REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto się wyspać przed podróżą?

Subskrybuj nas na Youtube
Nocna jazda zwiększa ryzyko zaśnięcia za kierownicą
Nocna jazda zwiększa ryzyko zaśnięcia za kierownicą
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Zmęczenie powoduje u kierowcy podobne zaburzenia jak alkohol. Osłabia się koncentracja, spowolnieniu ulegają reakcje na bodźce zewnętrzne, dramatycznie wzrasta prawdopodobieństwo zaśnięcia za kierownicą. Dlatego nie warto ruszać w drogę autem, jeśli jego kierowca czuje zmęczenie.

Powodów zmęczenia i niewyspania może być wiele, przede wszystkim jednak to brak odpowiedniej ilości snu. Zachowania zaspanej osoby za kierownicą są równie niebezpieczne jak tej kierującej pojazdem pod wpływem alkoholu. Badania pokazują, że osoby, które nie spały przez 20 godzin zachowują się porównywalnie do kierowców, których stężenie alkoholu we krwi wynosiło 0,5 promila.

REKLAMA

Brak snu jak nadmiar alkoholu

Zaspanie i zmęczenie znacząco osłabia koncentrację, wydłuża czas reakcji oraz bardzo negatywnie wpływa na umiejętności prawidłowego oszacowania sytuacji na drodze. Podobnie działa alkohol czy narkotyki – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Osoby zmęczone i niewyspane mają o 50% wolniejsze reakcje niż osoby wyspane i wypoczęte, a ich zachowanie jest podobne do kierowców, u których stężenie alkoholu wyniosło 0,5 promila*.

Zobacz też: Kary za prowadzenie w stanie nietrzeźwości w krajach Europy

Ryzyko zaśnięcia za kierownicą największe w przypadku:

Najbardziej narażeni na zaśnięcie za kółkiem są przede wszystkim:
- kierowców zawodowych, którzy jednorazowo pokonują setki, a nawet tysiące kilometrów,
- pracowników zmianowych, którzy po nocnej zmianie wsiadają za kierownicę,
- kierowców, którzy przyjmują leki uspokajające i inne leki osłabiające koncentrację,
- kierowców, którzy nie dbają o odpowiednią ilość snu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaśnięcie za kierownicą: sygnały ostrzegawcze

REKLAMA

Jeśli czujesz, że zaczynasz mieć trudności ze skupieniem, częściej mrugasz oczami, a twoje powieki robią się coraz cięższe, nie zwlekaj, tylko czym prędzej zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu. Zlekceważenie objawów mikrosnu może okazać się tragiczne w skutkach – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Inne objawy zmęczenia za kierownicą lub mikrosnu to m.in.:

- trudności z zapamiętaniem tego, co się działo na drodze podczas ostatnich kilometrów jazdy;
- niezauważanie znaków drogowych, sygnalizatorów i zjazdów;
- częste ziewanie i przecieranie oczu;
- problemy z utrzymaniem głowy prosto;
- uczucie niepokoju i irytacji, nagłe dreszcze.

Co robić by nie zasnąć za kierownicą?

Aby nie być zmęczonym i nie zasnąć za kierownicą przede wszystkim powinniśmy się dobrze wyspać przed planowaną jazdą. Szacuje się, że dorosły człowiek potrzebuje około 7 do 8 godzin snu dziennie – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Jeśli jednak zmęczenie dopadnie nas w trakcie jazdy, możemy zastosować kilka sposobów, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze – dodają trenerzy.

Jeśli w trakcie jazdy pojawi się uczucie zmęczenia i senności, pamiętajmy, aby:
- zatrzymywać się na krótkie spacery (15 min.);
- zaparkować w bezpiecznym miejscu i zdrzemnąć się chwilę (pamiętajmy, aby drzemka była krótka – maksymalnie 20 minutowa, w innym wypadku może dać to odwrotny efekt);
- uważać na napoje energetyczne i picie kawy, ponieważ działają krótkotrwale i mogą dawać złudne uczucie dobrej kondycji fizycznej.

* U.S. News & Word Report, Driving Drowsy as Bad as Driving Drunk

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA