Jakie kryteria musi spełniać firma, by skorzystać z leasingu?
REKLAMA
REKLAMA
Istotny jest m.in. minimalny okres istnienia firmy, brak zadłużenia wobec budżetu państwa i ZUS czy posiadanie określonej zdolności kredytowej. Przedsiębiorca powinien również dostarczyć stosowne dokumenty, potrzebne do zawarcia umowy leasingowej.
REKLAMA
Dla kogo leasing?
Z leasingu może skorzystać dowolny podmiot gospodarczy - m.in. osoba fizyczna prowadząca działalność, spółka cywilna, akcyjna czy też spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zobacz też: Jakie są rodzaje leasingu?
Okres istnienia firmy
Podejmując decyzję o zawarciu umowy leasingowej, jednym z podstawowych kryteriów formalnych, które podlega ocenie firmy leasingowej, jest okres istnienia przedsiębiorstwa. Dla firm, które istnieją na rynku od stosunkowo niedługiego czasu, leasing może okazać się jedyną formą finansowania, z uwagi na wysokie wymogi stawiane przez banki. EFL oferuje swoje usługi przedsiębiorcom, którzy funkcjonują na rynku już od 12 miesięcy.
Brak zadłużenia
Kolejną kwestią, istotną dla przedsiębiorcy zainteresowanego finansowaniem leasingiem, jest brak zadłużenia podmiotu gospodarczego wobec budżetu państwa. Fakt ten powinien być udokumentowany zaświadczeniem z Urzędu Skarbowego. Tak samo ważny jest brak zadłużenia przedsiębiorstwa w opłacaniu składek ZUS. Aby otrzymać pozytywną decyzję leasingodawcy dotyczącą finansowania, firma powinna terminowo opłacać wszelkie zobowiązania.
Zobacz też: Umowa leasingu – co powinna zawierać?
Zdolność kredytowa
Wśród kryteriów formalnych, koniecznych do spełnienia na drodze ubiegania się o finansowanie leasingiem, jest określenie zdolności kredytowej. Firmy leasingowe analizują zdolność spłaty zobowiązań leasingowych przedsiębiorcy m.in. poprzez analizę wyników finansowych przedsiębiorstwa, jego pozycji rynkowej, doświadczenia czy historii współpracy. Powyższe informację pozyskiwane są z dokumentów rejestrowych i finansowych firmy, co pozwala na podjęcie decyzji o przyznaniu lub odmowie leasingu w bardzo krótkim czasie.
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów potrzebnych do zawarcia umowy leasingowej jest uzależniona od rodzaju leasingu, jego wartości oraz wymogów stawianych przez firmę leasingującą. Firmy udzielają leasingu za pośrednictwem procedury standardowej oraz uproszczonej – na ich podstawie kształtowane są odmienne wymogi formalne. W przypadku procedury uproszczonej, od przedsiębiorcy nie jest wymagane dostarczenie pełnej dokumentacji, a jedynie: wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenia o numerze REGON i NIP, oświadczenia o wysokości osiąganego dochodu oraz zaświadczenia z ZUS. Natomiast w ramach procedury standardowej, przedsiębiorca dostarcza m.in. dokumenty rejestrowe firmy, kserokopię dowodu osobistego, numer REGON, NIP, deklaracje PIT i CIT dokumentujące dochód za ostanie 12 miesięcy oraz zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o braku zaległości wobec budżetu.
Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji
Tekst: Krzysztof Kot, Menedżer Rynku Pojazdów w Departamencie Sprzedaży EFL
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.