REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pojawi się podatek od samochodów spalinowych? Miał być w 2024 r. Czy będzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek od samochodów spalinowych, podatek od samochodów spalinowych 2024, podatek od samochodów spalinowych kiedy
Kiedy pojawi się podatek od samochodów spalinowych? Ma być w tym roku. To ważne pytanie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 r. kierowcy w Polsce mieli zacząć płacić podatek od samochodów spalinowych. Teoretycznie powinien się pojawić w czwartym kwartale, a więc niedługo. Co z realizacją planu zapisanego w KPO przez poprzedni rząd?

Podatek od samochodów spalinowych w 2024 r. był poważnym problemem poprzedniego rządu. Bo choć premier Morawiecki pozwolił na jego zapisanie w Krajowym Planie Odbudowy złożonym w UE, żaden z ministrów nie chciał szerzej wypowiadać się na temat nowej daniny. Teraz pytania kierowców stają się coraz bardziej palące. Bo podatek powinien wejść w Polsce za nieco ponad pół roku.

REKLAMA

REKLAMA

Jednorazowy podatek od samochodu już w 2024 r.?

W 2024 r. podatek od samochodów spalinowych miał się stać jednorazową daniną. Tą właściciele pojazdów zasilanych silnikami benzynowymi, diesla, hybrydami i hybrydami plug-in mieli płacić jednorazowo podczas rejestracji pojazdu. Prawdopodobnie zarówno używanego, jak i nowego. Cykliczny (a konkretnie coroczny) podatek od samochodu ma według KPO obowiązywać dopiero w 2026 r. Na razie jednak cały czas brakuje konkretnych informacji na temat danin. Nie wiadomo jak będą naliczane i ile tak właściwie kierowcy mogą zapłacić. Powód? Pomysł podatku stał się kukułczym jajem. Nikt go nie chce.

Rząd Mateusza Morawieckiego – a więc pomysłodawcy daniny – nie komentował sprawy prawie wcale. Co na to nowy rząd? Tu na szczęście pojawia się światełko w tunelu. Na razie żadne prace nad wprowadzeniem podatku prowadzone nie są.

W 2024 r. podatku od aut nie będzie. Co dalej?

O dalsze losy podatku od samochodów w 2024 i 2026 r. postanowiła zapytać przedstawicieli ministerstwa klimatu i środowiska redakcja Interii. Odpowiedź? "Przypominamy, że z Komisją Europejską KPO negocjował jeszcze poprzedni rząd, ale do tej pory te reformy, stanowiące kamienie milowe KPO nie zostały wykonane. (...) Jeśli będzie trzeba modyfikować zapisy KPO i renegocjować aktualizację – nowy rząd jest otwarty na współpracę z KE."

REKLAMA

W języku rządowym tak lakoniczna wypowiedź oznacza to mniej więcej tyle, że żaden podatek raczej nie pojawi się ani w IV kwartale 2024 r., ani generalnie w 2024 r., ani nawet w 2026 r. Pewnie prace nad takim rozwiązaniem nawet nie wystartowały. Przyczyna jest prosta. Nowy rząd pewnie nie chce realizacji tej obietnicy, a bardziej zastanawia się nad tym, jak wykasować zapis dotyczący nowego podatku dla kierowców z KPO. Takiej sytuacji ciężko się dziwić. Podatek pogrążyłby rządzących. Jego brak mocno ucieszy natomiast kierowców. Kierowców, którym już dziś kosztów i tak nie brakuje. Chociażby na stacjach paliw czy tych związanych z inflacją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA