REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem we flocie firmowej

Europejski Fundusz Leasingowy SA
zarządzanie ryzykiem
zarządzanie ryzykiem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dobie spowolnienia gospodarczego, dostęp do zewnętrznego finansowania może okazać się trudniejszy dla przedstawicieli poszczególnych branż, szczególnie tych narażonych na wysokie ryzyko zmiany sytuacji gospodarczej.

Polityka kredytowa

REKLAMA

Pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego w 2011 roku były sygnałem dla instytucji finansowych, by dokładniej przyjrzeć się jakości posiadanego portfela kredytowego. Od tamtego czasu starają się one ograniczać ekspozycję kredytową wobec branż o podwyższonym ryzyku. Do grupy tej należą obecnie m.in. klienci branży budowlanej. Najbardziej odczuwają ograniczenie dostępności kredytów, wyrażające się podwyższaniem marż, wymogiem dodatkowych zabezpieczeń czy bardziej konserwatywnym podejściem przy ocenie sytuacji finansowej.

REKLAMA

Zaostrzone procedury kredytowe zależą od indywidualnej sytuacji klienta, m.in. branży, w której prowadzi działalność, wyników finansowych czy perspektyw rozwoju. Sytuacja ta prowadzi do większego zróżnicowania dostępności finansowania dla firm. Dla klientów posiadających dobrą historię kredytową, działających w branżach mniej narażonych na zmianę sytuacji gospodarczej, nic się nie zmieni. Natomiast pozostali muszą liczyć się z dodatkowymi formalnościami. EFL natomiast stosuje antycypacyjną politykę ryzyka i wiele z tych zmian wprowadził do swojej oferty już wtedy, kiedy zbliżający kryzys w branży budowlanej dawał pierwsze oznaki. Zmianie podlegały nie tylko kryteria przyznawania nowych kredytów, ale również polityka zarządzania tzw. kredytami trudnymi.

Zobacz też: Leasing pojazdów ciężarowych

Branże wysokiego ryzyka a zagrożenie dla instytucji finansowych

Głównym zagrożeniem zarówno dla firm leasingowych, jak i banków jest poziom koncentracji klientów z branż zagrożonych wyższym prawdopodobieństwem upadłości. Im wyższa ekspozycja na branże zagrożone niewypłacalnością, tym większe potencjalne straty dla instytucji finansowej. W branży leasingowej zależą one m.in. od skuteczności zarządzania ekspozycją kredytową czy umiejętności przewidywania przyszłej wartości rynkowej przedmiotu leasingu. Stąd też można oczekiwać, że leasingodawcy o wyższym udziale klientów z branż zagrożonych niewypłacalnością oraz z wysokim poziomem niezabezpieczonej ekspozycji, będą bardziej rygorystycznie oceniać wszystkich klientów niż pozostałe firmy. Podjęte działania będą zależały w dużej mierze od jakości portfela zbudowanego w ostatnich latach oraz jakości zarządzania ryzykiem kredytowym.

Zobacz też: Ile zapłacisz za auto służbowe na wakacjach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie ryzykiem

W ramach polityki zarządzania ryzykiem, EFL intensyfikuje swoją aktywność w monitorowaniu spływu płatności z określonych branż wyższego ryzyka. Jednym z celów takiego postępowania jest jak najszybsze dotarcie do klientów, którzy mogą mieć problemy z zatorami płatniczymi. Finansujący próbuje wypracować plan spłaty zadłużenia, satysfakcjonujący dla obu stron, jak również biorący pod uwagę realne zdolności płatnicze klienta. W przypadku upadłości przedsiębiorstwa, negocjacje z leasingodawcą prowadzone są w obecności syndyka. Bywają jednak przypadki, kiedy klient jest w bardzo trudnej sytuacji, np. gdy następuje całkowita utrata płynności, połączona z ogłoszeniem bankructwa. Wówczas jedynym możliwym rozwiązaniem pozostaje spieniężenie przedmiotu leasingu w celu rozliczenia zaległego zadłużenia. EFL w tym obszarze prowadzi wyspecjalizowaną działalność - sprzedaż takiego sprzętu poleasingowego prowadzona jest w centrum sprzedaży w Magnicach pod Wrocławiem.

Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji

Polityka windykacyjna

EFL prowadzi również politykę windykacyjną, która jest nastawiona na dialog z klientem. Działania windykacyjne w większości prowadzone są przez służby wewnętrzne firmy. Pracownicy EFL znają klienta, jego historię współpracy z firmą, jego problemy. Na tej podstawie starają się wypracować rozwiązania dopasowane do specyfiki i konkretnej sytuacji, w której znalazł się klient. Zdarzają się jednak sytuacje, w których EFL korzysta z outsourcingu wierzytelności. Dzieje się tak, gdy kończą się możliwości prowadzenia rozmów restrukturyzacyjnych z klientem.

Tekst: Paweł Lewandowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Ryzyka EFL
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA