REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System viaTOLL po 10 miesiącach działania

Obecnie sieć dróg objętych systemem viaTOLL (płatnych) liczy 1565 km. Fot. Fotolia
Obecnie sieć dróg objętych systemem viaTOLL (płatnych) liczy 1565 km. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu 2011 roku wprowadzono w Polsce system viaTOLL, czyli elektroniczny system poboru opłat, który zastąpił obowiązujący do tego czasu system winietowy. Wprowadzenie systemu viaTOLL oznacza, że ryczałtowe opłaty i naklejki na przedniej szybie ustąpiły miejsca urządzeniom pokładowym, komunikującym się z bramownicami umieszczonymi na sieci dróg płatnych.

W systemie viaTOLL wysokość opłaty drogowej zależy rodzaju drogi, od pokonanego dystansu, od masy klasy emisji spalin pojazdu.

REKLAMA

Kogo obejmuje system viaTOLL i na jakich drogach obowiązuje?

System viaTOLL jest obowiązkowy dla kierowców pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej (DMC). Opłatami są także objęci kierowcy niektórych pojazdów osobowych, czy dostawczych ciągnących przyczepę, jeżeli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Ten zapis dotyczy np. samochodów ciągnących przyczepę do przewozu koni, cięższą przyczepę kempingową, czy lawetę.

Zobacz też: Jak spędzić noc w aucie?

Elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie sieć dróg płatnych liczy 1565 km. 1 lipca 2012 roku powiększy się o kolejne odcinki o łącznej długości 325 km. Aktualna mapa i wykaz dróg płatnych znajduje się pod adresem:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od czego zależą stawki opłat?

W systemie viaTOLL obowiązuje zasada, że opłaty naliczane są adekwatnie do dystansu przejechanego po drogach płatnych. Stawki opłaty elektronicznej wynoszą od 16 do 53 gr za km i są zróżnicowane w zależności od kategorii drogi, dopuszczalnej masy pojazdu i od jego klasy emisji spalin. Najmniej płacą właściciele najnowszych ciężarówek i autobusów, spełniających najostrzejsze normy Euro 5 lub Euro 6. Dla nich przejazd jednego kilometra po sieci dróg płatnych oznacza dwukrotnie mniejszy wydatek, niż dla kierowców pojazdów spełniających normę Euro 2 lub starszą. Ze stawkami można się zapoznać na stronie:

http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/stawki-oplat

Jak działa system viaTOLL?

System viaTOLL wykorzystuje technologię DSRC (komunikacja bezprzewodowa krótkiego zasięgu). Nad odcinkami dróg płatnych znajdują się bramownice, wyposażone w anteny komunikujące się z urządzeniami viaBOX zamontowanymi w pojazdach. Za każdym razem, gdy przejeżdżają pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za pokonany odcinek płatny. Naliczenie opłaty nie wymaga redukowania prędkości lub zatrzymywania się. System wyposażony jest w liczne zabezpieczenia, które sprawiają, że przypadki unikania opłat wykrywane są z ponad 99,98% skutecznością. Nieuczciwi kierowcy muszą się liczyć z karami administracyjnymi od 1500 do 3000 zł.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

System viaTOLL w liczbach

Od początku działania systemu dokonano w nim niemal 800 000 rejestracji pojazdów. Miesięcznie dokonywanych jest ponad 30 milionów transakcji. W ubiegłym roku w ciągu pierwszych sześciu miesięcy wpływy systemu wyniosły około 400 mln zł. Środki te trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są budowy i modernizacje infrastruktury drogowej w Polsce. Szacuje się, że w tym roku system zarobi ponad 1 mld zł.

Zobacz też: Carpooling – sposób na drogie paliwo

Autor: Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL

Dorota Prochowicz - rzecznik prasowy projektu viaTOLL
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA