REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pamiętajmy żeby przyjemności z jazdy nie zakłóciły nam niemiłe konsekwencje nieprzestrzegania przepisów.
Pamiętajmy żeby przyjemności z jazdy nie zakłóciły nam niemiłe konsekwencje nieprzestrzegania przepisów.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące korzystania ze stoków narciarskich. Regulacje dotyczą głównie jazdy po alkoholu i używaniu kasków przez dzieci.

Przepisy w Polsce

Zgodnie z nową ustawą obowiązek jazdy w kasku będzie dotyczy każdego użytkownika stoku, który nie ukończył szesnastego roku życia. Choć o zapewnienie bezpiecznych warunków na stoku powinien zadbać właściciel wyciągu, to o indywidualne bezpieczeństwo dzieci i młodzieży odpowiadają rodzice. Na nich będzie więc nakładana grzywna.

REKLAMA

REKLAMA

Zabroniona jest również jazda pod wpływem alkoholu, którego dopuszczalna ilość we krwi to pół promila. Karą za jazdę na nartach lub snowboardzie pod wpływem alkoholu lub/i środków odurzających może być w najlepszym wypadku wyproszenie ze stoku. W najgorszym zaś możemy być ukarani grzywną nawet do 5 tysięcy złotych.

Zobacz też: Kurorty narciarskie w Polsce: Śląsk

Ustawa określa także nowe oznaczenia skali trudności tras narciarskich, ustala ile miejsca powinien mieć na nich narciarz oraz reguluje jak mają być oświetlone.

REKLAMA

Pamiętajmy także, że każda osoba wybierając się na narty czy wychodząc w góry musi sprawdzić jaka pogoda jest zapowiadana i jaki sprzęt powinniśmy ze sobą zabrać. Kiedy na stoku dojdzie do wypadku, prokurator ma obowiązek ustalić czy narciarz rzeczywiście był należycie poinformowany i przygotowany do wyjścia na stok. Zasady obowiązujące na stoku mają być bowiem spisane i zawieszone w widocznym miejscu. Narciarz ma obowiązek bezwzględnego stosowania się do tych zasad. Musi dostosować prędkość jazdy do swoich umiejętności i panujących warunków, także pogodowych. Za niebezpieczną jazdę nie ma przewidzianych kar, jednak kiedy ucierpimy z powodu złego zachowania innych narciarzy, łatwiej będzie o uzyskanie odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkownicy stoków mają również obowiązek bezzwłocznego informowania ratowników o wypadkach, zaginięciach czy innych niebezpiecznych sytuacjach.

Ustawa precyzuje także obowiązki właścicieli wyciągów. Muszą zapewnić m. in. dyżur ratownika górskiego czy wykwalifikowanego ratownika narciarskiego.

Zobacz też: Kurorty narciarskie w Polsce: Dolny Śląsk

Uprawnienia do kontrolowania narciarzy na stoku i kierowania wniosków o ukaranie przez sąd ma policja. Nawiasem mówiąc, funkcjonariusze już od dwóch sezonów patrolują polskie trasy narciarskie. 

Ustawa o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich została przyjęta przez Sejm latem ubiegłego roku.

Inne kraje Europejskie

Po przewertowaniu regulacji w innych krajach europejskich, można dojść do wniosku, że najwięcej rozporządzeń dotyczących zachowania na stoku czeka narciarzy i snowboardzistów w słonecznej Italii. Podstawowym przepisem we Włoszech jest obowiązek jeżdżenia w kaskach w przypadku osób do 14. roku życia. Za niedostosowanie się do tego wymogu grozi mandat o wysokości 150 euro, który policja i karabinierzy ściągają z rodziców dziecka, nie wykazując przy tym zbytniej pobłażliwości.

Zobacz też: Kurorty narciarskie w Polsce: Podkarpacie

Na północy Włoch, w regionach Piemontu, istnieją dość wyjątkowe przepisy, dotyczące miłośników jazdy freeride’owej (poza przygotowanymi i kontrolowanymi trasami). Na mocy tego rozporządzenia, wszyscy którzy chcą cieszyć się jazdą w dziewiczym puchu, muszą być wyposażeni w specjalne wyposażenie lawinowe (tzw piepsy, łopatka i sonda). Za brak takiego mandatu możemy być ukarani mandatem o wysokości 250 euro. W razie wypadku, brak odpowiedniego wyposażenia może być również podstawą do unieważnienia umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. To z kolei znaczy, że zostanie obciążeni kosztami akcji ratowniczej (które są ogromne). W przypadku całego kraju, takie wymogi dotyczą jedynie narciarzy ski-tourowych w momencie, gdy stopień zagrożenia lawinowego osiąga 3 stopień, lub wyższy.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Słowacja

Dokładnie po drugiej stronie pod względem surowości przepisów znajduje się Francja, w której panuje zupełny liberalizm. Po prostu każdy, kto wybiera się w góry, robi wszystko na swoją odpowiedzialność. Nie stworzenie żadnych regulacji dziwi, zważywszy na fakt, że francuskie stoki uważa się za najatrakcyjniejsze i najlepiej przygotowane w Europie. Taki stan rzeczy nie opłaca się też zbytnio towarzystwom ubezpieczeniowym, ponieważ przez brak jakichkolwiek przepisów regulujących sprawę korzystania z gór, we Francji toczy się najwięcej procesów sądowych dotyczących wypłaty odszkodowań, spośród krajów alpejskich.

W Austrii nie ma obowiązku zakładania swoim pociechom kasków w momencie wyjścia na stok. Jest to jednak w Austrii temat sporny, poruszany co roku, od kilku lat. Jak na razie, zamiast wprowadzać odpowiednie regulacje, postanowiono skupić się na uświadamianiu rodziców oraz dzieci o zagrożeniach związanych z jazdą bez kasku. Faktem jest jednak to, że rodzimi narciarze taką świadomość posiadają, gorzej sprawa wygląda z turystami zza granicy (m.in. z Polski..)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA