REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kamera cofania, a niebezpieczne manewry aut użytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Autobus Ferrari
Autobus Ferrari

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki dotyczące flot transportowych mówią, że aż 25 % wszystkich wypadków zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi. Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych –statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Czy systemy bezpiecznego cofania są jedynie nowinką technologiczną, czy też powinny stać się częścią obowiązkowego wyposażenia wszystkich pojazdów użytkowych?

REKLAMA

Statystyki

Odpowiedzi na to pytanie powinny dostarczyć dane statystyczne, dotyczące wypadków zarejestrowanych wśród flot transportowych. Okazuje się jednak, że ciężko jest w tym przypadku o precyzyjne informacje, gdyż w większości krajów europejskich (łącznie z naszym) prowadzi się jedynie ewidencję zdarzeń mających miejsce na drogach publicznych. Do wyjątków należy Wielka Brytania i właśnie raport z tego kraju, pochodzący z lat 1996-1997, powinien stanowić podstawę do właściwej oceny sytuacji, bez względu na czas, jaki upłynął od jego publikacji. Wynika z niego, że aż 25 % wszystkich wypadków wśród flot transportowych zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi! Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych – statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Zobacz też: Służbowe auto, a badania lekarskie

Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie takiego stanu rzeczy jest dość proste. Do pojazdów użytkowych zaliczamy wszelkiego typu ciężarówki, buldożery, dźwigi samojezdne, śmieciarki, autobusy etc., które największe zagrożenie sprawiają właśnie podczas manewrów w utrudnionych warunkach. Takimi miejscami są często place budowy, ciasne składy magazynowe lub stanowiska postojowe. Niemal odrębną kategorią pojazdów powodujących wypadki podczas cofania, stały się w ostatnich latach samochody dostawcze. Wynika to z nagminnego zatrudniania kierowców młodych, niedoświadczonych i nie posiadających odpowiedniego przeszkolenia. Do tego dochodzą takie czynniki jak zaciemnione tylne szyby, które nie pozwalają na kontrolę sytuacji we wstecznym lusterku wewnątrz kabiny oraz presja psychologiczna, nakazująca pośpiech.

Rozwiązanie

W tej sytuacji wydaje się czymś oczywistym, że systemy bezpiecznego cofania powinny na stałe zagościć we wszelkich pojazdach użytkowych. – Koszty montażu kamer i monitorów w pojazdach są znikome w porównaniu z problemami, nie tylko finansowymi, jakie czekają kierowcę i jego pracodawcę po spowodowaniu wypadku – wyjaśnia Eryk Biskupski z firmy Amervox, specjalista ds. systemów wizyjnych bezpiecznego cofania Brigade W tym przypadku trudno jest oceniać bezpieczeństwo na drodze w kategorii wydatków. Przeciwnie, odpowiednie przygotowanie pojazdu  pozwala na oszczędność pieniędzy i zdrowia oraz dbałość o dobry wizerunek firmy.

Zobacz też: Co wybrać, kredyt samochodowy czy leasing?

Nieodłącznym elementem systemu są alarmy cofania. Od czasu wprowadzenia na rynek pierwszych modeli, minęło już niemal 30 lat. Oczywiście możliwość wykorzystania prototypów utrudniały ograniczenia technologiczne. Ich przeciwnicy zarzucali im uciążliwą głośność, zawodność w detekcji przeszkody oraz fakt, że w warunkach dużego nasilenia ruchu i hałasu (np. na placu budowy) identyfikacja źródła sygnału ostrzegawczego bywa utrudniona.

Bezpieczeństwo

Obecnie producenci oferują wizyjne systemy bezpiecznego cofania, w których detektory zastąpione są kamerami, pozwalającymi na stałą kontrolę przestrzeni za pojazdem na ekranie monitora. Alarmy natomiast wyposażone zostały w tzw. biały dźwięk, o ściśle dobranej częstotliwości. Jego głównymi zaletami są: słyszalność tylko w miejscu zagrożenia (dźwięk nie rozchodzi się na obszarze większym niż to konieczne), łatwy do zlokalizowania kierunek, z którego dochodzi sygnał oraz dobry odgłos dźwięku nawet w przypadku stosowania ochraniaczy słuchu lub posiadania umiarkowanej wady słuchu. - Zastosowanie wzrokowych i słuchowych pomocy kierowcy w kabinie, wraz z zewnętrznymi ostrzeżeniami dla pracowników w obszarze zagrożenia, zapobiega kosztownym wypadkom przy cofaniu, zmniejsza czas przestoju pojazdu, chroni użytkowników, a nawet ratuje życie – dodaje Eryk Biskupski z Amervox. Dzisiejsza technologia pozwala już na obserwację z kamer maksymalnego obszaru 360 stopni wokół pojazdu. Kierujący na monitorze otrzymuje obraz z rzutu pionowego, który daje podgląd w 100% ze wszystkich stref dookoła. Nie musi się również martwić o tzw. „martwe strefy”, bo ich po prostu nie ma.

Zobacz też: System zarządzania bezpieczeństwem floty - do czego służy?

Systemy bezpiecznego cofania, podobnie jak czujniki parkowania, nie są jedynie kolejnym gadżetem na rynku nowinek technicznych. Ułatwiają sprawne manewrowanie pojazdami, szczególnie użytkowymi, zapewniając bezpieczeństwo wokół ich otoczenia.

Źródło: piontb.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA