REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kurorty narciarskie: Francja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Miernikiewicz
Na narty do Francji - dobry wybór, przede wszystkim ze względu na świetnie rozwiniętą infrastrukturę.
Na narty do Francji - dobry wybór, przede wszystkim ze względu na świetnie rozwiniętą infrastrukturę.

REKLAMA

REKLAMA

Planując zimowy wypad na narty, warto wziąć pod uwagę kurorty we francuskich w Alpach, Pirenejach, Wogezach czy na Jure. Pod względem infrastruktury narciarskiej przodują w Europie właśnie Francuzi.

Przed wyjazdem warto zapoznać się z przepisami obowiązującymi na terenie Francji i przydatnymi poradami w artykule tutaj:

REKLAMA

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Risoul

Risoul jest położone w południowo-wschodniej Francji w Alpach Wysokich. Jeden z dużych i popularnych ośrodków w Alpach, liczący łącznie ponad 180 km tras. Może zapewnić nocleg ok. 17 tysiącom turystów. Oblegany przez studentów i młodych ludzi z Europy, wśród Polaków również cieszy się popularnością. Najczęściej szusują tutaj Francuzi, Anglicy i Polacy, trochę rzadziej Holendrzy, Duńczycy, Węgrzy i Czesi. Dobra jakość infrastruktury narciarskiej i przystępna cena to zalety tego kurortu. Apartamenty i pensjonaty znajdują się blisko stoków. Na stokach nie brakuje słońca, zimą jest ciepło, a na narciarzy czeka łącznie siedemnaście zielonych tras, czterdzieści niebieskich, trzydzieści siedem czerwonych i dziesięć czarnych. Miejsce dla narciarzy zjazdowych i biegowych o różnych umiejętnościach, zjazdy na trasach i poza nimi. Większość stoków jest oświetlona, a wieczorami można podziwiać pokazy akrobacji narciarskich i snowboardowych. Region określa się często nazwą Biały las, nie przypadkowo. Okolica jest otoczona lasem, co więcej przy stokach też znajdują się drzewa, ponieważ górna granica lasów w tym regionie przebiega na wysokości 2500m n.p.m., co jest spowodowane występującym tutaj specyficznym mikroklimatem. Śnieg leży tu od grudnia do kwietnia. Skipass obejmuje 2 doliny- Risoul i Vars, oprócz tego w ośrodku Vars znajduje się snowpark. Trasy są szerokie i dobrze przygotowane. Apres-ski: puby, dyskoteki, restauracje i imprezy do białego rana. A ponad to siatkówka śniegowa, skutery śnieżne i imprezy na stoku, tor saneczkowy, lodowisko, 30 km tras pieszych (oczywiście zimowych), a także spa i ścianka wspinaczkowa. Ceny są porównywalne do normalnych cen francuskich.

Dojazd samochodem z Warszawy zajmuje około 20 godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dla kogo jest paszport tymczasowy i jak go uzyskać?

Val Thorens

Najwyżej położony ośrodek narciarski w Europie, na wysokości 2300 m n.p.m. , otoczony przez trzy lodowce. W Val Thorens do dyspozycji mamy 140 km tras, blisko których znajdują się hotele, a dla szukających wrażeń przygotowano 5 Snowparków, Halfpipe oraz Snowcross. Trasy są zróżnicowane pod względem trudności: 61 km łatwych, 63 km średnich, 16 km łatwych i 5 km biegowych. Dobrze utrzymane trasy i wyciągi sprawiają, że narciarze tam wracają, a śnieg czeka na nich od listopada do maja. Większość tras znajduje się na wysokości ponad 2 000 m n.p.m., a na tej wysokości śnieg jest po prostu gwarantowany. Val Thorens  posiada trasy do uprawiania snowboardu i freeride’u. Do dyspozycji turystów są bezpłatne skibusy. Można się udać na punkt widokowy (3200 m n. p. m.), z którego zobaczyć można m. in. Mont Blanc. Nie brakuje atrakcji apres-ski, a szczególnie oblegane są nocne imprezy na stoku. Oprócz tego można skorzystać z oferty centrum rekreacyjnego, jazdy na  rakietach śnieżnych i skuterach, na torze saneczkowym, wspinaczkę po zamarzniętych wodospadach. Kurort cieszący się zainteresowaniem zarówno młodzieży, jak również rodzin.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Szwajcaria

Chamonix Mont-Blanc

Modny i popularny ośrodek na mapie Francji, położony u stóp Mont Blanc (4 807 m n.p.m.). Tutaj odbyły się pierwsze zimowe Igrzyska Olimpijskie. Cieszy się popularnością bardziej zaawansowanych użytkowników tras narciarskich. Dysponuje terenami do uprawiania narciarstwa biegowego, wędrówek i freeride’u, czyli narciarstwa pozatrasowego. Można skorzystać z jazdy zaprzęgami, ciągniętymi przez konie lub psy, albo wznieść się w górę na paraglidingu. Ze względu na to, że większość tras (ponad 90%) przebiega na wysokości ponad 2 000 m n.p.m. problemy ze śniegiem występują tutaj sporadycznie i to w niższych partiach. Kurort oferuje łącznie około 400 km tras i 100 wyciągów, czekających na narciarzy od grudnia do maja. Istnieje  możliwość skorzystania z wyciągów w pobliskiej Szwajcarii (ok. 20 km) i we Włoszech (15 km).

Alpe d'Huez

Dość duży kurort położony w Isere, w okolicach Grenoble, w Alpach Delfinackich. Oferuje 240 km tras , a większość stoków przygotowana jest do jazdy rekreacyjnej, wspomagana w razie potrzeby przez system zaśnieżania. Ośrodek łączy kilka miejscowości: Auris-en-Oisans, La Garde, Oz-en-Oisans, Vaujany oraz Villard-Reculas.Często odwiedzany przez rodziny z dziećmi i snowboardzistów, dla których przygotowano dwa snowparki, różniące się stopniem zaawansowania. Szczególna zaletą ośrodka jest możliwość jazdy w słońcu, z powodu większości południowych stoków, liczba dni słonecznych waha się około 300 w roku. Na narciarzy czeka:  100 km tras łatwych74 km średnio-trudnych i ponad 60 km trudnych. Jest tu 20 szlaków ‘off-piste’ (poza wyznaczonymi trasami). Sezon narciarski trwa od początku grudnia do końca kwietnia.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Morillon

Ośrodek narciarski, który wraz z Flaine, Les Carroz, Samoens, Sixt Fer a Cheval jest częścią kurortu Le grand Massif. Liczy około 300 km tras, szczególnie przyjazny dla rodzin z dziećmi. Znajduje się tutaj zimowa wioska dla dzieci, a stoki dla początkujących są bardzo dobrze przygotowane. Trasy dla narciarzy biegowych są w większości łatwe. Poza nartami można skorzystać z lodowiska, widokowych lotów helikopterem, balonem czy paralotnią. Spokojne miasteczko i ograniczone nocne życie towarzyskie.

Zobacz też: Samochodem na narty do Polski

Val d'Allos - Le Seignus

Kurort usytuowany u źródeł rzeki Le Verdon i w Parku Narodowym Mercantour. Największy ośrodek Alp Południowych, złożony z dwóch stacji Le Seignus oraz La Foux. Łącznie oferuje ponad 200 km tras zjazdowych. Dla zaawansowanych narciarzy przygotowano część trudnych tras oraz szlaki poza trasami.

Tignes

Stacja położona nad jeziorze alpejskim Tignes Le Lac, znajduje się na wysokości 2100 m n.p.m. i zapewnia sezon od października do maja, zaś na pobliskim lodowcu Grande Motte - przez cały rok. Teren na lodowcu liczy w sumie ponad 50 km tras oraz snowpark (drugi znajduje się niżej). Atrakcją jest podziemna kolej, która w ciągu 10 minut wwozi narciarzy na wysokość 3200 m n.p.m. Znajdują się tutaj trasy dla mniej i bardziej doświadczonych. Cechą charakterystyczną jest nowoczesna architektura. W Tignes istnieją warunki do uprawiania narciarstwa akrobatycznego. Wraz  z Val d'Isere tworzy kompleks liczący ponad 300 km tras. Kurort odwiedzany przez narciarzy z Europy i spoza niej, szczególnie młodych amatorów snowboardu i narciarstwa. Istnieje możliwość jazdy latem. Dojazd do Tignes możliwy jest od strony Włoch i Szwajcarii. Turyści mogą skorzystać także z nurkowania pod wodą, paraglidingu lub jazdy zaprzęgami. Można też wybrać się na wycieczkę do groty lodowej znajdującej się na wysokości 3 000 m n.p.m.

Val d'Isère

Klimatyczna miejscowość tworząca z Tignes teren Espace Killy. Przygotowana do obsługi narciarzy i snowboardzistów o wysokim stopniu zaawansowania. Wiele tras jest długich, krętych i stromych, ale początkujący też znajdą kilka tras dla siebie. Początkujący natomiast znajdą łagodne i szerokie trasy na Lodowcu Pissaillas. Łącznie z Tignes liczy ponad 300 km tras, sama Val d'Isère ponad 150. Nowoczesna infrastruktura i długi sezon narciarski (od końca listopada do początku maja) kuszą narciarzy. Szeroka oferta apres-ski, miejsce odbywania zawodów sportowych.

Zobacz też: Samochodem na narty do Polski

Val Cenis

Górska miejscowość w  Dolinie Maurienne, z sabaudzką architekturą, kameralna stacja licząca ponad 125 km tras. Stacje znajdują się na wysokości od 1300- 2800 m n.p.m. i są wspomagane przez armatki śnieżne, więc o śnieg nie trzeba się martwić. Charakterystyczne są długie trasy, nawet te łatwe, m.in. nartostrada Escargot, licząca 9,5 km długości. Teren przeznaczony szczególnie dla narciarzy lubiących słoneczne, spokojne, szerokie i przede wszystkim niezatłoczone trasy,  Dla zaawansowanych przygotowano pięć tras czarnych na najciekawszych zjazdach, a trasy czerwone znajdują się w centrum ośrodka. W ośrodku przygotowano dwa snowarki, tor saneczkowy i treny do zjazdów ‘off-piste’. Można również skorzystać z psich zaprzęgów, wspinaczki lodowej i lotu śmigłowcem. Miasteczko słynie także ze świetnego jedzenia.

La Plagne

Ośrodek Paradyski oferujący ponad 200 km tras. W pobliżu znajdują się dwa lodowce górskie: Bellecote i La Chiaupe. Śniegu nie brakuje tutaj od grudnia do maja. Ośrodek można umownie podzielić na dwie strefy: Wyższą, pomiędzy lodowcem a sześcioma nowoczesnymi stacjami zjazdowymi. Jest ona przygotowana z myślą o snowboardzistach. Niższa część to cztery ośrodki wybudowane na miejscu już istniejących wiosek. Wszystkie dziesięć miejscowości razem połączone są systemem wyciągów, pozwalającym na szybką zmianę strefy jazdy. Istnieje możliwość jazdy poza trasami, zaś przez cały rok jeździć można na lodowcu. Dzięki zróżnicowanemu położeniu tras każdy może znaleźć coś dla siebie. Także jeśli chodzi o życie nocne i atrakcje apes-ski. Mamy do wyboru żywo rozwinięte atrakcje wieczorne w wyższej części, spokój, kameralną atmosferę w sabaudzkich wioskach. Te ostatnie są często wybierane przez rodziny z dziećmi.

Dojazd z Warszawy zajmuje około 15 godzin.

Więcej o wyjeździe na narty do Francji można przeczytaj tutaj: Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA