REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Flotę serwisować w ASO czy w warsztacie niezależnym? Cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
serwis
serwis
NordGlass

REKLAMA

REKLAMA

Usługi wykonywane w warsztatach nieautoryzowanych przez konkretną markę są zazwyczaj tańsze niż te realizowane w ASO. Jakie jeszcze są zalety (oprócz obniżenia kosztów) serwisowania floty poza ASO?

Naprawy wykonywane w serwisie niezależnym są tańsze, ponieważ oferują niższe stawki za roboczogodzinę. Wielokrotnie stosują te same części co ASO, lecz z mniejszym narzutem, a jakość obsługi jest porównywalna, jeśli nie taka sama jak w serwisie autoryzowanym. W nieautoryzowanych sieciach często zamiast wymiany wykonuje się naprawę danego podzespołu, poprzez regenerację części, co pozwala na zaoszczędzenie sporej sumy w portfelu firmy.

REKLAMA

REKLAMA

- Koszt przeglądu czy podstawowych części eksploatacyjnych jest w niezależnych warsztatach do 30 procent niższy niż w ASO. Niemniej jednak, w przypadku dużych podzespołów, różnica może wynieść nawet 50 procent lub więcej, jeśli zamiast ich wymiany na nowe dokonujemy regeneracji. Mniejsze koszty wynikają z niższych stawek za roboczogodzinę oraz stosowania zamienników oryginalnych części o porównywalnej jakości – dodaje Andrzej Sobczak.

Podobnego zdania jest Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. - W przypadku floty nawet kilku samochodów, wybór innego serwisu niż autoryzowany może oznaczać dla firmy znaczne oszczędności. Koszt naprawy czy przeglądu w warsztacie niezależnym będzie nawet o połowę niższy niż w ASO. Kalkulowana cena roboczogodziny w autoryzowanej stacji często jest dwukrotnie wyższa, a robocizna stanowi już ponad 50 procent wartości całej naprawy. Firmowe samochody rocznie pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów. W ich wypadku oszczędności są więc największe – ocenia Alfred Franke.

Zobacz też: Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Prym wiodą nadal ASO

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pomimo tak dużej rozbieżności w cenach za obsługę samochodów firmowych nadal prymat wiodą autoryzowane serwisy. Jeżeli opiekun aut służbowych decyduje się na skorzystanie z niezależnej stacji obsługi pojazdów to zazwyczaj tylko w celu wykonania przeglądów.

- Problem w tym, że wiedza o możliwości naprawy poza ASO także samochodów na gwarancji jest mało rozpowszechniana. Z oczywistych względów koncerny samochodowe milczą w tym temacie, a jeśli zabierają głos, często brzmi on jak straszenie klienta. Ponadto na temat niezależnych warsztatów krąży wiele mitów podważających jakość wykonywanych przez nie usług. Osoby zarządzające flotą mają obawy co do gorszej obsługi czy złej jakości części. Zupełnie niepotrzebnie. Jednak trzeba też pamiętać, że oszczędzać należy z głową. Zwłaszcza w przypadku samochodu na gwarancji warto starannie wybrać warsztat, któremu powierzy się taki pojazd – dodaje Alferd Franke.

Skoro jednak w nieautoryzowanych serwisach jest taniej, dlaczego firmy, szczególnie w dobie kryzysu nie szturmują ich bram. Odpowiedź jak zwykle w takich sytuacjach nie jest prosta, oczywiście główny problem stanowi podejście ASO do tego zagadnienia. – Na opiekunie aut firmowych spoczywa obowiązek udowodnienia, że naprawa w nieautoryzowanym serwisie przebiegła zgodnie z procedurami wyznawanymi przez daną markę. To często bardzo trudne zadanie, a jeśli tego nie zrobi, pojazd straci gwarancję. Analizując bilans ryzyka do ewentualnych zysków, ja oraz wielu moich kolegów po fachu pozostajemy przy ASO, bo to najrozsądniejsze rozwiązanie – tłumaczy jeden z flotowców, proszący o zachowanie anonimowości.  

Zobacz też: Nie będzie już samochodów z kratką?

Wyspecjalizowany serwis

W Polsce istnieje wiele serwisów niezależnych, wyspecjalizowanych w określonej dziedzinie. Przykładem są firmy zajmujące się wymianą szyb. Korzystanie z specjalistów z konkretnej branży ma wiele zalet i to nie tylko finansowych.

- Czas likwidacji szkody w wyspecjalizowanym serwisie może ulec znaczącemu skróceniu w związku z możliwością nie tylko wymiany, ale także naprawy szyby. Warto zaznaczyć, że dzięki naprawie zostaje znacznie zredukowany zarówno okres wyłączenia pojazdu z użytku, jak i koszt samej usługi. I wreszcie koszt całkowity całej likwidacji szkody, w takich serwisach jak nasze, jest o ponad 50 procent niższy niż w ASO. Poza aspektami czasu, dostępności czy kosztów, serwis wyspecjalizowany w określonej dziedzinie zapewnia koordynację przebiegu całego procesu likwidacji szkody, od umówienia użytkownika pojazdu na montaż, przez zgromadzenie stosownej dokumentacji, a także kontakt z Towarzystwem Ubezpieczeniowym – wyjaśnia Angelika Kupiec, specjalista ds. klientów kluczowych Saint-Gobain Sekurit HanGlas Polska.

Dodajmy, że nawet jeśli ASO nie uzna gwarancji na określony podzespół związany z szybą, od firmy naprawiającej usterkę można uzyskać gwarancję niezawodności, więc w tym przypadku nic się nie traci. Ale oczywiście te kwestie należy wyjaśniać już indywidualnie, w punktach usługowych.

Zobacz też: System zarządzania bezpieczeństwem floty - do czego służy?

Nowe rozporządzenia Komisji Europejskiej będą jednak miały kilka istotnych dla rynku motoryzacyjnego i niekorzystnych dla klientów konsekwencji:

1. Mogą spowodować powstrzymanie rozwoju wielomarkowości w salonach samochodowych i serwisach. Ograniczy to znacznie możliwość konsumentów do szybkiego i sprawnego porównywania ofert różnych koncernów samochodowych w jednym miejscu. Wszystkie badania opinii społecznej w tej sprawie przeprowadzone w ostatnich latach wskazują, że europejscy klienci uznali salony wielomarkowe za jedną z najważniejszych i najkorzystniejszych dla nich zmian na rynku motoryzacyjnym w ostatnich latach.

2. Ograniczą wolność w zakładaniu dodatkowych punktów sprzedaży i serwisowania samochodów, a tym samym spowodują ograniczenie dostępu konsumentów, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach miejskich, do zakupu i serwisowania nowych samochodów blisko miejsca zamieszkania i narazi ich na niepotrzebne koszty dojazdów do dużych miejscowości.

3. Obniżą poziom bezpieczeństwa umów pomiędzy koncernami a firmami sprzedającymi samochody (dealerami). Może to spowodować zmniejszenie ilości firm dealerskich, a co za tym idzie, likwidację miejsc pracy, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach miejskich. 

Wprowadzone przez KE zmiany prawa, nie są korzystne tak dla europejskich konsumentów, jak i małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku dystrybucji samochodów i usług serwisowych i mogą przyczynić się do ograniczenia konkurencji na rynku motoryzacyjnym.

Zobacz też: W jaki sposób rozlicza się kilometry przejechane autem służbowym?

Zobacz też: Niesprawiedliwe kary systemu ViaTOLL

Wypowiedzi ekspertów

Niezależny specjalista

Angelika Kupiec specjalista ds. klientów kluczowych Saint-Gobain Sekurit HanGlas Polska

- Serwisy nieautoryzowane, wyspecjalizowane w konkretnej dziedzinie mają kilka niewątpliwych zalet w stosunku do ASO. Zresztą biorąc pod uwagę branżę szyb samochodowych, wymiana szyb nie stanowi trzonu ich działalności - w związku z tym serwis autoryzowany nie dysponuje wystarczającą dostępnością produktów. Szyby są materiałem trudnym do składowania, dlatego też ASO zwykle nie posiadają ich w swoich magazynach. Bazując na przykładzie naszej firmy możemy stwierdzić, że jeden z kluczowych wyróżników jakim jest dostępność w magazynie, kształtuje się na poziomie około 95%. Ten czynnik przekłada się na znaczne skrócenie procesu wymiany szyby. Serwis wyspecjalizowany w konkretnej dziedzinie ma dużo lepiej rozwinięte zaplecze techniczne oraz „know-how” do dokładnie określonego celu. W samochodach montowane są coraz bardziej różnorodne szyby posiadające sensory, kamery itd. Ich montaż staje się coraz bardziej skomplikowany i do jego prawidłowego wykonania niezbędna jest dobra wiedza techniczna. Serwisy nieautoryzowane ją posiadają, ponieważ to specjaliści w konkretnej dziedzinie. Dlatego też wymiana szyby w takim serwisie trwa około dwóch godzin, podczas gdy w ASO samochód niejednokrotnie musi być pozostawiony na cały dzień, co w przypadku pojazdów flotowych wiąże się z koniecznością ponoszenie dodatkowych kosztów np. samochodu zastępczego.

Serwisowanie w oczach flotowca

Marek Goszczyński, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

- Większość samochodów jest własnością Frito Lay, a więc nie jesteśmy zmuszani do dokonywania napraw w ASO, tylko sami wybieramy serwisy współpracujące. Tam, gdzie występuje duża koncentracja naszych pojazdów, omijamy autoryzowane serwisy, oczywiście po okresie gwarancyjnym i serwisujemy je w kilku warsztatach niezależnych. Co za to otrzymujemy? Naprawiamy na zamiennikach firm renomowanych - nie stosujemy najtańszych części. Warsztaty współpracujące serwisują nam auta od wielu lat i znamy ich możliwości. Co więcej, zawsze możemy liczyć na pierwszeństwo w kolejce, samochód zastępczy na czas naprawy, usługi door to door, naprawy od zderzaka do zderzaka i wiele innych. ASO niestety nie zapewnia tak szerokiego wachlarza usług w tak korzystnej cenie. Niestety, nie wszystkie warsztaty są identyczne, standardy nie wszędzie jednakowe a i jakość oraz wiedza pracujących mechaników jest różna.

Stąd, w terenie, gdzie nie jesteśmy dla lokalnego warsztatu „dobrym klientem”, korzystamy z sieci autoryzowanej - za co prawda wysoką cenę, otrzymujemy jednak odpowiednią, zadowalającą jakość. Tutaj, jako przykład mogę podać sytuację, kiedy to w zeszłym tygodniu mój brat odstawił auto na serwis nieautoryzowany. Po dwudniowej weryfikacji, po której nie zdiagnozowano usterki, wyceniono „naprawę” na 250 zł. A pewności, że cokolwiek zostało sprawdzone nie ma żadnej.

Takich serwisów staramy się właśnie unikać. Z kolei Pepsi-Cola w większości leasinguje samochody, a pozostałe we flocie posiada na własność z opcją kontraktu na utrzymanie i serwis. Duża część napraw zostaje wykonana w ASO, bo i rata serwisowa często jest kalkulowana zakładając koszty serwisowe podawane przed producentów. Oczywiście są tam także wpisywane tzw. normy zużycia, co owocuje obciążaniem klienta za wszelkie naprawy poza określone standardy. Również w sieciach gigantów rynku leasingowego można coraz częściej spotkać serwisy nie będące autoryzowanymi, jednak zrzeszone w organizacjach. Widać więc, że i ci wielcy tego rynku przekonują się do serwisów niezależnych. Łatwiej zostać poważnym klientem podpisując umowę z siecią, niż pojedynczym nabywcą.

Niepotrzebne wątpliwości

Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

- By rozwiać obawy dotyczące jakości części motoryzacyjnych pochodzących od niezależnych dystrybutorów wystarczy wspomnieć, że w Unii Europejskiej funkcjonuje ponad 90 dyrektyw dotyczących homologacji i certyfikacji części zamiennych. Tak więc elementy, które kupujemy w niezależnym warsztacie, gwarantują nam odpowiedni poziom zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ochrony środowiska. Osoby zarządzające flotą często nie mają świadomości tych faktów i z przyzwyczajenia korzystają z ASO. Tymczasem jedno spotkanie z przedstawicielem warsztatu pozwoliłoby rozwiać wszelkie wątpliwości i ustalić warunki współpracy - znacznie lepsze niż w przypadku autoryzowanych stacji obsługi.

Pomimo dużej rozbieżności w cenach za obsługę samochodów firmowych, nadal przedsiębiorstwa chętniej wybierają ASO.

Firmy dokonują napraw w nieautoryzowanych serwisach najczęściej po zakończeniu gwarancji na auto.

W Polsce działa wiele serwisów niezależnych, wyspecjalizowanych w określonej dziedzinie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA