REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem we flocie firmowej

Europejski Fundusz Leasingowy SA
zarządzanie ryzykiem
zarządzanie ryzykiem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dobie spowolnienia gospodarczego, dostęp do zewnętrznego finansowania może okazać się trudniejszy dla przedstawicieli poszczególnych branż, szczególnie tych narażonych na wysokie ryzyko zmiany sytuacji gospodarczej.

Polityka kredytowa

Pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego w 2011 roku były sygnałem dla instytucji finansowych, by dokładniej przyjrzeć się jakości posiadanego portfela kredytowego. Od tamtego czasu starają się one ograniczać ekspozycję kredytową wobec branż o podwyższonym ryzyku. Do grupy tej należą obecnie m.in. klienci branży budowlanej. Najbardziej odczuwają ograniczenie dostępności kredytów, wyrażające się podwyższaniem marż, wymogiem dodatkowych zabezpieczeń czy bardziej konserwatywnym podejściem przy ocenie sytuacji finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zaostrzone procedury kredytowe zależą od indywidualnej sytuacji klienta, m.in. branży, w której prowadzi działalność, wyników finansowych czy perspektyw rozwoju. Sytuacja ta prowadzi do większego zróżnicowania dostępności finansowania dla firm. Dla klientów posiadających dobrą historię kredytową, działających w branżach mniej narażonych na zmianę sytuacji gospodarczej, nic się nie zmieni. Natomiast pozostali muszą liczyć się z dodatkowymi formalnościami. EFL natomiast stosuje antycypacyjną politykę ryzyka i wiele z tych zmian wprowadził do swojej oferty już wtedy, kiedy zbliżający kryzys w branży budowlanej dawał pierwsze oznaki. Zmianie podlegały nie tylko kryteria przyznawania nowych kredytów, ale również polityka zarządzania tzw. kredytami trudnymi.

Zobacz też: Leasing pojazdów ciężarowych

Branże wysokiego ryzyka a zagrożenie dla instytucji finansowych

Głównym zagrożeniem zarówno dla firm leasingowych, jak i banków jest poziom koncentracji klientów z branż zagrożonych wyższym prawdopodobieństwem upadłości. Im wyższa ekspozycja na branże zagrożone niewypłacalnością, tym większe potencjalne straty dla instytucji finansowej. W branży leasingowej zależą one m.in. od skuteczności zarządzania ekspozycją kredytową czy umiejętności przewidywania przyszłej wartości rynkowej przedmiotu leasingu. Stąd też można oczekiwać, że leasingodawcy o wyższym udziale klientów z branż zagrożonych niewypłacalnością oraz z wysokim poziomem niezabezpieczonej ekspozycji, będą bardziej rygorystycznie oceniać wszystkich klientów niż pozostałe firmy. Podjęte działania będą zależały w dużej mierze od jakości portfela zbudowanego w ostatnich latach oraz jakości zarządzania ryzykiem kredytowym.

REKLAMA

Zobacz też: Ile zapłacisz za auto służbowe na wakacjach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie ryzykiem

W ramach polityki zarządzania ryzykiem, EFL intensyfikuje swoją aktywność w monitorowaniu spływu płatności z określonych branż wyższego ryzyka. Jednym z celów takiego postępowania jest jak najszybsze dotarcie do klientów, którzy mogą mieć problemy z zatorami płatniczymi. Finansujący próbuje wypracować plan spłaty zadłużenia, satysfakcjonujący dla obu stron, jak również biorący pod uwagę realne zdolności płatnicze klienta. W przypadku upadłości przedsiębiorstwa, negocjacje z leasingodawcą prowadzone są w obecności syndyka. Bywają jednak przypadki, kiedy klient jest w bardzo trudnej sytuacji, np. gdy następuje całkowita utrata płynności, połączona z ogłoszeniem bankructwa. Wówczas jedynym możliwym rozwiązaniem pozostaje spieniężenie przedmiotu leasingu w celu rozliczenia zaległego zadłużenia. EFL w tym obszarze prowadzi wyspecjalizowaną działalność - sprzedaż takiego sprzętu poleasingowego prowadzona jest w centrum sprzedaży w Magnicach pod Wrocławiem.

Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji

Polityka windykacyjna

EFL prowadzi również politykę windykacyjną, która jest nastawiona na dialog z klientem. Działania windykacyjne w większości prowadzone są przez służby wewnętrzne firmy. Pracownicy EFL znają klienta, jego historię współpracy z firmą, jego problemy. Na tej podstawie starają się wypracować rozwiązania dopasowane do specyfiki i konkretnej sytuacji, w której znalazł się klient. Zdarzają się jednak sytuacje, w których EFL korzysta z outsourcingu wierzytelności. Dzieje się tak, gdy kończą się możliwości prowadzenia rozmów restrukturyzacyjnych z klientem.

Tekst: Paweł Lewandowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Ryzyka EFL
 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA