REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem do Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
W 2008 roku prawie doszło do rozpadu Belgi - państwo funkcjonowało bez rządu federalnego. fot. Mateusz Szymański
W 2008 roku prawie doszło do rozpadu Belgi - państwo funkcjonowało bez rządu federalnego. fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Belgia kojarzy nam się głównie z czekoladą i frytkami. Tam też znajduje się siedziba Parlamentu Europejskiego. Zanim zdecydujemy się na podróż do Belgii, (chociażby po to by skosztować jeden z 1000 gatunków belgijskiego piwa) warto zapoznać się z tym, co może spotkać nas w na drodze w Belgii.

Jak dojechać?

Dojazd samochodem zajmie ok. 14 godzin. Drogi są dobre i zapewniają komfort jazdy. Autostrady w większości są bezpłatne (płatne tylko np. za przejazd tunelem do Antwerpii - ok. 25 euro). Najkrótsza trasa prowadzi międzynarodową drogą przez Berlin i Hanower, następnie przez Dortmund, Zagłębie Ruhry, Eindhoven i Antwerpię. Jej zaletą jest dobra jakość dróg w Niemczech Wschodnich oraz mała ilość wzniesień, natomiast wadą tłok w okolicach Berlina i na odcinku do Hanoweru, szczególnie w czasie weekendów. Można też pojechać nieco bardziej na południe: międzynarodową trasą przez Drezno, Erfurt, Giesen, Kolonię i Akwizgran do Liège.
Kolejna trasa, odpowiednia szczególnie dla mieszkańców południowej Polski, wiedzie przez Pragę, Norymbergę, Mannheim i Luksemburg. Trzeba jednak pamiętać, że przejazd przez Czechy wymaga wykupienia winietki.

REKLAMA

Zobacz też: Przepisy drogowe w Belgii

Podstawowe przepisy:

- obowiązkowe zapięte pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach, na tylnych – o ile są zamontowane

- trójkąt ostrzegawczy

- profil rzeźby bieżnika opon min.1,6 mm – zalecane jest posiadanie apteczki i gaśnicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kask ochronny dla kierowcy i pasażera motocykla oraz motoroweru

- Kierowców pojazdów 2- i więcej osiowych obowiązuje posiadanie kamizelki bezpieczeństwa (odblaskowej). Kamizelka powinna być używana podczas wychodzenia z pojazdu na terenie niezabudowanym, na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

- Światła mijana muszą być używane na terenie zabudowanym, obowiązkowe podczas jazdy nocą; w dzień – tylko w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?

REKLAMA

- Przewóz dzieci poniżej 3 lat na przednim siedzeniu pojazdu jest dozwolony. Fotelik dziecka musi jednak posiadać homologację zezwalającą na jego zamocowanie na przednim siedzeniu. Na tylnym siedzeniu wymagany jest fotelik przystosowany do wymiarów i wagi dziecka.

Wymagane dokumenty: Paszport ważny minimum 3 miesiące ponad planowany okres pobytu, lub dowód osobisty ważny minimum 6 miesięcy, uprawniają na bezwizowy wjazd i pobyt do 90 dni. Ważne prawo jazdy.

Turyści planujący pobyt dłuższy niż 8 dni, podróżujący indywidualnie muszą zameldować się w urzędzie gminnym w miejscu zamieszkania (jeżeli nie jest to hotel) w ciągu pierwszych 3 dni pobytu na terenie kraju.

Ubezpieczenia: Krajowe ubezpieczenie komunikacyjne OC – oprócz posiadania karty NFZ zalecane jest posiadanie polisy ubezpieczenia kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków.

Zobacz też: Samochodem do Szwecji

Ważne jest, aby zwrócić szczególną uwagę na posiadanie w paszporcie pieczątki świadczącej o przekroczeniu granicy polsko-niemieckiej. Konsekwencją braku owej pieczątki może być problem z zameldowaniem w urzędzie gminy tudzież wydalenie z terytorium kraju. Wówczas możemy dostać zakaz wjazdu do Belgii i do strefy Schengen na okres od trzech do ośmiu lat.

Ograniczenia prędkości:

- strefa zamieszkania – 20 km/h

- teren zabudowany – 50 km/h,

- autostrady i drogi szybkiego ruchu – 120 km/h

- inne drogi – 90 km/h

Zobacz też: Samochodem do Finlandii

Dozwolone wymiary pojazdu

- wysokość – 4,0 m

- szerokość – 2,55 m

- długość zespołu pojazdów (samochód + przyczepa) – 18,0 m

Zobacz też: Samochodem do Luksemburga

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi0,05%

- od 0,5 do 0,8 prmila – zakaz prowadzenia pojazdu przez 3 godz.+ mandat, płatny na miejscu, w wysokości 137,5 Euro lub złożenie depozytu w wysokości 247,5 Euro. W przypadku dochodzenia sądowego grzywna może wynosić do 2.750 Euro.

- powyżej 0,08% – zakaz prowadzenia pojazdu przez 6 godz. + możliwość zatrzymania prawa jazdy na 1 miesiąc + mandat, płatny na miejscu, w wysokości do 550 Euro. W przypadku dochodzenia sądowego grzywna waha się w granicach od 1100 do 11.000 Euro i/lub orzeczenie zakazu prowadzenia pojazdu na okres 8 dni do 5 lat.

Waluta: 1 Euro = 100 centów.

Zobacz też: Samochodem do Monako

Ceny paliwa:

E95: 7.05

ON: 6.76

LPG: 2.92

Zobacz też: Samochodem na Islandię

Przykładowa wysokość mandatów:

- Niezapięte pasy bezpieczeństwa, nieprawidłowe parkowanie, jazda bus pasem – 55 do 1375 Euro.

- Niestosowanie się do pierwszeństwa przejazdu, używanie telefonu bez urządzenia głośnomówiącego – 110 do 1375 Euro.

- Niestosowanie się do zakazu wyprzedzania, przejazd na czerwonym świetle – 165 do 2750 Euro.

- zawracanie lub cofanie na autostradzie, przejazd przez przejście dla pieszych na czerwonym świetle – 220 do 2750 Euro

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA