REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem we flocie firmowej

Europejski Fundusz Leasingowy SA
zarządzanie ryzykiem
zarządzanie ryzykiem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dobie spowolnienia gospodarczego, dostęp do zewnętrznego finansowania może okazać się trudniejszy dla przedstawicieli poszczególnych branż, szczególnie tych narażonych na wysokie ryzyko zmiany sytuacji gospodarczej.

Polityka kredytowa

Pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego w 2011 roku były sygnałem dla instytucji finansowych, by dokładniej przyjrzeć się jakości posiadanego portfela kredytowego. Od tamtego czasu starają się one ograniczać ekspozycję kredytową wobec branż o podwyższonym ryzyku. Do grupy tej należą obecnie m.in. klienci branży budowlanej. Najbardziej odczuwają ograniczenie dostępności kredytów, wyrażające się podwyższaniem marż, wymogiem dodatkowych zabezpieczeń czy bardziej konserwatywnym podejściem przy ocenie sytuacji finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zaostrzone procedury kredytowe zależą od indywidualnej sytuacji klienta, m.in. branży, w której prowadzi działalność, wyników finansowych czy perspektyw rozwoju. Sytuacja ta prowadzi do większego zróżnicowania dostępności finansowania dla firm. Dla klientów posiadających dobrą historię kredytową, działających w branżach mniej narażonych na zmianę sytuacji gospodarczej, nic się nie zmieni. Natomiast pozostali muszą liczyć się z dodatkowymi formalnościami. EFL natomiast stosuje antycypacyjną politykę ryzyka i wiele z tych zmian wprowadził do swojej oferty już wtedy, kiedy zbliżający kryzys w branży budowlanej dawał pierwsze oznaki. Zmianie podlegały nie tylko kryteria przyznawania nowych kredytów, ale również polityka zarządzania tzw. kredytami trudnymi.

Zobacz też: Leasing pojazdów ciężarowych

Branże wysokiego ryzyka a zagrożenie dla instytucji finansowych

Głównym zagrożeniem zarówno dla firm leasingowych, jak i banków jest poziom koncentracji klientów z branż zagrożonych wyższym prawdopodobieństwem upadłości. Im wyższa ekspozycja na branże zagrożone niewypłacalnością, tym większe potencjalne straty dla instytucji finansowej. W branży leasingowej zależą one m.in. od skuteczności zarządzania ekspozycją kredytową czy umiejętności przewidywania przyszłej wartości rynkowej przedmiotu leasingu. Stąd też można oczekiwać, że leasingodawcy o wyższym udziale klientów z branż zagrożonych niewypłacalnością oraz z wysokim poziomem niezabezpieczonej ekspozycji, będą bardziej rygorystycznie oceniać wszystkich klientów niż pozostałe firmy. Podjęte działania będą zależały w dużej mierze od jakości portfela zbudowanego w ostatnich latach oraz jakości zarządzania ryzykiem kredytowym.

REKLAMA

Zobacz też: Ile zapłacisz za auto służbowe na wakacjach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie ryzykiem

W ramach polityki zarządzania ryzykiem, EFL intensyfikuje swoją aktywność w monitorowaniu spływu płatności z określonych branż wyższego ryzyka. Jednym z celów takiego postępowania jest jak najszybsze dotarcie do klientów, którzy mogą mieć problemy z zatorami płatniczymi. Finansujący próbuje wypracować plan spłaty zadłużenia, satysfakcjonujący dla obu stron, jak również biorący pod uwagę realne zdolności płatnicze klienta. W przypadku upadłości przedsiębiorstwa, negocjacje z leasingodawcą prowadzone są w obecności syndyka. Bywają jednak przypadki, kiedy klient jest w bardzo trudnej sytuacji, np. gdy następuje całkowita utrata płynności, połączona z ogłoszeniem bankructwa. Wówczas jedynym możliwym rozwiązaniem pozostaje spieniężenie przedmiotu leasingu w celu rozliczenia zaległego zadłużenia. EFL w tym obszarze prowadzi wyspecjalizowaną działalność - sprzedaż takiego sprzętu poleasingowego prowadzona jest w centrum sprzedaży w Magnicach pod Wrocławiem.

Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji

Polityka windykacyjna

EFL prowadzi również politykę windykacyjną, która jest nastawiona na dialog z klientem. Działania windykacyjne w większości prowadzone są przez służby wewnętrzne firmy. Pracownicy EFL znają klienta, jego historię współpracy z firmą, jego problemy. Na tej podstawie starają się wypracować rozwiązania dopasowane do specyfiki i konkretnej sytuacji, w której znalazł się klient. Zdarzają się jednak sytuacje, w których EFL korzysta z outsourcingu wierzytelności. Dzieje się tak, gdy kończą się możliwości prowadzenia rozmów restrukturyzacyjnych z klientem.

Tekst: Paweł Lewandowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Ryzyka EFL
 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA