REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele polscy udający się do Mongolii muszą mieć wizy. Wydaje je Ambasada Mongolii w Warszawie, a także inne przedstawicielstwa konsularne Mongolii na świecie. Jednokrotna wiza pobytowa kosztuje 40 USD, dwukrotna 50 USD, wielokrotna do 6 miesięcy 70 USD, wielokrotna roczna 140 USD. Koszt jednokrotnej wizy tranzytowej wynosi 18 USD, dwukrotnej 30 USD, a wielokrotnej 50 USD. Koszt wizy wjazdowej to 30 USD. W Ambasadzie Mongolii w Warszawie opłat można dokonywać w USD lub PLN. Czas oczekiwania na wizę wynosi 3 dni. Wizy ekspresowe są dwukrotnie droższe. W losowych przypadkach wizę mongolską można uzyskać na lotnisku Chinngis Khan (dawne Buyant Ukhaa) w Ułan Bator, na granicznych stacjach kolejowych w Zamyn Uud i Sukhbaatar, na granicznym przejściu drogowym z Rosją w Altanbulag oraz w Sainszand na granicy z ChRL. Jednakże w dalszym ciągu zalecane jest pobieranie wiz w Ambasadzie Mongolii w Warszawie lub w którymkolwiek przedstawicielstwie konsularnym Mongolii na świecie. Szczegółowe informacje można uzyskać na stronie Ambasady Mongolii w Warszawie: www.ambmong.net7.pl/index.pol.htm. Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi sześć miesięcy. Zdarza się, że mongolska straż graniczna żąda okazania biletu powrotnego od turystów, którzy nie mają sprecyzowanych planów i zamierzają przebywać w Mongolii dłuższy czas.
Granicę rosyjsko-mongolską cudzoziemcy mogą przekraczać (samochodem, motocyklem, rowerem itp.) jedynie w miejscowości Altanbulag. Znajduje się tam międzynarodowe przejście graniczne czynne cały rok. Granicę rosyjsko-mongolską można też przekraczać w innych miejscach niż Altanbulag, lecz jest to dość długa procedura: należy uzyskać specjalne zezwolenia, zarówno od władz Federacji Rosyjskiej, jak i Mongolii, uprawniające do przekroczenia granicy w określonym miejscu, nie będącym międzynarodowym przejściem granicznym (np. Ulaan Bashin). Odradza się korzystanie z innych przejść granicznych niż Altanbulag, gdyż nie ma żadnej gwarancji opuszczenia terytorium Federacji Rosyjskiej i wjazdu do Mongolii (i odwrotnie). Międzynarodowe przejścia kolejowe czynne cały rok znajdują się w miejscowości Sukhbaatar na granicy rosyjsko-mongolskiej oraz w miejscowości Zamyn Uud na granicy z Chinami.

Uwaga: Od 1 stycznia 2007 r. obywatele polscy udający się do Mongolii tranzytem przez terytorium Federacji Rosyjskiej mogą przejeżdżać przez to terytorium bez konieczności posiadania tranzytowych wiz FR, na podstawie wiz mongolskich (jedynie w okresie ich ważności). Okres tranzytu wynosi do 10 dni. W innych przypadkach obywatele polscy obowiązani są uzyskać tranzytowe wizy FR.

Przepisy celne

REKLAMA

Nie ma ograniczeń dotyczących wwozu, wymiany i wywozu pieniędzy. Natomiast przy wjeździe wypełnia się deklarację celną, w której należy podać ilość posiadanych środków pieniężnych i wwożone przedmioty wartościowe. Nie ma żadnych szczególnych ograniczeń celnych, które odbiegałyby od powszechnie przyjętych standardów. Obłożony restrykcjami jest wywóz dzieł sztuki lub przedmiotów zabytkowych, jeśli nie mają one certyfikatu wystawionego przez uprawniony do sprzedaży punkt państwowy (np. Muzeum Narodowe w Ułan Bator, sklepy wolnocłowe, antykwariaty itp.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Posiadanie narkotyków jest zagrożone karą więzienia od 8 do 25 lat.

Meldunek

Po przyjeździe do Mongolii obcokrajowiec mający wizę ważną ponad 30 dni musi w terminie do 7 dni obowiązkowo dopełnić formalności meldunkowych w Urzędzie ds. Imigrantów i Obcokrajowców w Ułan Bator. W przypadku zorganizowanych pobytów turystycznych rejestracji dokonuje hotel. Przekroczenie okresu ważności wizy lub niedopełnienie obowiązku meldunkowego na ogół wiąże się z koniecznością zapłacenia wysokiej kary finansowej przy wyjeździe z Mongolii.

Ubezpieczenie

Polisy obcych towarzystw ubezpieczeniowych są na ogół honorowane, chociaż może to za sobą pociągać wiele uciążliwych formalności, kiedy trzeba zapłacić rachunek np. za opiekę medyczną. W przypadkach zdarzeń losowych, takich jak kradzieże, straty, szkody w mieniu itp., warto uzyskać w komendzie miejskiej policji w Ułan Bator (oddział dla cudzoziemców) odpowiednie zaświadczenie o zaistniałym zdarzeniu, aby przedstawić je firmie ubezpieczeniowej w Polsce.

Szczepienia, służba zdrowia

Szczepienia nie są wymagane, choć zaleca się szczepienia przeciw żółtaczce typu A i B, ewentualnie przeciw wściekliźnie oraz tyfusowi, gdy planowana jest wyprawa w teren. W Mongolii zdarzają się zachorowania na żółtaczkę (typu A i B), robaczyce, mogą występować zatrucia pokarmowe i biegunki, których przyczyną jest żywienie w niektórych zakładach gastronomicznych. Występuje zagrożenie wścieklizną i tyfusem. W lecie zdarzają się zachorowania na cholerę oraz wirusowe zapalenie opon mózgowych. Istnieje zagrożenie wirusem HIV (odnotowano 25 przypadków). W 2005 r. odnotowano przypadki występowania wirusa ptasiej grypy H5N1. Ze względu na różnice wysokości (przeciętnie 1300–1600 m n.p.m.) dłuższe pobyty mogą być szkodliwe dla osób cierpiących na zaburzenia układu krążenia i układu oddechowego. W Mongolii nie należy pić wody nie przegotowanej i uważać na spożywane u gościnnych gospodarzy w jurtach mleko oraz mięso.
Poziom świadczonej opieki zdrowotnej jest bardzo niski. Placówki medyczne istnieją tylko w większych miastach. Uzyskanie szybkiej pomocy w sytuacjach nagłych w terenie jest praktycznie niemożliwe. W Ułan Bator doba w szpitalu wraz ze standardowymi zabiegami kosztuje przeciętnie 50–70 USD; na prowincji może to być kwota o 20–25 proc. niższa. Można korzystać z usług lekarzy tradycyjnej medycyny mongolskiej (zioła, akupunktura, akupresura, masaże).

Informacje dla kierowców

Międzynarodowe prawo jazdy jest honorowane. W Mongolii działa bardzo wiele firm turystycznych oferujących wynajem samochodów (jeepów) – z przewodnikiem lub bez; cena ok. 60–80 USD za dzień.

Podróżowanie po kraju

Całe terytorium Mongolii jest dostępne dla cudzoziemców. Jedynie przebywanie w 30-kilometrowej strefie przygranicznej wymaga uzyskania specjalnego zezwolenia mongolskiej straży granicznej. Zezwolenie można uzyskać w komendzie straży granicznej w Ułan Bator lub w jej terenowych oddziałach w aimakach (miasta wojewódzkie). Zezwolenie wydawane jest na podstawie podania, za którego rozpatrzenie pobierana jest opłata w wysokości 25 tys. tugrików. Załatwienie formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na legalne przebywanie w strefie przygranicznej trwa przeciętnie około trzech dni. Największe ograniczenia w podróżowaniu po kraju powodują: zły stan dróg, skromny transport drogowy, braki w zaopatrzeniu w niektóre podstawowe artykuły. Kierowcy i piesi powinni zachować szczególną ostrożność na ulicach z uwagi na nierespektowanie przepisów ruchu drogowego przez miejscowych użytkowników dróg.

Bezpieczeństwo

Zagrożenie przestępczością jest dość wysokie. Szczególnie dotyczy to Ułan Bator. Kradzieże kieszonkowe, wyrywanie torebek, kradzież bagażu (m.in. na lotnisku Chinngis Khan) zdarzają się coraz częściej, podobnie jak napady rabunkowe na cudzoziemców w miejscach odosobnionych oraz w pociągach na trasie via Ułan Bator (linia z Zamyn Uud na granicy chińskiej do Sukhbaatar na granicy rosyjskiej). Działają tam wyspecjalizowane gangi, wdzierające się do wagonów na postojach przed semaforami lub na mniejszych stacjach. W 2006 r. odnotowano przypadki agresywnego zachowania i wyłudzania pieniędzy od podróżnych przez tzw. bagażowych na przejściu granicznym w miejscowości Sukhbaatar na granicy rosyjsko-mongolskiej. Kradzieże kieszonkowe zdarzają się głównie w domach towarowych, zatłoczonych sklepach, w środkach komunikacji miejskiej (szczególnie w trolejbusach w Ułan Bator), na dworcach i lotniskach.

Przydatne informacje

  • Za hotele, bilety lotnicze na trasach krajowych i zagranicznych, bilety kolejowe oraz inne usługi na ogół płaci się w dewizach. Pieniądze należy wymieniać w hotelach lub bankach. W Ułan Bator można płacić czekami podróżnymi Euro Cheque, Traveller’s Cheque, American Express, American Dollar, Canadian Dollar, Pound, kartami kredytowymi lub płatniczymi VISA, Master, American Express (karta Maestro nie funkcjonuje). Ostatnio w większych bankach w Ułan Bator zainstalowano bankomaty.
  • Dni wolne od pracy to sobota i niedziela. Czas pracy urzędów: od poniedziałku do piątku 9.00–18.00 z godzinną przerwą od 13.00 do 14.00. Sklepy zazwyczaj są otwarte cały tydzień w godzinach 9.00–20.00.
  • W Mongolii od początku października do połowy lub nawet do końca maja trzeba liczyć się z mrozami (w styczniu i lutym nawet do minus 50 st. C). Częste są przerwy w dostawie prądu, awarie ogrzewania, brakuje ciepłej wody (z wyjątkiem dużych hoteli).
  • Ambasada RP w Ułan Bator pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00–17.00. Obywatele polscy przebywający w Mongolii mogą kontaktować się z konsulem po godzinach urzędowania pod nr tel. kom. 99 11 38 05.

Stolica: Ułan Bator
Waluta: tugrik (TUG);
1 USD = ok. 1160 TUG
Język urzędowy: mongolski

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA