REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak spędzić noc w aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Pamiętajmy, że warto czasem przespać się w aucie, niż ryzykować życia i zdrowie swoje i najbliższych. Fot. Fotolia
Pamiętajmy, że warto czasem przespać się w aucie, niż ryzykować życia i zdrowie swoje i najbliższych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu kto dużo podróżuje autem, nie raz zdarzyła się sytuacja, w której nie miał gdzie przenocować. W takim wypadku wyjście jest jedno – nocleg w aucie. W naszym poradniku przedstawiamy jak to zrobić, jakie są zalety i wady takiego rozwiązania, a także przestrzegamy przed ewentualnymi niebezpieczeństwami.

Sposoby na spanie w aucie

Tutaj oczywiście wszystko zależy od tego jakim samochodem podróżujemy.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie typu hatchback: tutaj nie mamy zbyt dużego pola manewru. Chyba najrozsądniejszą propozycją jest odchylenie oparcia fotela kierowcy lub pasażera tak, by po zajęciu miejsca przyjąć pozycję w pół leżącą. W takim wypadku w aucie spać mogą dwie osoby. Można również spróbować ułożyć się na tylnej kanapie, lecz uniemożliwi to rozłożenie przednich foteli.

Nadwozie typu sedan: Tutaj mamy trzy opcje do wyboru. Pierwsze dwie są analogiczne do tych proponowanych w nadwoziu hatchback. Trzecia opcja jest do wykorzystania w momencie, kiedy w naszym aucie tylną kanapę da się złożyć. Po otrzymaniu mniej więcej płaskiej powierzchni, można położyć się, nogi kładąc w kufrze, zaś tułowie i głowę na złożonym oparciu tylnej kanapy. Tak samo możemy zrobić w przypadku nadwozia typu liftback.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

REKLAMA

Nadwozie typu kombi/van/SUV/terenowy: tutaj będzie najwygodniej. Wiele samochodów z nadwoziem tego typu posiada składane kanapy a czasami też składany (do przodu) fotel pasażera z przodu. Po rozłożeniu często otrzymujemy całkowicie równą powierzchnię, o długości dochodzącej do 2 m. To, jak ją wykorzystamy, zależy tylko od naszych preferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przydatne wskazówki

- zalecane jest poranne wstawanie. Po pierwsze wstając wcześnie możemy jechać dalej, nie będąc przez nikogo zauważonymi. Po drugie, gdy poranne słońce zaczyna mocno grzać, auto zamienia się w saunę.

- starajmy się nie „upychać” do auta więc niż dwóch osób. Próba pomieszczenia się w aucie nieprzystosowanym do noclegu w więcej niż dwie osoby, spowoduje obniżenie już i tak niskiego komfortu.

- pamiętajmy o podstawowym wyposażeniu takim jak śpiwory, koce, miednica.

- spanie w miastach jest niewskazane, unikajmy także wsi. Wybierajmy bardziej ustronne miejsca i róbmy wszystko, aby jak najmniej rzucać się w oczy.

- starajmy się na noc tak „urządzić” żebyśmy w razie nagłej potrzeby mogli szybko odjechać.

Zobacz też: Jaka jest wysokość mandatów za granicą?

- pamiętajmy o kwestiach bezpieczeństwa. Wobec osób, którym nie ufamy, trzeba być bardzo ostrożnym. Z kolei w razie kontaktów z policją, trzeba być uprzejmym i stosować się do zaleceń. Zawsze należy sprawdzać, czy w danym kraju i w danym miejscu wolno: po pierwsze parkować, po drugie nocować.

Zalety spania w aucie

- spanie w aucie nic nas nie kosztuję.

- w aucie jest cieplej niż chociażby w namocie, zaś temperatura osiągnięta przez ogrzewanie utrzymuje się w miarę długo.

- bezpieczeństwo: namioty praktycznie w ogóle nie chronią nas od nieprzychylnych osób czy dzikich zwierząt, zaś w aucie możemy się zamknąć, minimalizując zagrożenie.

- w aucie niestraszne są nam warunki atmosferyczne – nic nie podwiewa, nie przemaka, tak jak w przypadku namiotu, który po burzowej nocy może być fatalnym stanie (tak jak i my).

- wielu miejscach występuje zakaz biwakowania, który nie dotyczy aut.

Zobacz też: Planowanie większego wyjazdu

- mamy dużo miejsca na swoje bagaże i wszystko jest pod ręką. Gdy śpimy w namiocie, zazwyczaj część rzeczy zostawiamy w aucie i nie mamy do nich dostępu przez całą dobę.

- dowolność miejsca noclegu. Zwłaszcza gdy mamy auto terenowe, możemy dostać się w piękne, dziewicze tereny, w których nie będziemy musieli się martwić o ciszę i spokój.

- w razie gdy cokolwiek nam nie odpowiada, możemy szybko zmienić miejsce naszego pobytu, nie tracąc czasu na składanie namiotu, pakowanie bagaży itp.

- gdy wybieramy się na pieszą wędrówkę, nie musimy wyjmować cennych rzeczy i chować ich gdzie indziej, tak jak w przypadku namiotu. Zamykamy auto i tyle.

- czasami bywa, że dopada nas ekstremalne zmęczenie, podczas którego kontynuowanie jazdy byłoby niebezpieczne. Gdy nie mamy gdzie przenocować, spanie lub drzemka w aucie jest najlepszym i najrozsądniejszym rozwiązaniem.

- gdy dojedziemy na miejsce, nie tracimy czasu na rozkładanie namiotu czy zakwaterowanie i rozpakowywanie bagaży.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w innych krajach?

Wady spania w aucie

- bardzo niski komfort. Kilka nocy w aucie i nasza kondycja (podobnie jak chęć do zwiedzania) wyraźnie spada. W aucie często jest bardzo duszno, a nie zawsze można otworzyć okna (w lecie przeszkadzać mogą nam komary, zaś w zimie obawa przed zaziębieniem się)

- higiena. Jakiś czas można się myć w miednicy, lub korzystać z pryszniców na stacjach benzynowych i kempingach, lecz nie jest to rozwiązanie na dłuższą metę.

-  spanie w aucie to dobra metoda w momencie, gdy jesteśmy w ustronnym lub bezludnym miejscu. Nie polecamy spać w aucie w mieście, ponieważ nie będziemy się czuć ani bezpiecznie, ani komfortowo.

Pamiętajmy, że nasz tekst ma jedynie charakter poradniczy. Nie zachęcamy do takiego sposobu spędzania nocy w podróży, ponieważ wiąże on się z pewnym ryzykiem. Pamiętajmy, że we wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA