REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kamera cofania, a niebezpieczne manewry aut użytkowych

Autobus Ferrari
Autobus Ferrari

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki dotyczące flot transportowych mówią, że aż 25 % wszystkich wypadków zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi. Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych –statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Czy systemy bezpiecznego cofania są jedynie nowinką technologiczną, czy też powinny stać się częścią obowiązkowego wyposażenia wszystkich pojazdów użytkowych?

REKLAMA

Statystyki

Odpowiedzi na to pytanie powinny dostarczyć dane statystyczne, dotyczące wypadków zarejestrowanych wśród flot transportowych. Okazuje się jednak, że ciężko jest w tym przypadku o precyzyjne informacje, gdyż w większości krajów europejskich (łącznie z naszym) prowadzi się jedynie ewidencję zdarzeń mających miejsce na drogach publicznych. Do wyjątków należy Wielka Brytania i właśnie raport z tego kraju, pochodzący z lat 1996-1997, powinien stanowić podstawę do właściwej oceny sytuacji, bez względu na czas, jaki upłynął od jego publikacji. Wynika z niego, że aż 25 % wszystkich wypadków wśród flot transportowych zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi! Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych – statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Zobacz też: Służbowe auto, a badania lekarskie

Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie takiego stanu rzeczy jest dość proste. Do pojazdów użytkowych zaliczamy wszelkiego typu ciężarówki, buldożery, dźwigi samojezdne, śmieciarki, autobusy etc., które największe zagrożenie sprawiają właśnie podczas manewrów w utrudnionych warunkach. Takimi miejscami są często place budowy, ciasne składy magazynowe lub stanowiska postojowe. Niemal odrębną kategorią pojazdów powodujących wypadki podczas cofania, stały się w ostatnich latach samochody dostawcze. Wynika to z nagminnego zatrudniania kierowców młodych, niedoświadczonych i nie posiadających odpowiedniego przeszkolenia. Do tego dochodzą takie czynniki jak zaciemnione tylne szyby, które nie pozwalają na kontrolę sytuacji we wstecznym lusterku wewnątrz kabiny oraz presja psychologiczna, nakazująca pośpiech.

Rozwiązanie

W tej sytuacji wydaje się czymś oczywistym, że systemy bezpiecznego cofania powinny na stałe zagościć we wszelkich pojazdach użytkowych. – Koszty montażu kamer i monitorów w pojazdach są znikome w porównaniu z problemami, nie tylko finansowymi, jakie czekają kierowcę i jego pracodawcę po spowodowaniu wypadku – wyjaśnia Eryk Biskupski z firmy Amervox, specjalista ds. systemów wizyjnych bezpiecznego cofania Brigade W tym przypadku trudno jest oceniać bezpieczeństwo na drodze w kategorii wydatków. Przeciwnie, odpowiednie przygotowanie pojazdu  pozwala na oszczędność pieniędzy i zdrowia oraz dbałość o dobry wizerunek firmy.

Zobacz też: Co wybrać, kredyt samochodowy czy leasing?

Nieodłącznym elementem systemu są alarmy cofania. Od czasu wprowadzenia na rynek pierwszych modeli, minęło już niemal 30 lat. Oczywiście możliwość wykorzystania prototypów utrudniały ograniczenia technologiczne. Ich przeciwnicy zarzucali im uciążliwą głośność, zawodność w detekcji przeszkody oraz fakt, że w warunkach dużego nasilenia ruchu i hałasu (np. na placu budowy) identyfikacja źródła sygnału ostrzegawczego bywa utrudniona.

Bezpieczeństwo

Obecnie producenci oferują wizyjne systemy bezpiecznego cofania, w których detektory zastąpione są kamerami, pozwalającymi na stałą kontrolę przestrzeni za pojazdem na ekranie monitora. Alarmy natomiast wyposażone zostały w tzw. biały dźwięk, o ściśle dobranej częstotliwości. Jego głównymi zaletami są: słyszalność tylko w miejscu zagrożenia (dźwięk nie rozchodzi się na obszarze większym niż to konieczne), łatwy do zlokalizowania kierunek, z którego dochodzi sygnał oraz dobry odgłos dźwięku nawet w przypadku stosowania ochraniaczy słuchu lub posiadania umiarkowanej wady słuchu. - Zastosowanie wzrokowych i słuchowych pomocy kierowcy w kabinie, wraz z zewnętrznymi ostrzeżeniami dla pracowników w obszarze zagrożenia, zapobiega kosztownym wypadkom przy cofaniu, zmniejsza czas przestoju pojazdu, chroni użytkowników, a nawet ratuje życie – dodaje Eryk Biskupski z Amervox. Dzisiejsza technologia pozwala już na obserwację z kamer maksymalnego obszaru 360 stopni wokół pojazdu. Kierujący na monitorze otrzymuje obraz z rzutu pionowego, który daje podgląd w 100% ze wszystkich stref dookoła. Nie musi się również martwić o tzw. „martwe strefy”, bo ich po prostu nie ma.

Zobacz też: System zarządzania bezpieczeństwem floty - do czego służy?

Systemy bezpiecznego cofania, podobnie jak czujniki parkowania, nie są jedynie kolejnym gadżetem na rynku nowinek technicznych. Ułatwiają sprawne manewrowanie pojazdami, szczególnie użytkowymi, zapewniając bezpieczeństwo wokół ich otoczenia.

Źródło: piontb.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA