REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na podróż z nawigacją samochodową: trasa alternatywna

Subskrybuj nas na Youtube
Odpowiednia konfiguracja nawigacji może pomóc nam odnaleźć ciekawe miejsca w trakcie wakacyjnych podróży.
Odpowiednia konfiguracja nawigacji może pomóc nam odnaleźć ciekawe miejsca w trakcie wakacyjnych podróży.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Chcesz poznać nowe, ciekawe miejsca na trasie swojej podróży wakacyjnej? Szukaj zatem tras alternatywnych, które choć nieco dłuższe, mogą odkryć przed Tobą wiele niezwykłych miejsc.

Ustaw trasę alternatywną w nawigacji

Nie zawsze przejazd do miejsca docelowego musi odbywać się jak najkrótszą drogą czy w jak najkrótszym czasie. Drogę można także wytyczać w zupełnie inny sposób – mniej znanymi szlakami, które bywają równie atrakcyjne co te, którymi podróżujemy na co dzień. Wystarczy skorzystać
z funkcji tras alternatywnych.

REKLAMA

Mogą się one przydać szczególnie w trakcie wakacyjnych wyjazdów. Łatwo bowiem porównać na mapie kilka planów podróży, które warto uwzględnić podczas unikania najbardziej obciążonych dróg. Przy okazji kierowca może zdecydować o unikaniu dróg gruntowych (by nie nadwyrężać zawieszenia) czy tras, które wymagają znacznej liczby manewrów (ważne chociażby w przypadku poruszania się
z przyczepą kempingową).

Zobacz też: Wspólne przejazdy - ABC kierowcy

„Trasy alternatywne to przydatna funkcja, którą marka Becker oferuje w swoich produktach już od kilku lat, a wprowadzają ją nawet producenci w fabrycznych systemach oferowanych
w samochodach. My poszliśmy nieco dalej i obecnie rozwiązanie jest jeszcze lepiej dopasowane do oczekiwań kierowców”
– mówi Marek Krygier, CEE Manager marki Becker.

Zwykle do wyboru jest kilka rodzajów tras:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- szybka/najszybsza: priorytetem jest czas podróży, a nie długość pokonywanych odcinków, w efekcie czego nawigacja szuka dróg o najwyższej dopuszczalnej prędkości;

- łatwa: z małą liczbą zakrętów, skrzyżowań oraz innych sytuacji związanych ze koniecznością zmiany ruchu;

- ekonomiczna: najważniejsze jest w tym przypadku zużycie paliwa, przy czym bardziej zaawansowane systemy (np. Becker) bazują na wcześniej ustalonych parametrach pojazdu (rodzaj silnika, spalanie zadeklarowane przez kierowcę);

- krótka: liczy się długość i nic więcej, przy wyborze tej trasy kierowca musi być przygotowany na korzystanie np. z dróg gruntowych czy przejazdów przez duże parkingi.

Nawigacje mogą umożliwiać ponadto wskazanie tzw. kryteriów omijania, czyli pozwolić np. na uniknięcie przejazdów drogami płatnymi lub przeprawami promowymi, a poprowadzić za to przez strefy ochrony środowiska i długie tunele.

„Dowodem na to, że trasy różnią się między sobą, są nie tylko ich długość czy szacowany czas podróży, ale także na przykład różnica w wysokości, na jakiej prowadzą. Dane takie są dostępne
w nawigacjach Becker i przydają się, by uniknąć stromych podjazdów i zjazdów trakcie podróży kamperem, autem z przyczepką czy samochodem ciężarowym”
– wyjaśnia Marek Krygier.

Jak skorzystać z funkcji tras alternatywnych?

Jeśli nawigacja umożliwia wytyczenie dodatkowych tras, to opcja powinna być dostępna w menu widocznym po wyznaczeniu pierwszego planu podróży. Wybieramy zatem cel i czekamy, aż pojawi się pierwsza trasa do obranego miejsca docelowego.

REKLAMA

Wystarczy kliknąć w opcję „trasy alternatywne”, by program rozpoczął poszukiwanie i kalkulację najkorzystniejszych wariantów. Czas oczekiwania zwykle wydłuża się, gdyż aplikacja musi uwzględnić jak najwięcej dróg na danym obszarze. Wpływ na wydłużenie czasu ma także to, że nawigator oblicza trasę tak, by jej przebieg znacząco różnił się od pozostałych.

Przebieg wszystkich wyznaczonych planów podróży można łatwo przejrzeć na mapie. By łatwiej odróżnić poszczególne trasy, zaznaczane są one różnymi kolorami. Zwykle w menu dostępna jest opcja zmiany skali mapy, więc jeśli kierowca ma wystarczająco dużo czasu, to może sprawdzić manewr po manewrze. W podsumowaniu każdego planu znajduje się informacja o rodzaju, długości
i szacowanym czasie podróży.

Po wybraniu najbardziej interesującego wariantu podróży, nawigacja rozpocznie prowadzenie do celu. Pozostałe trasy powinny zostać wymazane z pamięci. Ponowne kliknięcie w opcje tras alternatywnych oznacza, że nawigacja znów rozpocznie kalkulację od nowa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA