REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem na Islandię

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Dotarcie do niektórych miejsc Islandii jest możliwe tylko dzięki specjalnie przygotowanym pojazdom Fot. Fotolia
Dotarcie do niektórych miejsc Islandii jest możliwe tylko dzięki specjalnie przygotowanym pojazdom Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Islandia to piękny, a zarazem dziwny kraj. Wulkany, wodospady i gejzery, w połączeniu z nieznaną, ciekawą kulturą tworzą niesamowitą mieszankę. Planując wakacje samochodem, warto zastanowić się, czy oprócz słonecznego południa Europy, nie warto by było pokierować się na północ.

Jak dotrzeć na Islandię?

Na Islandię można dotrzeć samochodem, za pomocą promu lub drogą lotniczą. Najpopularniejszym rozwiązaniem dla osób, które nie mają zamiaru spędzać na wyspie następnych kilku miesięcy, jest droga lotnicza, a następnie wypożyczenie samochodu. Bilety z Warszawy, Gdańska, Krakowa lub Poznania po sezonie letnim kosztują ok. 2 tys. zł w dwie strony. W sezonie bilety mogą kosztować nawet 3 razy więcej, więc warto je rezerwować z wyprzedzeniem. Do lotniska w Keflaviku można równie dotrzeć tanimi liniami Iceland Express które codziennie latają między innymi do Warszawy i Krakowa (ceny zaczynają się od 172 euro w jedną stronę). Za pomocą linii Air Iceland na Islandię dolecimy również z Grenlandii i Wysp Owczych.

REKLAMA

Zobacz też: Samochodem do Monako

Można również zdecydować się na prom wycieczkowy. Na prom Norröna można wsiąść w Hanstholm w Danii lub w Bergen w Norwegii. Prom po wypłynięciu z Hanstholm przypływa do Tórshavn na Wyspach Owczych, potem płynie do Bergen przez Lerwick na Szetlandach. Z Bergen przez Lerwick i Tórshavn płynie do Seydisfjördur na Islandii. Pasażerowie mogą zatrzymać się w Tórshavn i czekać na powrót promu z Bergen. Podobnie jak w przypadku biletów lotniczych, ceny biletów na prom zależą od okresu. Najdrożej jest w szczycie lata (od końca lipca do połowy sierpnia) kiedy to za 2 osoby plus samochód z Danii do Islandii zapłacimy 3 tys. zł. Samotny podróżnik z rowerem lub motocyklem zapłaci połowę tej kwoty, zaś pieszy 1300 zł. Pamiętajmy, że ceny dotyczą kuszetek na samym dole pokładu – za kabinę trzeba doliczyć przynajmniej 500 zł od osoby.

Podstawowe przepisy na Islandii

Światła w aucie muszą być włączone o każdej porze roku, w dzień i w nocy. Zapięte pasy bezpieczeństwa również są obowiązkowe. W razie przyjazdu na Islandię własnym autem pamiętajmy o ubezpieczeniu OC. W krajach UE/EOG nie obowiązuje nas międzynarodowe ubezpieczenie OC. Na wyjazd do 3 miesięcy nie potrzebujemy żadnej zgody ani meldunku. Należy bezwzględnie stosować się do przepisów ruchu drogowego, ponieważ mandaty – jak wszystko na Islandii – są piekielnie drogie. Niech także nie wydaje się nam, że unikniemy ich opłacenia.

Zobacz też: Samochodem do Luksemburga

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód powinien być wyposażony w:

- pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach

- trójkąt bezpieczeństwa

- w okresie zimowym bezwzględnie wymagane jest posiadanie opon zimowych

- obowiązek używania kasków ochronnych przez motocyklistów i ich pasażerów

Uwaga: Czasowy wwóz pojazdów na okres do 1 miesiąca nie wymaga posiadania dokumentów celnych. Samochody z innym napędem niż benzyna (np. diesla) obłożone są opłatą tygodniową.  Jej wysokość zależy od ciężaru pojazdu.

Przykładowa wysokość pobieranych opłat:

- do 1000 kg – 1958 ISK

- od 1000 do 1499 kg – 2350 ISK

- od 1500 do 1999 kg – 2838 ISK

Zakaz używania telefonu komórkowego bez urządzenia głośnomówiącego!

Zobacz też: Samochodem do Finlandii

Ograniczenie prędkości:

 teren zabudowany – 50 km/h, o ile znaki nie wskazują inaczej.

poza terenem zabudowanym:

80 km/h na drogach o nawierzchni żwirowej

 90 km/h na drogach o nawierzchni bitumicznej

80 km/h – samochody z przyczepami

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,05% zaś prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu karane jest grzywną od 50 000 ISK.

Zobacz też: Samochodem do Szwecji

Waluta:

Korona islandzka (ISK), 1 ISK = 100 aurar. W obiegu znajdują się banknoty o wartości 5000, 2000, 1000 i 500 ISK oraz monety o nominałach 100, 50, 10, 5 i 1 ISK. Orientacyjny kurs: USD = 77,20 ISK; 1 EUR = 86,25 ISK Język urzędowy: islandzki Język najbardziej rozpowszechniony: angielski

Należy bezwzględnie stosować się do zaleceń dotyczących jazdy autem po Islandii. Co roku zagraniczni turyści powodują wiele wypadków, nie mając świadomości jak zdradliwe bywają drogi na Islandii. Zdecydowana większość dróg na Islandii stanowią drogi szutrowe. Gdy z dużą prędkością zjedziemy z asfaltu na drogę gruntową, łatwo stracić panowanie nad autem i po prostu wypaść z drogi. Czasem droga prowadzi przez pole lawową, a czasem na krawędzi 200-metrowego klifu. Nie wolno lekceważyć ograniczeń prędkości. Gdy znaki dyktują 50 km/h to nie znaczy, że można jechać „setką” -  ograniczenia te są jak najbardziej zasadne. Jeśli kogoś nie przekonuję kwestia bezpieczeństwa, to niech wie, że wzdłuż wszystkich dróg na Islandii porozstawiane są fotoradary. Pamiętajmy również, że zjechanie z drogi w Islandii jest zabronione i surowo karane!

Zobacz też: Samochodem do Szwajcarii

Przydatne telefony i adresy:

Konsulat Generalny RP w Reykjaviku

Skúlatún 2

105 Reykjavik

Islandia

Telefon: 00 354 520 50 50

Faks: 00 354 511 11 20

Adres poczty elektronicznej: reykjavik.info@msz.gov.pl

http://www.reykjavik.polemb.net

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA