REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kamera cofania, a niebezpieczne manewry aut użytkowych

Autobus Ferrari
Autobus Ferrari

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki dotyczące flot transportowych mówią, że aż 25 % wszystkich wypadków zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi. Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych –statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Czy systemy bezpiecznego cofania są jedynie nowinką technologiczną, czy też powinny stać się częścią obowiązkowego wyposażenia wszystkich pojazdów użytkowych?

REKLAMA

Statystyki

Odpowiedzi na to pytanie powinny dostarczyć dane statystyczne, dotyczące wypadków zarejestrowanych wśród flot transportowych. Okazuje się jednak, że ciężko jest w tym przypadku o precyzyjne informacje, gdyż w większości krajów europejskich (łącznie z naszym) prowadzi się jedynie ewidencję zdarzeń mających miejsce na drogach publicznych. Do wyjątków należy Wielka Brytania i właśnie raport z tego kraju, pochodzący z lat 1996-1997, powinien stanowić podstawę do właściwej oceny sytuacji, bez względu na czas, jaki upłynął od jego publikacji. Wynika z niego, że aż 25 % wszystkich wypadków wśród flot transportowych zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi! Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych – statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Zobacz też: Służbowe auto, a badania lekarskie

Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie takiego stanu rzeczy jest dość proste. Do pojazdów użytkowych zaliczamy wszelkiego typu ciężarówki, buldożery, dźwigi samojezdne, śmieciarki, autobusy etc., które największe zagrożenie sprawiają właśnie podczas manewrów w utrudnionych warunkach. Takimi miejscami są często place budowy, ciasne składy magazynowe lub stanowiska postojowe. Niemal odrębną kategorią pojazdów powodujących wypadki podczas cofania, stały się w ostatnich latach samochody dostawcze. Wynika to z nagminnego zatrudniania kierowców młodych, niedoświadczonych i nie posiadających odpowiedniego przeszkolenia. Do tego dochodzą takie czynniki jak zaciemnione tylne szyby, które nie pozwalają na kontrolę sytuacji we wstecznym lusterku wewnątrz kabiny oraz presja psychologiczna, nakazująca pośpiech.

Rozwiązanie

W tej sytuacji wydaje się czymś oczywistym, że systemy bezpiecznego cofania powinny na stałe zagościć we wszelkich pojazdach użytkowych. – Koszty montażu kamer i monitorów w pojazdach są znikome w porównaniu z problemami, nie tylko finansowymi, jakie czekają kierowcę i jego pracodawcę po spowodowaniu wypadku – wyjaśnia Eryk Biskupski z firmy Amervox, specjalista ds. systemów wizyjnych bezpiecznego cofania Brigade W tym przypadku trudno jest oceniać bezpieczeństwo na drodze w kategorii wydatków. Przeciwnie, odpowiednie przygotowanie pojazdu  pozwala na oszczędność pieniędzy i zdrowia oraz dbałość o dobry wizerunek firmy.

Zobacz też: Co wybrać, kredyt samochodowy czy leasing?

Nieodłącznym elementem systemu są alarmy cofania. Od czasu wprowadzenia na rynek pierwszych modeli, minęło już niemal 30 lat. Oczywiście możliwość wykorzystania prototypów utrudniały ograniczenia technologiczne. Ich przeciwnicy zarzucali im uciążliwą głośność, zawodność w detekcji przeszkody oraz fakt, że w warunkach dużego nasilenia ruchu i hałasu (np. na placu budowy) identyfikacja źródła sygnału ostrzegawczego bywa utrudniona.

Bezpieczeństwo

Obecnie producenci oferują wizyjne systemy bezpiecznego cofania, w których detektory zastąpione są kamerami, pozwalającymi na stałą kontrolę przestrzeni za pojazdem na ekranie monitora. Alarmy natomiast wyposażone zostały w tzw. biały dźwięk, o ściśle dobranej częstotliwości. Jego głównymi zaletami są: słyszalność tylko w miejscu zagrożenia (dźwięk nie rozchodzi się na obszarze większym niż to konieczne), łatwy do zlokalizowania kierunek, z którego dochodzi sygnał oraz dobry odgłos dźwięku nawet w przypadku stosowania ochraniaczy słuchu lub posiadania umiarkowanej wady słuchu. - Zastosowanie wzrokowych i słuchowych pomocy kierowcy w kabinie, wraz z zewnętrznymi ostrzeżeniami dla pracowników w obszarze zagrożenia, zapobiega kosztownym wypadkom przy cofaniu, zmniejsza czas przestoju pojazdu, chroni użytkowników, a nawet ratuje życie – dodaje Eryk Biskupski z Amervox. Dzisiejsza technologia pozwala już na obserwację z kamer maksymalnego obszaru 360 stopni wokół pojazdu. Kierujący na monitorze otrzymuje obraz z rzutu pionowego, który daje podgląd w 100% ze wszystkich stref dookoła. Nie musi się również martwić o tzw. „martwe strefy”, bo ich po prostu nie ma.

Zobacz też: System zarządzania bezpieczeństwem floty - do czego służy?

Systemy bezpiecznego cofania, podobnie jak czujniki parkowania, nie są jedynie kolejnym gadżetem na rynku nowinek technicznych. Ułatwiają sprawne manewrowanie pojazdami, szczególnie użytkowymi, zapewniając bezpieczeństwo wokół ich otoczenia.

Źródło: piontb.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA