REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spędzić noc w aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Pamiętajmy, że warto czasem przespać się w aucie, niż ryzykować życia i zdrowie swoje i najbliższych. Fot. Fotolia
Pamiętajmy, że warto czasem przespać się w aucie, niż ryzykować życia i zdrowie swoje i najbliższych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu kto dużo podróżuje autem, nie raz zdarzyła się sytuacja, w której nie miał gdzie przenocować. W takim wypadku wyjście jest jedno – nocleg w aucie. W naszym poradniku przedstawiamy jak to zrobić, jakie są zalety i wady takiego rozwiązania, a także przestrzegamy przed ewentualnymi niebezpieczeństwami.

Sposoby na spanie w aucie

Tutaj oczywiście wszystko zależy od tego jakim samochodem podróżujemy.

REKLAMA

Nadwozie typu hatchback: tutaj nie mamy zbyt dużego pola manewru. Chyba najrozsądniejszą propozycją jest odchylenie oparcia fotela kierowcy lub pasażera tak, by po zajęciu miejsca przyjąć pozycję w pół leżącą. W takim wypadku w aucie spać mogą dwie osoby. Można również spróbować ułożyć się na tylnej kanapie, lecz uniemożliwi to rozłożenie przednich foteli.

Nadwozie typu sedan: Tutaj mamy trzy opcje do wyboru. Pierwsze dwie są analogiczne do tych proponowanych w nadwoziu hatchback. Trzecia opcja jest do wykorzystania w momencie, kiedy w naszym aucie tylną kanapę da się złożyć. Po otrzymaniu mniej więcej płaskiej powierzchni, można położyć się, nogi kładąc w kufrze, zaś tułowie i głowę na złożonym oparciu tylnej kanapy. Tak samo możemy zrobić w przypadku nadwozia typu liftback.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

Nadwozie typu kombi/van/SUV/terenowy: tutaj będzie najwygodniej. Wiele samochodów z nadwoziem tego typu posiada składane kanapy a czasami też składany (do przodu) fotel pasażera z przodu. Po rozłożeniu często otrzymujemy całkowicie równą powierzchnię, o długości dochodzącej do 2 m. To, jak ją wykorzystamy, zależy tylko od naszych preferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przydatne wskazówki

- zalecane jest poranne wstawanie. Po pierwsze wstając wcześnie możemy jechać dalej, nie będąc przez nikogo zauważonymi. Po drugie, gdy poranne słońce zaczyna mocno grzać, auto zamienia się w saunę.

- starajmy się nie „upychać” do auta więc niż dwóch osób. Próba pomieszczenia się w aucie nieprzystosowanym do noclegu w więcej niż dwie osoby, spowoduje obniżenie już i tak niskiego komfortu.

- pamiętajmy o podstawowym wyposażeniu takim jak śpiwory, koce, miednica.

- spanie w miastach jest niewskazane, unikajmy także wsi. Wybierajmy bardziej ustronne miejsca i róbmy wszystko, aby jak najmniej rzucać się w oczy.

- starajmy się na noc tak „urządzić” żebyśmy w razie nagłej potrzeby mogli szybko odjechać.

Zobacz też: Jaka jest wysokość mandatów za granicą?

- pamiętajmy o kwestiach bezpieczeństwa. Wobec osób, którym nie ufamy, trzeba być bardzo ostrożnym. Z kolei w razie kontaktów z policją, trzeba być uprzejmym i stosować się do zaleceń. Zawsze należy sprawdzać, czy w danym kraju i w danym miejscu wolno: po pierwsze parkować, po drugie nocować.

Zalety spania w aucie

- spanie w aucie nic nas nie kosztuję.

- w aucie jest cieplej niż chociażby w namocie, zaś temperatura osiągnięta przez ogrzewanie utrzymuje się w miarę długo.

- bezpieczeństwo: namioty praktycznie w ogóle nie chronią nas od nieprzychylnych osób czy dzikich zwierząt, zaś w aucie możemy się zamknąć, minimalizując zagrożenie.

- w aucie niestraszne są nam warunki atmosferyczne – nic nie podwiewa, nie przemaka, tak jak w przypadku namiotu, który po burzowej nocy może być fatalnym stanie (tak jak i my).

- wielu miejscach występuje zakaz biwakowania, który nie dotyczy aut.

Zobacz też: Planowanie większego wyjazdu

- mamy dużo miejsca na swoje bagaże i wszystko jest pod ręką. Gdy śpimy w namiocie, zazwyczaj część rzeczy zostawiamy w aucie i nie mamy do nich dostępu przez całą dobę.

- dowolność miejsca noclegu. Zwłaszcza gdy mamy auto terenowe, możemy dostać się w piękne, dziewicze tereny, w których nie będziemy musieli się martwić o ciszę i spokój.

- w razie gdy cokolwiek nam nie odpowiada, możemy szybko zmienić miejsce naszego pobytu, nie tracąc czasu na składanie namiotu, pakowanie bagaży itp.

- gdy wybieramy się na pieszą wędrówkę, nie musimy wyjmować cennych rzeczy i chować ich gdzie indziej, tak jak w przypadku namiotu. Zamykamy auto i tyle.

- czasami bywa, że dopada nas ekstremalne zmęczenie, podczas którego kontynuowanie jazdy byłoby niebezpieczne. Gdy nie mamy gdzie przenocować, spanie lub drzemka w aucie jest najlepszym i najrozsądniejszym rozwiązaniem.

- gdy dojedziemy na miejsce, nie tracimy czasu na rozkładanie namiotu czy zakwaterowanie i rozpakowywanie bagaży.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w innych krajach?

Wady spania w aucie

- bardzo niski komfort. Kilka nocy w aucie i nasza kondycja (podobnie jak chęć do zwiedzania) wyraźnie spada. W aucie często jest bardzo duszno, a nie zawsze można otworzyć okna (w lecie przeszkadzać mogą nam komary, zaś w zimie obawa przed zaziębieniem się)

- higiena. Jakiś czas można się myć w miednicy, lub korzystać z pryszniców na stacjach benzynowych i kempingach, lecz nie jest to rozwiązanie na dłuższą metę.

-  spanie w aucie to dobra metoda w momencie, gdy jesteśmy w ustronnym lub bezludnym miejscu. Nie polecamy spać w aucie w mieście, ponieważ nie będziemy się czuć ani bezpiecznie, ani komfortowo.

Pamiętajmy, że nasz tekst ma jedynie charakter poradniczy. Nie zachęcamy do takiego sposobu spędzania nocy w podróży, ponieważ wiąże on się z pewnym ryzykiem. Pamiętajmy, że we wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA