REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Austria

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty do Austrii
Samochodem na narty do Austrii

REKLAMA

REKLAMA

Przed wyjazdem samochodem na narty do Austrii warto zapoznać się przepisami ruchu drogowego, a także z zasadami dotyczącymi przewożonego sprzętu. Podstawową sprawą jest kupno winiety – nawet umieszczenie jej po niewłaściwej stronie szyby, jest powodem do wystawienia mandatu.

Samochodem na narty: Austria

REKLAMA

Jeśli wybieramy się na narty do Austrii, to najważniejszą rzeczą jest wykupienie winiety. Należy ją przykleić w lewym górnym rogu przedniej szyby auta lub po lusterkiem wstecznym. Austriaccy policjanci bardzo wyczuleni są na wszelkie manipulacje z winietą. Jeśli ją posiadamy, ale przyklejoną w niewłaściwym miejscu, to przygotujmy się na mandat. Jeżeli funkcjonariusz będzie pobłażliwy to będziemy musieli wykupić jednodniową, zastępczą winietę w cenie 120 euro (465 zł). Dla przypomnienia podajemy, że 10 - dniowa winieta, kupowana na miejscu to koszt 7,9 euro (30,6 zł). Obowiązkowe wyposażenie to trójkąt i apteczka.

REKLAMA

Winietki możemy kupić w biurze automobilklubu austriackiego (OAMTC), na stacji benzynowej czy w punkcie pobierania opłaty drogowej. Bardziej zapobiegliwi, mogą uczynić to przed wyjazdem z Polski - w biurach turystyki Polskiego Związku Motorowego, w jego delegaturach granicznych lub za pośrednictwem Sklepu PZM. Podczas jazdy po austriackich autostradach, niezatrzymanie pojazdu do kontroli bądź niewłaściwie przyklejona winieta - celowo bądź omyłkowo - grozi grzywną do 3000 euro (11 619 zł).

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Austria jest członkiem Unii Europejskiej i leży w strefie Schengen, dlatego do wjazdu samochodem na jej teren potrzebny jest dowód osobisty, prawo jazdy i ważne OC (Zielona Karta nie jest obowiązkowa). W warunkach zimowych, od 1 listopada do 15 kwietnia, wymagane jest posiadanie łańcuchów na koła. W zimie wymagane jest też posiadanie opon zimowych.

Tunele, trasy przelotowe w Austrii, na których wymagane są dodatkowe opłaty za przejazd:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- tunel Arlberg (na S16 - pomiędzy Tyrolem a Vorarlberg - z St. Anton do Langen);
- tunel Felbertauern na drodze B108, czynny cały rok. Łączy region Kitzbühel z Tyrolem,
- połączenie północ-południe, np. z Monachium do Włoch i Słowenii;
- tunel Karawanken na A11, łączy Austrię (St.Jacob) ze Słowenią (Jesenice);
- tunele: Tauern na odcinku Flachauwinkel - Zederhaus i Katschberg;
- St.Michael - Rennweg;
- na autostradzie Tauernautobahn (A10);
- tunele: Gleinalm: St.Michael - Ubelbach i Bosruck: Spital a. Pyhrn - Ardning;
- autostrada Brenner (A13 - pomiędzy Tyrolem i Włochami);
- droga wysokoalpejska Gerlos (pomiędzy Salzburgiem i Tyrolem);
- droga wysokoalpejska Grossglockner, czynna od maja do października;
- droga wysokoalpejska Silvretta (Vorarlberg) zamknięta w zimie na odcinku
Galtür - Partenen.

Najważniejsze przepisy drogowe w Austrii

  • obowiązek zapinania pasów
  • motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
  • telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
  • dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
  • parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy
  • prywatne holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do następnego zjazdu (oba pojazdy muszą mieć włączone światła awaryjne)
  • stanie na autostradzie z powodu braku benzyny jest karalne (dlatego nie warto zwlekać z tankowaniem...)

Kontrola drogowa w Austrii

Warto wiedzieć, że taryfikator mandatów dla Austriaków jest taki sam jak dla obcokrajowców, a austriaccy funkcjonariusze rzadko tłumaczą się, którym punktem taryfikatora podparta jest konkretna kara. Wymagane jest też naprawienia drobnych usterek na miejscu: np. mandatu za przepaloną żarówkę unikniemy, jeśli w towarzystwie policjanta ją wymienimy. Warto dlatego wozić ze sobą zapasowe żarówki, choć ich posiadanie nie jest wymagane prawem. Jeśli jednak w razie potrzeby nie będziemy mieli żarówki na wymianę zapłacimy mandat.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Austrii?

Przewożenie nart w Austrii

Narty przewożone w bagażniku dachowym nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być dobrze zamocowane. Ważne jest też, aby nasze ubezpieczenie OC obejmowało też szkody powstałe z powodu posiadania bagażnika i mocowania na nim sprzętu narciarskiego. Można korzystać zarówno z boxów dachowych jak i specjalnych bagażników.

Zobacz też: Samochodem na narty: Szwajcaria

Narty przewożone w środku auta nie mogą przeszkadzać w kierowaniu pojazdem. Choć w austriackim prawie nie jest określone, czy narty powinny być przewożone w pokrowcach, wielu policjantów zwraca na to uwagę.

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie w Austrii

  • Zillertal Arena
  • Ischgl
  • Zell am See - Schmittenhöhe
  • Saalbach Hinterglemm Leogang
  • Kaprun - Kitzsteinhorn
  • Bad Gastein - Schlossalm
  • Kühtai
  • Sölden
  • Freesports Arena Krippenstein
  • Bad Gastein - Graukogel

Ceny karnetów wahają się od 15 aż do nawet 40 euro za osobę za dzień. Średnia na którą trzeba być przygotowanym to około 35 euro.

Na temat kurortów narciarskich w Austrii dowiesz się więcej tutaj: Zobacz też: Kurorty narciarskie: Austria

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA