, że odszkodowanie zostanie zmniejszone o 80 -90%.

Zobacz również: Jakie są konsekwencje ubezpieczeniowe nietrzeźwości

Generalną zasadą jest to, że im bardziej poszkodowany przyczynił się do wypadku, tym bardziej maleje odpowiedzialność kierowcy. Często jednak i kierowca nie jest bez winy (np. przekroczył prędkość, lub nie zachował odpowiedniej uwagi np. w pobliżu szkoły). Stąd szacowanie odpowiedzialności (i tym samym wysokości odszkodowania) jest często bardzo trudne i niejednoznaczne.

Kiedy ubezpieczyciel sprawcy nie wypłaci odszkodowania

W tego typu przypadkach (odpowiedzialności na zasadzie ryzyka) – wyłączenie odpowiedzialności następuje w dwóch przypadkach:

  • Gdy szkoda wynikała z wyłącznej winy osoby trzeciej (np. inny kierowca zajechał mu drogę i musiał gwałtownie skręcać)
  • lub siły wyższej (np. kierowca wykonuje unik, żeby uniknąć zderzenia z urwanym konarem drzewa).

Gdy kierowca zbiegł z miejsca zdarzenia

Osoby poszkodowane przez nieznanych sprawców nie są pozostawione same sobie. Wszystkie roszczenia za szkody na osobie, związane z takim wypadkiem, realizuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Może on m.in. :

  •  wypłacać więc zadośćuczynienie poszkodowanemu,
  •  opłacać jego rehabilitację
  •  ponosić zwiększone koszty utrzymania (w tym przypadku wypłacać rentę z tytułu utraty możliwości zarobkowania)
  •  czy wypłacać odszkodowania lub renty jego rodzinie.

Jeżeli leczenie trwało dłużej niż 14 dni, lub poszkodowany zmarł – Fundusz wypłaca również odszkodowanie za straty materialne (np. zniszczony samochód).

Jakie koszty leczenia mogą być pokryte z OC sprawcy ?

Z OC sprawcy wypadku mogą być pokryte następujące koszty związane z leczeniem poszkodowanego:

  • koszty wizyt w placówkach służby zdrowia,
  • koszty zabiegów rehabilitacyjnych mających na celu przywrócenie sprawności i zmniejszenie dolegliwości powypadkowych,
  • koszty oprotezowania i zakupu sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego,
  • koszty transportu poszkodowanego tj. dojazdów na wizyty lekarskie, konsultacje i zbiegi rehabilitacyjne,
  • koszty związane z dodatkowym dożywianiem w okresie leczenia i rehabilitacji mające na celu przyśpieszenie lub polepszenie procesu przywrócenia do zdrowia
  • koszty koniecznej opieki nad poszkodowanym przez osoby trzecie w okresie leczenia i rehabilitacji.

Za co można dostać zadośćuczynienie

W odróżnieniu od odszkodowania (czyli świadczenia rekompensującego jakąś wymierną stratę) zadośćuczynienie jest świadczeniem wypłacanym „za krzywdę” czyli straty leżące w sferze psychiki.

Zobacz również: Sposoby wypłacania odszkodowania

O tym co może być podstawą zadośćuczynienia wielokrotnie wypowiadał się Sąd Najwyższy, ustalając m.in. iż zadośćuczynienie może się zależeć od:

  •  nasilenia cierpień, długotrwałości choroby, rozmiaru kalectwa, trwałość następstw zdarzenia, konsekwencji uszczerbku na zdrowiu w życiu prywatnym i społecznym
  •  cierpienia fizyczne i psychiczne (wyrok SA z 3 listopada 1994 r., III APr 43/94),
  •  zmiana stopy życiowej poszkodowanego i jego rodziny,
  •  utrata możliwości wykonywania pracy, czy korzystania z rozrywek
  •  sytuacja życiowa ofiary wypadku przed jego zaistnieniem i po jego zaistnieniu
  •  wiek poszkodowanego, tzn. dziecko winno otrzymać wyższe zadośćuczynienie niż dorosły
  •  wyłączenie poszkodowanego z normalnego życia, np. trudności w opuszczaniu mieszkania

Kiedy rodzina poszkodowanego może uzyskać odszkodowanie?

Jeżeli w wyniku wypadku poszkodowany zmarł, jego rodzina może domagać się od ubezpieczyciela sprawcy renty, lub odszkodowania jeśli wskutek jego śmierci nastąpiło znaczne pogorszenie ich materialnej sytuacji życiowej. (np. gdy poszkodowany był jedynym żywicielem rodziny.).

Nie podlegają natomiast wynagrodzeniu pieniężnemu same cierpienia moralne będące następstwem śmierci poszkodowanego.

 Kiedy przedawniają się roszczenia ?

Szkoda na mieniu:

  • 3 lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia- nie dłużej niż 10 lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę.
  • Jeżeli szkoda wynikła z przestępstwa (nie wykroczenia), okres przedawnienia wynosi 20 lat od dnia popełnienia czynu zabronionego.

Szkoda na osobie:

  • 3 lata do dnia w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie za nią odpowiedzialnej (nie ma limitu 10-lat od daty wypadku).
  • Roszczenie osób niepełnoletnich może się przedawnić najwcześniej 2 lata po osiągnięciu przez nich pełnoletniości (np. przy wypadku z udziałem 8-letniego dziecka, przedawnienie wyniesie 12 lat.).

Bieg przedawnienia przerywa się wraz ze zgłoszeniem roszczenia do ubezpieczyciela. Oznacza to, że biegnie od nowa od momentu podjęcia przez niego decyzji o przyznaniu, lub odmowie przyznania świadczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA