REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Rumunii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Szymański
Stan rumuńskich dróg, mimo że z roku na rok znacznie się poprawia, niestety nadal pozostawia wiele do życzenia Fot. Dacia
Stan rumuńskich dróg, mimo że z roku na rok znacznie się poprawia, niestety nadal pozostawia wiele do życzenia Fot. Dacia

REKLAMA

REKLAMA

Do Rumunii wbrew pozorom nie jest daleko. Od przejścia granicznego w Koniecznej w Beskidzie Niskim do miejscowości Satu Mare jest zaledwie 290 km. Odkąd Rumunia stała się członkiem Unii Europejskiej, jest znacznie śmielej wybierana jako kierunek turystyczny. Nadal jest jednak krajem nieodkrytym i nieznanym przeciętnemu Europejczykowi, dlatego przed wyjazdem do Rumunii należy zapoznać się z przepisami drogowymi i zasadami obowiązującymi w kraju Drakuli.

Jak dojechać do Rumunii, polecane trasy:

Warszawa-Bukareszt (1200 km)
Warszawa-Lublin-Tomaszów Lubelski-przejście graniczne z Ukrainą:Jezierna-E372-E40-M12-E85-przejście graniczne Černivci-E85-Bukareszt

REKLAMA

Fanom motoryzacji polecamy Trasę Transfogarską (Transfăgărăşan). Prowadzi ona przez środek gór Fogarskich i jest jedną z najciekawszych tras samochodowych na świecie. Została wybudowana przez dyktatora Ceauşescu na przełomie lat 60-70tych, ogromnym poświęceniem środków i ludzi. Obecnie trasa ma symbol DN7C lub po prostu droga 7C.

Podstawowe przepisy w Rumunii:

Do wjazdu na teren Rumunii uprawnia nas dowód osobisty lub paszport. Wszyscy turyści mają obowiązek zameldowania się. Obowiązującą walutą jest lej (RON): 1 lej=0,95 zł. Wystarczające jest polskie ubezpieczenie OC ale w wypadku wyjazdu do Rumunii zalecane jest dodatkowe ubezpieczenie auta, wykupienie assistance, ubezpieczenie kosztów leczenia i NNW.

Zobacz też: Samochodem na Węgry

Podczas wyjazdu do Rumunii nie odzwyczaimy się od używania świateł mijania. Podobnie jak w Polsce należy mieć je włączone 24 godziny na dobę przez cały rok. Dziecko do 12 roku życia musi podróżować w foteliku. Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi wynosi 0 promili. Łamanie przepisów może mieć przykre konsekwencje, od wysokich kar aż do zatrzymania prawa jazdy. A droga do jego odzyskania jest bardzo trudna ponieważ przechodzi ono przez wiele urzędów, m. in policję w Bukareszcie i polską ambasadę. Mandaty w Rumunii opłaca się na poczcie lub w urzędzie skarbowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia prędkości w Rumunii:

teren zabudowany: 50 km/h
autostrady: 130 km/h (100 dla pojazdów z przyczepą)
drogi ekspresowe: 110 km/h (100)
pozostałe drogi: 100 km/h (80)

Stan rumuńskich dróg, mimo że z roku na rok znacznie się poprawia, niestety nadal pozostawia wiele do życzenia. Chociaż i tak jest znacznie lepszy niż kilka lat temu, przed wejściem tego kraju do Unii Europejskiej. Wtedy przejazd przez Rumunię przypominał wyprawę w odległe zakątki, niekoniecznie cywilizowanego świata. Jadąc samochodem do Rumunii należy mieć to na uwadze i nie przesadzać z prędkościami. O ile głównym drogom można jeszcze zaufać (należy uważać na obecne w wielu miejscach głębokie wyrwy w asfalcie) o tyle boczne drogi, w trosce o stan zawieszenia, nie są polecane innym autom niż terenowe. Chociaż chcąc poznać prawdziwe uroki Rumunii musimy zjechać z głównych tras, gdzie niestety jesteśmy skazani na dziury lub ubite drogi gruntowe. Często jazda przez centrum miast jest lepszym wyborem, ponieważ na obwodnicach zazwyczaj panują znacznie gorsze warunki. Zalecamy uzbroić się w nawigację satelitarną z dobrymi mapami ponieważ oznakowanie w wielu miejscach (a w zasadzie jego brak) sprawia, że łatwo się pogubić.

Zobacz też: Samochodem do Niemiec

Przejazd autostradami i innymi drogami jest w Rumunii płatny. Opłatę uiszczamy kupując winietkę (rovignette), którą bez problemu dostaniemy na poczcie i na stacjach benzynowych koncernu Petrom. Cena winiety jest uzależniona od kilku czynników, m. in emisji spalin i czasu pobytu. Dodatkowo płatne są przejazdy przez niektóre mosty  (np. Giurgiu-Ruse na granicy z Bułgarią - 6 euro).

Ceny winiet w Rumunii:
7-dniowa: 3 euro
30-dniowa: 7 euro
mandat za brak winiety: 4500 RON

Na co zwrócić uwagę?

Należy pamiętać, że tolerancja na alkohol w Rumunii jest zerowa, dlatego wypicie jakiegokolwiek trunku wyklucza nas z prowadzenia auta. Rumuńscy policjanci są niezwykle restrykcyjni jeśli chodzi o zagarnicznych turystów, możemy również zostać zatrzymani do rutynowej kontroli. Na granicy rumuńsko-bułgarskiej nadal spędza się sporo czasu a opłaty za prom (Calafat-Vidin) są wysokie: 17 euro za samochód i 3 euro od osoby. Podczas jazdy po rumuńskich drogach należy mieć się na baczności i uważać na duże dziury, które mogą uszkodzić oponę a nawet zawieszenie. Na mniej uszczęszczanych drogach, asfalt potrafi skończyć się bez zapowiedzi, nagle przechodząc w polną drogę.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Rumunii*:

apteczka
gaśnica
trójkąt ostrzegawczy
*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany

Zobacz też: Samochodem do Austrii

Ceny paliw:

95: 5,30 RON
98: 5,75 RON
ON: 5,30 RON
LPG: 2,45 RON
Obecnie z zatankowaniem LPG nie ma w Rumunii większych problemów. Gaz znajdziemy na większości markowych stacji (LUKOIL) jak również na małych prywatnych stacjach.

Przykładowa wysokość mandatów:

niezapięte pasy: 195 RON
przekroczenie prędkości: od 235 do 780 RON
przejechanie na czerwonym świetle: do 195 RON
jazda pod wpływem alkoholu: 780 RON

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

numer zunifikowany: 112
policja: 955
pogotowie: 961
straż pożarna: 981
pomoc drogowa: 021 222 2222

Zobacz też: Samochodem do Grecji

Polska placówka dyplomatyczna
Ambasada RP w Rumunii
Aleea Alexandru 23, 011821 Bukareszt
tel: +40 21 308 22 00
www.bukareszt.polemb.net

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA