Flotę serwisować w ASO czy w warsztacie niezależnym? Cz. I
REKLAMA
REKLAMA
Serwisowanie samochodu poza ASO, a utrata gwarancji
REKLAMA
Firmy zazwyczaj rezygnują z powierzenia opieki nad flotą serwisowi niezależnemu w obawie przed utratą gwarancji. Owszem ASO może odmówić wykonania naprawy, gdy przegląd był wykonany w serwisie niezależnym, ale tylko w jednym przypadku - jeśli udowodni, że wcześniejsze serwisowanie w innej sieci było „niezgodne” z zasadami obsługi lub użyto „niewłaściwych” części zamiennych, które mogły przyczynić się do powstania awarii wymagającej naprawy gwarancyjnej. Nie spotkaliśmy się z taką sytuacją większość firm flotowych w Polsce, realizuje zdecydowaną większość napraw i przeglądów w... ASO – wyjaśnia Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska.
Zobacz też: System zarządzania bezpieczeństwem floty - do czego służy?
Warunki utraty gwarancji reguluje unijna dyrektywa GVO (ang. Block Exemption Regulation). Od 2010 roku obowiązują również nowe rozporządzenia dotyczące dystrybucji samochodów oraz serwisów na rynkach Unii Europejskiej.
- Nowe prawo nie zmienia systemu stosowania przez ASO części zamiennych porównywalnej jakości. Nadal jedynymi operacjami, w których wolno stosować tylko części oryginalne pochodzące od producenta, są naprawy gwarancyjne i akcje serwisowe. W pozostałych przypadkach można używać części z odpowiednim oświadczeniem ich producenta o ich porównywalnej z oryginałem jakości lub części oryginalnych, ale bez loga producenta samochodów – wyjaśnia Marek Konieczny DCG Dealer Consulting.
Zobacz też: Korzystasz z auta firmowego? Sprawdź czego nie lubią pracodawcy
Gdzie serwisują CFM-y?
REKLAMA
CFM-y zazwyczaj korzystają z autoryzowanych serwisów. Do niezależnych kierowane są najczęściej pojazdy po gwarancji lub w sytuacji, gdy usunięcie uszkodzenia jest możliwe tylko poprzez wymianę dużego podzespołu, co niestety w ASO kosztuje krocie.
- Z zasady firmy CFM oferują swoje usługi serwisowe w oparciu o autoryzowane stacje obsługi. Wiąże się to z wyższymi kosztami, ale firmy flotowe i ich klienci mogą dzięki temu liczyć na większą kulturę techniczną, przyjazne dla klienta procedury obsługi, nieograniczoną dostępność do oryginalnych części oraz na aktualną wiedzę mechaników zdobytą w toku szkoleń organizowanych przez importerów. ASO dają również możliwość korzystania z pojazdów zastępczych, zarówno w ramach polityki gwarancyjnej producenta, jak i standardów serwisowych, które często zapewniają auto na czas naprawy – dodaje Andrzej Sobczak.
Zobacz też: Flotę serwisować w ASO czy w warsztacie niezależnym? Cz. II
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.