Szkoda całkowita z AC – jak to działa?
REKLAMA
REKLAMA
Zgłoszenie, oględziny i wycena
REKLAMA
Zgłoszenie szkody odbywa się tak samo, jak w przypadku OC sprawcy z tym wyjątkiem, że musimy go dokonać u naszego ubezpieczyciela, który umówi nas na wizytę rzeczoznawcy. Gdy ten już przybędzie, dokona oględzin, udokumentuje uszkodzenia a następnie skalkuluje koszty naprawy. Jeśli przekroczą one od 50 do 80% wartości rynkowej naszego pojazdu, orzeknie szkodę całkowitą.
Zobacz również: Dochodzenie odszkodowania od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Wszystko zależy od tego, co mówi nasza umowa z ubezpieczycielem. Musimy więc wnikliwie ją przeczytać przed podpisaniem. Zasady wyceniania likwidacji szkody również zależą od umowy. Niekiedy nie będziemy mieli prawa do naprawy na częściach oryginalnych lub po prostu będzie nam zwracane np. 50% ich wartości.
Na co uważać
REKLAMA
Rzeczoznawca będzie upierał się, że niektóre elementy można wyprostować, inne skleić. Jeśli nasza umowa obejmuje naprawę samochodu, określoną jako doprowadzenie go do stanu sprzed szkody, to nieklejone wcześniej elementy powinny zostać wymienione.
Tak samo jest w przypadku innych napraw części, które nie były naprawiane wcześniej. Powinny zostać wymienione, aby samochód był dokładnie w takim stanie, jak przed zdarzeniem. Należy pilnować, aby wszystkie oryginalne, uszkodzone części zostały wymienione również na oryginalne, a nie zamienniki. Po to opłacamy składkę AC, aby nasz pojazd został doprowadzony do nienagannego stanu, zgodnie z technologią napraw.
Zobacz również: Czy nie powiadamiając Policji o stłuczce stracę prawo do odszkodowania?
Ubezpieczenie Auto Casco opłaca się wtedy, kiedy dokładnie zdajemy sobie sprawę z poniesionych kosztów związanych z opłacaniem składki i ewentualnych napraw. Uważajmy na ubezpieczycieli, w których interesie zawsze będzie wypłacenie nam jak najniższej kwoty.
Więcej o ubezpieczeniach komunikacyjnych
REKLAMA
REKLAMA