REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wychowywanie młodych kierowców - na czym powinno polegać?

Subskrybuj nas na Youtube
kluczyk, młody kierowca Fot. Fotolia
kluczyk, młody kierowca Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Goodyear w najnowszej odsłonie Białej Księgi skupił się na działaniach mających na celu poprawić umiejętności młodych kierowców, a tym samym ich bezpieczeństwo na drodze.

Rodzice wychowują młodych kierowców

Goodyear apeluje do Komisji Europejskiej o podniesienie świadomości na temat roli rodziców w uczeniu dzieci zasad bezpieczeństwa na drodze poprzez organizowanie i finansowanie kampanii społecznych.

REKLAMA

Wezwanie to znalazło się w drugiej edycji wydanej z inicjatywy Goodyeara „Białej Księgi” zatytułowanej „Bezpieczeństwo na drogach: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego dla początkujących kierowców”, która ukazała się dziś w Brukseli.

Poza wnioskami dotyczącymi postaw instruktorów jazdy oraz samych początkujących kierowców, w tej edycji znalazły się również wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA), dotyczących postaw rodziców początkujących kierowców w obszarze bezpieczeństwa na drodze.

Zobacz też: Młodzi kierowcy - najczęstsze mandaty

REKLAMA

Tegoroczne badanie oparto na szeroko zakrojonej ankiecie obejmującej 6805 rodziców początkujących kierowców (w wieku 16–25 lat) z 19 krajów Europy, w tym z Polski. Pozwoliło ono lepiej poznać postawy rodziców dotyczące bezpieczeństwa na drodze, zarówno pod względem przykładu, jaki stanowią dla swoich pociech,
jak i udzielanego im wsparcia w nauce jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksperci są zgodni, że rodzice odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu u swoich dzieci nawyków dotyczących prowadzenia samochodu oraz postaw względem bezpieczeństwa na drodze. Przewodnicząca Europejskiego Stowarzyszenia Rodziców (European Parents Association, EPA) Eszter Salamon uważa, że rodzice wywierają na swoje dzieci wpływ w każdej dziedzinie, a bezpieczeństwo na drodze nie jest tu wyjątkiem.

„Oczywiste jest, że rola rodziców rozpoczyna się bardzo wcześnie. Są wzorem dla swoich dzieci. Ich zachowania na drodze jako kierowców, rowerzystów czy pieszych wywierają na nie ogromny wpływ” – twierdzi Eszter Salamon.

Opierając się na wynikach przeprowadzonych przez siebie badań, Goodyear wzywa do podjęcia działań skierowanych do polityków, instruktorów jazdy oraz innych partnerów w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.

Jak poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Rekomendacje firmy Goodyear są m.in. następujące:

  • Komisja Europejska powinna zachęcać do tworzenia kampanii społecznych, mających na celu zwiększenie świadomości roli rodziców w uczeniu dzieci zasad bezpieczeństwa na drodze oraz finansować takie kampanie,
  • Komisja Europejska powinna przeanalizować korzyści dla bezpieczeństwa płynące ze stopniowania praw jazdy,
  • poszczególne rządy powinny zachęcać doświadczonych kierowców do udziału w kursach utrwalających umiejętności,
  • Goodyear proponuje wprowadzenie „dnia bezpieczeństwa na drodze
    dla początkujących kierowców”, aby odpowiedzieć na szczególne wyzwania, z jakimi nowi kierowcy spotykają się w ruchu drogowym,
  • branża ubezpieczeń powinna nagradzać rodziców za zaangażowanie
    (np. poprzez zastosowanie rejestratorów – „czarnych skrzynek”
    w samochodach) w bezpieczną jazdę.
  • szkoły średnie i wyższe powinny rozważyć wzięcie na siebie obowiązku kontynuacji nauczania zasad bezpieczeństwa na drodze, uzupełniającego wiedzę wyniesioną ze szkół podstawowych.

REKLAMA

W uzupełnieniu do powyższych rekomendacji, w ramach swojego niesłabnącego zaangażowania na rzecz bezpieczeństwa na drodze, Goodyear zachęca do współpracy: pomiędzy szkołami jazdy, władzami instytucji oświatowych oraz rodzicami, mającej na celu poprawienie bezpieczeństwa początkujących kierowców.

Wnioski z raportu zostały przedstawione dziś, 2 października br., podczas debaty transmitowanej on-line. Panel czołowych ekspertów w dziedzinie wychowania, psychologii ruchu drogowego oraz zasad bezpieczeństwa na drodze omówił nowe wnioski oraz relacje pomiędzy trzema grupami, najważniejszymi z punktu widzenia przyszłego bezpieczeństwa na drogach: rodzicami, instruktorami jazdy i początkującymi kierowcami.

„Biała Księga poświęcona początkującym kierowcom jest wynikiem blisko dziesięciu lat wysiłków Goodyear na rzecz promocji bezpieczeństwa na drodze. Opierając się na badaniach przeprowadzonych w całym regionie EMEA, możemy przedstawić wyjątkowe wnioski dotyczące trzech grup, mających największy wpływ na poziom bezpieczeństwa na drogach: początkujących kierowców, ich rodziców oraz instruktorów jazdy. Jako znaczący dostawca branży motoryzacyjnej odgrywamy kluczową rolę w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Spodziewam się kontynuacji naszej współpracy z władzami, stowarzyszeniami działającymi na rzecz bezpieczeństwa na drogach, szkołami jazdy, rodzicami
i przemysłem motoryzacyjnym w celu dalszego zwiększania bezpieczeństwa młodych kierowców” – powiedział Olivier Rousseau, wiceprezes ds. opon osobowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Do badania Goodyear zaprosił wielu partnerów. W trakcie opracowywania kwestionariusza konsultowano się z psychologami z Londyńskiej Szkoły Ekonomii i Nauk Politycznych. Międzynarodowe Stowarzyszenie Psychologów Ruchu Drogowego zapewniło specjalistyczną analizę informacji zwrotnych. Swoją wiedzą ekspercką podzieliły się również Europejskie Stowarzyszenie Rodziców i Europejskie Stowarzyszenie Szkół Jazdy.

Najnowsze wydanie „Białej Księgi” Goodyeara dotyczącej bezpieczeństwa ruchu drogowego można pobrać ze strony www.goodyear.eu. Materiał filmowy
z debaty oraz konferencji prasowej poświęconej prezentacji Białej księgi Goodyear i omówieniu wyników ankiety można obejrzeć na stronie:
www.goodyear.eu/conference.

Europejskie Stowarzyszenie Rodziców (European Parents Association, EPA)

EPA zwraca się do ponad 150 milionów rodziców, głownie w kontekście edukacji, współpracując na tym polu z krajowymi stowarzyszeniami rodziców w całej Europie. Według EPA współpraca między rodzicami i nauczycielami jest kluczowa dla edukacji dzieci.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA