REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wychowywanie młodych kierowców - na czym powinno polegać?

Subskrybuj nas na Youtube
kluczyk, młody kierowca Fot. Fotolia
kluczyk, młody kierowca Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Goodyear w najnowszej odsłonie Białej Księgi skupił się na działaniach mających na celu poprawić umiejętności młodych kierowców, a tym samym ich bezpieczeństwo na drodze.

Rodzice wychowują młodych kierowców

Goodyear apeluje do Komisji Europejskiej o podniesienie świadomości na temat roli rodziców w uczeniu dzieci zasad bezpieczeństwa na drodze poprzez organizowanie i finansowanie kampanii społecznych.

REKLAMA

REKLAMA

Wezwanie to znalazło się w drugiej edycji wydanej z inicjatywy Goodyeara „Białej Księgi” zatytułowanej „Bezpieczeństwo na drogach: Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego dla początkujących kierowców”, która ukazała się dziś w Brukseli.

Poza wnioskami dotyczącymi postaw instruktorów jazdy oraz samych początkujących kierowców, w tej edycji znalazły się również wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA), dotyczących postaw rodziców początkujących kierowców w obszarze bezpieczeństwa na drodze.

Zobacz też: Młodzi kierowcy - najczęstsze mandaty

REKLAMA

Tegoroczne badanie oparto na szeroko zakrojonej ankiecie obejmującej 6805 rodziców początkujących kierowców (w wieku 16–25 lat) z 19 krajów Europy, w tym z Polski. Pozwoliło ono lepiej poznać postawy rodziców dotyczące bezpieczeństwa na drodze, zarówno pod względem przykładu, jaki stanowią dla swoich pociech,
jak i udzielanego im wsparcia w nauce jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksperci są zgodni, że rodzice odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu u swoich dzieci nawyków dotyczących prowadzenia samochodu oraz postaw względem bezpieczeństwa na drodze. Przewodnicząca Europejskiego Stowarzyszenia Rodziców (European Parents Association, EPA) Eszter Salamon uważa, że rodzice wywierają na swoje dzieci wpływ w każdej dziedzinie, a bezpieczeństwo na drodze nie jest tu wyjątkiem.

„Oczywiste jest, że rola rodziców rozpoczyna się bardzo wcześnie. Są wzorem dla swoich dzieci. Ich zachowania na drodze jako kierowców, rowerzystów czy pieszych wywierają na nie ogromny wpływ” – twierdzi Eszter Salamon.

Opierając się na wynikach przeprowadzonych przez siebie badań, Goodyear wzywa do podjęcia działań skierowanych do polityków, instruktorów jazdy oraz innych partnerów w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.

Jak poprawić bezpieczeństwo na drogach?

Rekomendacje firmy Goodyear są m.in. następujące:

  • Komisja Europejska powinna zachęcać do tworzenia kampanii społecznych, mających na celu zwiększenie świadomości roli rodziców w uczeniu dzieci zasad bezpieczeństwa na drodze oraz finansować takie kampanie,
  • Komisja Europejska powinna przeanalizować korzyści dla bezpieczeństwa płynące ze stopniowania praw jazdy,
  • poszczególne rządy powinny zachęcać doświadczonych kierowców do udziału w kursach utrwalających umiejętności,
  • Goodyear proponuje wprowadzenie „dnia bezpieczeństwa na drodze
    dla początkujących kierowców”, aby odpowiedzieć na szczególne wyzwania, z jakimi nowi kierowcy spotykają się w ruchu drogowym,
  • branża ubezpieczeń powinna nagradzać rodziców za zaangażowanie
    (np. poprzez zastosowanie rejestratorów – „czarnych skrzynek”
    w samochodach) w bezpieczną jazdę.
  • szkoły średnie i wyższe powinny rozważyć wzięcie na siebie obowiązku kontynuacji nauczania zasad bezpieczeństwa na drodze, uzupełniającego wiedzę wyniesioną ze szkół podstawowych.

W uzupełnieniu do powyższych rekomendacji, w ramach swojego niesłabnącego zaangażowania na rzecz bezpieczeństwa na drodze, Goodyear zachęca do współpracy: pomiędzy szkołami jazdy, władzami instytucji oświatowych oraz rodzicami, mającej na celu poprawienie bezpieczeństwa początkujących kierowców.

Wnioski z raportu zostały przedstawione dziś, 2 października br., podczas debaty transmitowanej on-line. Panel czołowych ekspertów w dziedzinie wychowania, psychologii ruchu drogowego oraz zasad bezpieczeństwa na drodze omówił nowe wnioski oraz relacje pomiędzy trzema grupami, najważniejszymi z punktu widzenia przyszłego bezpieczeństwa na drogach: rodzicami, instruktorami jazdy i początkującymi kierowcami.

„Biała Księga poświęcona początkującym kierowcom jest wynikiem blisko dziesięciu lat wysiłków Goodyear na rzecz promocji bezpieczeństwa na drodze. Opierając się na badaniach przeprowadzonych w całym regionie EMEA, możemy przedstawić wyjątkowe wnioski dotyczące trzech grup, mających największy wpływ na poziom bezpieczeństwa na drogach: początkujących kierowców, ich rodziców oraz instruktorów jazdy. Jako znaczący dostawca branży motoryzacyjnej odgrywamy kluczową rolę w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Spodziewam się kontynuacji naszej współpracy z władzami, stowarzyszeniami działającymi na rzecz bezpieczeństwa na drogach, szkołami jazdy, rodzicami
i przemysłem motoryzacyjnym w celu dalszego zwiększania bezpieczeństwa młodych kierowców” – powiedział Olivier Rousseau, wiceprezes ds. opon osobowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Do badania Goodyear zaprosił wielu partnerów. W trakcie opracowywania kwestionariusza konsultowano się z psychologami z Londyńskiej Szkoły Ekonomii i Nauk Politycznych. Międzynarodowe Stowarzyszenie Psychologów Ruchu Drogowego zapewniło specjalistyczną analizę informacji zwrotnych. Swoją wiedzą ekspercką podzieliły się również Europejskie Stowarzyszenie Rodziców i Europejskie Stowarzyszenie Szkół Jazdy.

Najnowsze wydanie „Białej Księgi” Goodyeara dotyczącej bezpieczeństwa ruchu drogowego można pobrać ze strony www.goodyear.eu. Materiał filmowy
z debaty oraz konferencji prasowej poświęconej prezentacji Białej księgi Goodyear i omówieniu wyników ankiety można obejrzeć na stronie:
www.goodyear.eu/conference.

Europejskie Stowarzyszenie Rodziców (European Parents Association, EPA)

EPA zwraca się do ponad 150 milionów rodziców, głownie w kontekście edukacji, współpracując na tym polu z krajowymi stowarzyszeniami rodziców w całej Europie. Według EPA współpraca między rodzicami i nauczycielami jest kluczowa dla edukacji dzieci.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA