REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj urodę Szwajcarii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Interhome, www.interhome.pl
Szwajcaria jest jak spojrzenie w kalejdoskop
Szwajcaria jest jak spojrzenie w kalejdoskop

REKLAMA

REKLAMA

Na początku mówimy grzecznie »Hallo!« i zaraz czujemy się niezręcznie. Bo wprawdzie popularne jest przekonanie, że wszyscy Szwajcarzy pozdrawiają się serdecznym powiedzonkiem »Grüezi mitenand«, ale tak naprawdę jest ono legendą. Należy powiedzieć sobie raz na zawsze: oni tego nie robią! Mówią natomiast »tschou« i »tschüss«, »ciao« i »hoi«, »sali«, »salü zämä« – i tu tkwi problem! Bo nawet w niemieckojęzycznej części Szwajcarii nie mówi się po prostu szwajcarskim niemieckim, lecz bardzo wielu różnymi dialektami. Zapamiętanie stosownych form pozdrowień nie jest dla podróżujących proste, jednak każdy, kto uważnie słucha, zapewne prędko się przystosuje.

REKLAMA

Obie izby ustawodawcze Rada Narodu (Nationalrat) i Rada Kantonów (Ständerat) tworzą łącznie Zgromadzenie Federalne (Bundesversammlung). Izby te obradują oddzielnie, cztery razy do roku. Wspólnie obie izby obradują w sprawie wyboru Rady Federalnej (Bundesrat), wyboru prezydenta oraz Trybunału Federalnego (Bundesgerichts), w razie potrzeby wykonania prawa ułaskawienia oraz celem rozstrzygania sporów kompetencyjnych. Rada Federalna, do której Zgromadzenie Federalne wyznacza siedmiu członków na okres czterech lat, stanowi organ, noszący w innych krajach nazwę rządu. Prezydent wybierany jest każdego roku w grudniu, na zmianę spośród kręgu siedmiu członków Rady Federalnej, przejmując funkcję szefa rządu na okres jednego roku. A oto kilka liczb, dotyczących Konfederacji, nazywanej po włosku Svizzera, po łacinie Helvetia a po francusku Suisse: Szwajcaria leży w południowej części Europy Środkowej i zajmuje powierzchnię 41 000 km². Jest to kraj górzysty; 60 procent terytorium przypada na Alpy. Szwajcarski Mittelland obejmuje 30 procent powierzchni, kolejne dziesięć procent zaliczane jest do obszaru Jury.

REKLAMA

Szwajcarię zamieszkuje 7,3 milionów ludności, z czego dwie trzecie zamieszkuje obszary zurbanizowane. Największe miasta to Zurych (343 000 mieszkańców), Genewa (180 000), Bazylea (170 000), Berno (127 000) i Lozanna (126 000). Niespełna 4,1 miliona Szwajcarów prowadzi własne firmy. Zaledwie 4,2 procent Szwajcarów zarabia na utrzymanie pracą w rolnictwie lub w dziedzinach bezpośrednio z nim związanych. Warto przy tym podkreślić, że już co dziesiąte gospodarstwo rolne prowadzi uprawy biologiczne. 26 procent ludności zatrudniona jest w przemyśle, natomiast blisko 70 procent w sferze usługowej. Ważne źródło przychodów stanowi w tym zakresie turystyka: W ubiegłym roku obroty uzyskane z tego tytułu wyniosły jak by nie było 22 miliardów szwajcarskich franków. Co trzeci spośród mieszkańców terenów górskich zatrudniony jest w sferze turystyki. Tym samym jesteśmy przy temacie turystyki. Obok przemysłu zegarmistrzowskiego i tekstylnego, turystyka stanowi trzecią, co do wielkości gałąź gospodarki Szwajcarii. Ponad połowa rezerwacji napływa z zagranicy. Główną pozycję pośród wakacyjnych zagranicznych gości zajmują Niemcy, ale Szwajcaria jest również ulubionym celem podróży Anglików, Belgów i mieszkańców Ameryki Północnej.

Zobacz też: Region Wallis/Vallee

Vierwaldstätter See

Żadne liczby nie są w stanie odzwierciedlić urody tego kraju. Zachód słońca nad Jeziorem Czterech Kantonów (Vierwaldstätter See), widok na Matterhorn,słynna droga, prowadząca ze światowego, pełnego gości o znanych nazwiskach St. Moritz przez przełęcz Malojapass do najuboższego zakątka Szwajcarii w okolicach Stampa, niedaleko granicy z Włochami, winnice na zboczach w okolicach Lozanny, Jura i jej konie rasy freiberger, dolina Emmental z jej solidnymi chłopskimi zagrodami, Genewa ze swą czarującą okolicą, Zurych z jego różnorodną ofertą wydarzeń kulturalnych, Biel (lub Bienne, jak chętnie nazywają je Szwajcarzy Zachodni) z kaczkami i łabędziami na nadbrzeżnej promenadzie, St. Gallen i pieczone kiełbaski, Davos i "Czarodziejska Góra" Tessin (Ticino) - już tak bardzo włoskie a jednak nie mające z Włochami nic wspólnego – to chwile, zaledwie migawki z podróży przez ten piękny kraj.

Przeczytaj: Sport i aktywny wypoczynek w Szwajcarii

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szwajcaria jest jak spojrzenie w kalejdoskop. Obracają się i pobrzękują w nim kolorowe romby i koła, tworząc coraz to nowe obrazy. Stale powstaje nowy obraz całości, który przy następnym ruchu czy obrocie ulegnie kolejnej zmianie. Szwajcaria pozostaje w jakimś sensie nieuchwytna! W przenośni, bowiem zawsze, gdy turysta przyjeżdżający tu kolejny raz z rzędu sądzi, że już dostatecznie poznał ten kraj, otwiera się przed nim nowy, czasem zaledwie miniaturowy, ale przez to niemniej tajemniczy i interesujący świat; ale także w rzeczywistości: bo opisać można ją również jedynie wyrywkowo. Kraj ten jest czymś znacznie więcej niż tylko "po prostu wielką, garbatą, masywną skałą z cienką trawiastą skórką", jak go swego czasu żartobliwie określił wielki pisarz Mark Twain. Górski świat Alp jest po prostu czarujący.

Zamów ofertę "szytą na miarę" lub zimowy katalog!

Zarezerwuj dom lub apartament w Szwajcarii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA