REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie przepisy drogowe obowiązują w Serbii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Podczas parkowania w serbskich miastach, pamiętajmy o opłacie, które musimy uiścić. fot. Mateusz Szymański
Podczas parkowania w serbskich miastach, pamiętajmy o opłacie, które musimy uiścić. fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Podróżując po Bałkanach na pewno odwiedzimy Serbię – państwo, które nie tak dawno zostało odłączone od Czarnogóry i dziś jest już niezależnym organizmem politycznym. Warto znać obowiązujące tam przepisy drogowe zanim przekroczymy granicę tego kraju.

Serbskie prawo egzekwuje od kierowców posiadanie zapiętych pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach samochodu oraz o ile to możliwe - na tylnych. Obowiązkowo musimy posiadać trójkąt ostrzegawczy, apteczkę wraz z gumowymi rękawicami, komplet zapasowych żarówek oraz gaśnicę.

REKLAMA

REKLAMA

Wymagana jest szerokość bieżnika opon o wartości 1 mm w przypadku samochodów osobowych. Autokary muszą posiadać 2 mm bieżni opon. Podczas zimy nasze opony muszą być wyposażone w 4 milimetrowe bieżniki. Obowiązuje zakaz jeżdżenia na oponach okolcowanych oraz nakaz posiadania łańcuchów przeciwślizgowych w wyposażeniu samochodu. Światła mijania są obowiązkowe podczas nocnej jazdy. W dzień muszą być włączone tylko przy widoczności ograniczonej do 200 m w terenie niezabudowanym oraz do 100 m w terenie zabudowanym.

Serbia określa dozwolone wymiary pojazdów. Wysokość nie może być większa niż 4 metry, szerokość zaś - 2,5 metra. Dzieci do 12 roku życia nie mogą podróżować na przednim siedzeniu samochodu.

W terenie zabudowanym możemy poruszać się pojazdem z maksymalną prędkością 60 km/h, zaś na autostradach ograniczenie wynosi 120 km/h. Od poniedziałku do soboty w godzinach od 8.00 do 19.00 za parkowanie musimy uiścić opłatę za pośrednictwem parkometru. W niedzielę parkowanie jest bezpłatne.

Zobacz również: Serbia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W kwestii jazdy po spożyciu alkoholu Serbia zachowuje małą tolerancję - dozwolona zawartość tej używki to 0,05 %. Złamanie tego prawa grozi grzywną w wysokości od 1800 do 9000 RSD i w niektórych przypadkach wiąże się z trafieniem do aresztu. Kara za przekroczenie prędkości oscyluje pomiędzy 600 a 1500 RSD. Za niebezpieczne wyprzedzanie bądź przejazd na czerwonym świetle zapłacimy od 1800 do 9000 RSD. Za nieużywanie pasów bezpieczeństwa można otrzymać mandat za maksymalnie 1000 RSD.

Przykładowa wysokość mandatów pobieranych na miejscu:
- przekroczenie prędkości - od 600 do 1500 RSD,
- niebezpieczne wyprzedzanie, nierespektowanie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu lub przejazd na czerwonym świetle - od 1800 do 9000 RSD,
- nieużywanie pasów bezpieczeństwa lub przewóz dzieci na przednim siedzeniu, nieprawidłowe parkowanie - od 600 do 1000 RSD.

Zobacz również: Bezpieczeństwo podczas podróży

Jeżeli kierowca stanowi zagrożenie dla innych użytkowników drogi lub spowoduje wypadek, wysokość mandatu zostaje podwyższona, może być zastosowana kara aresztu i zatrzymanie prawa jazdy na okres od 30 dni do 6 miesięcy.Podróżowanie autostradami może pozostawiać wiele do życzenia. Dziury w nawierzchni na zwykłych drogach, brak siatek wzdłuż drogi na autostradzie to stałe elementy serbskiego krajobrazu. Autostrady są płatne w euro bądź w miejscowej walucie. Na przejściach granicznych między Serbią a Kosowem często prowadzone są kontrolne celne i paszportowe. Ważne jest, że przy przekraczaniu granicy należy zgłosić wwiezienie pieniędzy powyżej 10000 euro. W przeciwnym razie może nastąpić konfiskata pieniędzy. W tym państwie jest wiele banków oraz kantorów. W większości hoteli oraz restauracji można płacić kartą kredytową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA