REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autostrada od kuchni

Subskrybuj nas na Youtube
Autostrada
Autostrada
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie autostradą nie ogranicza się jedynie do pobierania opłat za przejazd. Służby autostradowe działają 24 godziny na dobę dbając o bezpieczeństwo podróżujących.

Rozwój transportu, zwiększanie możliwości komunikacyjnych i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego są możliwe dzięki inwestycjom w rozbudowę sieci drogowej. Szczególne znaczenia na mapie drogowych połączeń mają autostrady i drogi ekspresowe. Drogi te obsługują najważniejsze kierunki krajowe i międzynarodowe, a dzięki swojej konstrukcji gwarantują szybkie i bezpieczne podróżowanie.

REKLAMA

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na 31 grudnia 2014 roku w Polsce było 1 553 km autostrad i 1 467,5 km dróg ekspresowych. Została przekroczona liczba 3 000 km dróg szybkiego ruchu, a planowane jest wybudowanie do 2020 roku kolejnych 1 770 km.

Zobacz też: A2 do Europy - aplikacja dla zmotoryzowanych

Operatorzy autostrad

REKLAMA

Drogi szybkiego ruchu ze względu na swój charakter i znaczenie wymagają ciągłego nadzoru. To zadanie zostało zlecone tzw. operatorom. Na autostradzie A2, za jej 255 kilometrowy odcinek odpowiada Autostrada Eksploatacja (AESA). Prowadzi ona pełną eksploatację, tzn. odpowiada za utrzymanie i pobór opłat.

Swoje zadania określiła jako codzienną troskę o bezpieczeństwo osób podróżujących autostradą A2, polegającą na sprzątaniu drogi, usuwaniu z niej niebezpiecznych przedmiotów, naprawianiu i bieżącej konserwacji wyposażenia oraz obiektów autostradowych. Dodatkowo pracownicy AESA w okresie letnim zajmują się utrzymaniem prawidłowego stanu terenów zielonych, a zimą – odśnieżaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wyjazd na wakacje samochodem służbowym

Centrum Zarządzania Autostradą

Każdy operator musi posiadać Centrum Zarządzania Autostradą. Jest to miejsce, które czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Pracownicy Centrum wspierani są przez monitoring video oraz patrole autostradowe. Do ich zadań należy również obsługa rozmieszczonych co dwa kilometry kolumn alarmowych.

Wszyscy podróżujący autostradą powinni wiedzieć, że skorzystanie z kolumny alarmowej to najszybszy sposób na połączenie z CZA i uzyskanie pomocy. Pracownicy Centrum są w stałym kontakcie z patrolami autostradowymi. Są to jednostki patrolujące teren autostrady 24 h na dobę.

Patrol musi być w każdym miejscu autostrady co 2 h w ciągu dnia i co 4 h w nocy. Na 255-kilometrowym odcinku autostrady, obsługiwanym przez Autostradę Eksploatację, działa 5 patroli, po jednym na każde 50 km autostrady. W ciągu roku „patrolowcy” przejeżdżają 1 800 000 km.

Zobacz też: Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

REKLAMA

Prawidłowe funkcjonowanie autostrady może być zapewnione dzięki zaangażowanym w te działania pracownikom. Odcinek autostrady Świecko–Konin obsługuje 500 pracowników AESA oraz co najmniej drugie tyle zatrudnionych w firmach współpracujących – ochrona, konwoje, firmy holownicze czy stacje benzynowe.

„Operatorzy w ramach swoich działań prowadzą różne prace edukacyjno-informacyjne, promujące bezpieczeństwo ruchu drogowego. Działania te mają poprawić bezpieczeństwo podróżnych, ale również podnieść bezpieczeństwo pracy osób odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autostrady” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Koncesyjna autostrada A2, jako pierwsza autostrada w Polsce, wdrożyła autorski Plan Działań Ratowniczych, który powstał we współpracy ze wszystkimi służbami ratowniczymi działającymi na A2 – Policją, Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym, AESA, Autostradą Wielkopolską i GDDKiA. W ramach tego planu, co 2 lata odbywają się ćwiczenia służb ratowniczych, których celem jest symulacja akcji ratunkowej w miejscu, gdzie potencjalnie takie zdarzenia mogą się wydarzyć - na autostradzie.

Źródło: Materiały prasowe Skoda

Autostrady i drogi ekspresowe zaliczane są do najbezpieczniejszych dróg. W 2014 roku zginęło na nich 117 osób, a rannych zostało 855. Pomimo pozytywnego obrazu statystyk, trzeba pamiętać o zagrożeniach. Kierowcy powinni przestrzegać limitów prędkości, zachowywać odpowiedni odstęp od innych pojazdów i unikać ryzykownych manewrów.

Takie zachowania zagwarantują kierowcom komfortową jazdę i pomogą pracownikom dbającym o eksploatację pracować w bezpiecznych warunkach.

Centrum zarządzania autostradą
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA