REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cesja umowy leasingu operacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Cesja umowy leasingu operacyjnego.  Fot. Fotolia
Cesja umowy leasingu operacyjnego. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cesja umowy leasingu operacyjnego (zmiana strony i innych warunków umowy) a skutki na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o PDOP) przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP). W przypadku tzw. leasingu operacyjnego, po spełnieniu przesłanek ustawowych opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego. Przez podstawowy okres umowy leasingu - rozumie się czas oznaczony, na jaki została zawarta umowa leasingu (z wyłączeniem czasu, na który może być przedłużona lub skrócona) a w przypadku zmiany strony lub stron tej umowy podstawowy okres umowy uważa się za zachowany, jeżeli inne postanowienia umowy nie uległy zmianie (art. 17a pkt 2 ustawy o PDOP).

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe przepisy stanowią regulację dopuszczającą na gruncie podatkowym cesję umowy leasingu. Aby jednak cesja umowy leasingu zachowywała na gruncie podatkowym nadal dla jej stron cechy umowy leasingu, w ramach takiej cesji zmianie mogą ulec wyłącznie strony umowy. Zakładając zatem, że w związku z przystąpieniem podatnika do umowy leasingu w miejsce dotychczasowego leasingobiorcy, inne postanowienia tej umowy pozostaną bez zmian, podatnik będzie mógł rozliczać wynikające z niej koszty na zasadach określonych dla umów leasingu.

Zobacz też: Wynająć samochód, czy kupić na własność?

Wystarczy jednak, że w związku ze zmianą korzystającego w ramach umowy cesji zmianie ulegną inne warunki np. forma zabezpieczenia, zmiana harmonogramu płatności, czas trwania umowy, kwota wykupu lub inne, wówczas w konsekwencji taką umowę należy traktować jako umowę nową. Powyższe nie wyklucza możliwości uznania tej nowej umowy za umowę leasingu na gruncie podatkowym, jednak w tym zakresie konieczne pozostaje ponowne badanie ustawowych przesłanek - dla umowy leasingu operacyjnego przesłanki regulowane art. 17b ust. 1 w związku z art. 17a pkt 1 ustawy o PDOP. Nadal więc podatnik, który dokonuje cesji umowy leasingu w ramach której oprócz zmiany samej strony umowy zmianie ulegają również inne warunki, musi liczyć się z tym, że jeżeli umowa po jej zmianie nie spełnia warunków (wymóg określonego czasu jej trwania i wymóg by suma opłat odpowiadała co najmniej wartości początkowej przedmiotu leasingu) do uznania jej za leasing operacyjny, to będzie ona traktowana dla jej stron jak umowa o używanie, innego rodzaju niż leasing (czyli najem lub dzierżawa).

REKLAMA

Zobacz też: Leasing auta a montaż instalacji LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji w przypadku gdy przedmiotem takiej umowy jest samochód osobowy koniecznym w tym zakresie pozostanie zaprowadzenie odpowiedniej ewidencji przebiegu pojazdu poprzez którą rozliczane będą wydatki eksploatacyjne. Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądowo administracyjnym opłaty z tytułu czynszu najmu nie stanowią wydatków eksploatacyjnych objętych limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu. W tym zakresie należy przyjąć, że opłaty (raty leasingowe) objęte umową leasingu, która po dokonanej cesji nie spełnia warunków do uznania jej za umowę leasingu na gruncie ustawy o PDOP, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów podatników bez konieczności uwzględniania przy ich kwalifikacji limitu wynikającego z ewidencji przebiegu. Powyższe nie wyłączy jednak uwzględniania limitu i ograniczeń w zaliczaniu do kosztów wydatków takich jak zakup paliwa czy naprawy.

Tekst: Tomasz Musialski, Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich ECDDP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA