REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pamiętajmy, że warto czasem przespać się w aucie, niż ryzykować życia i zdrowie swoje i najbliższych. Fot. Fotolia
Pamiętajmy, że warto czasem przespać się w aucie, niż ryzykować życia i zdrowie swoje i najbliższych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu kto dużo podróżuje autem, nie raz zdarzyła się sytuacja, w której nie miał gdzie przenocować. W takim wypadku wyjście jest jedno – nocleg w aucie. W naszym poradniku przedstawiamy jak to zrobić, jakie są zalety i wady takiego rozwiązania, a także przestrzegamy przed ewentualnymi niebezpieczeństwami.

Sposoby na spanie w aucie

Tutaj oczywiście wszystko zależy od tego jakim samochodem podróżujemy.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie typu hatchback: tutaj nie mamy zbyt dużego pola manewru. Chyba najrozsądniejszą propozycją jest odchylenie oparcia fotela kierowcy lub pasażera tak, by po zajęciu miejsca przyjąć pozycję w pół leżącą. W takim wypadku w aucie spać mogą dwie osoby. Można również spróbować ułożyć się na tylnej kanapie, lecz uniemożliwi to rozłożenie przednich foteli.

Nadwozie typu sedan: Tutaj mamy trzy opcje do wyboru. Pierwsze dwie są analogiczne do tych proponowanych w nadwoziu hatchback. Trzecia opcja jest do wykorzystania w momencie, kiedy w naszym aucie tylną kanapę da się złożyć. Po otrzymaniu mniej więcej płaskiej powierzchni, można położyć się, nogi kładąc w kufrze, zaś tułowie i głowę na złożonym oparciu tylnej kanapy. Tak samo możemy zrobić w przypadku nadwozia typu liftback.

Zobacz też: Przyczepa kempingowa a system viaToll

REKLAMA

Nadwozie typu kombi/van/SUV/terenowy: tutaj będzie najwygodniej. Wiele samochodów z nadwoziem tego typu posiada składane kanapy a czasami też składany (do przodu) fotel pasażera z przodu. Po rozłożeniu często otrzymujemy całkowicie równą powierzchnię, o długości dochodzącej do 2 m. To, jak ją wykorzystamy, zależy tylko od naszych preferencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przydatne wskazówki

- zalecane jest poranne wstawanie. Po pierwsze wstając wcześnie możemy jechać dalej, nie będąc przez nikogo zauważonymi. Po drugie, gdy poranne słońce zaczyna mocno grzać, auto zamienia się w saunę.

- starajmy się nie „upychać” do auta więc niż dwóch osób. Próba pomieszczenia się w aucie nieprzystosowanym do noclegu w więcej niż dwie osoby, spowoduje obniżenie już i tak niskiego komfortu.

- pamiętajmy o podstawowym wyposażeniu takim jak śpiwory, koce, miednica.

- spanie w miastach jest niewskazane, unikajmy także wsi. Wybierajmy bardziej ustronne miejsca i róbmy wszystko, aby jak najmniej rzucać się w oczy.

- starajmy się na noc tak „urządzić” żebyśmy w razie nagłej potrzeby mogli szybko odjechać.

Zobacz też: Jaka jest wysokość mandatów za granicą?

- pamiętajmy o kwestiach bezpieczeństwa. Wobec osób, którym nie ufamy, trzeba być bardzo ostrożnym. Z kolei w razie kontaktów z policją, trzeba być uprzejmym i stosować się do zaleceń. Zawsze należy sprawdzać, czy w danym kraju i w danym miejscu wolno: po pierwsze parkować, po drugie nocować.

Zalety spania w aucie

- spanie w aucie nic nas nie kosztuję.

- w aucie jest cieplej niż chociażby w namocie, zaś temperatura osiągnięta przez ogrzewanie utrzymuje się w miarę długo.

- bezpieczeństwo: namioty praktycznie w ogóle nie chronią nas od nieprzychylnych osób czy dzikich zwierząt, zaś w aucie możemy się zamknąć, minimalizując zagrożenie.

- w aucie niestraszne są nam warunki atmosferyczne – nic nie podwiewa, nie przemaka, tak jak w przypadku namiotu, który po burzowej nocy może być fatalnym stanie (tak jak i my).

- wielu miejscach występuje zakaz biwakowania, który nie dotyczy aut.

Zobacz też: Planowanie większego wyjazdu

- mamy dużo miejsca na swoje bagaże i wszystko jest pod ręką. Gdy śpimy w namiocie, zazwyczaj część rzeczy zostawiamy w aucie i nie mamy do nich dostępu przez całą dobę.

- dowolność miejsca noclegu. Zwłaszcza gdy mamy auto terenowe, możemy dostać się w piękne, dziewicze tereny, w których nie będziemy musieli się martwić o ciszę i spokój.

- w razie gdy cokolwiek nam nie odpowiada, możemy szybko zmienić miejsce naszego pobytu, nie tracąc czasu na składanie namiotu, pakowanie bagaży itp.

- gdy wybieramy się na pieszą wędrówkę, nie musimy wyjmować cennych rzeczy i chować ich gdzie indziej, tak jak w przypadku namiotu. Zamykamy auto i tyle.

- czasami bywa, że dopada nas ekstremalne zmęczenie, podczas którego kontynuowanie jazdy byłoby niebezpieczne. Gdy nie mamy gdzie przenocować, spanie lub drzemka w aucie jest najlepszym i najrozsądniejszym rozwiązaniem.

- gdy dojedziemy na miejsce, nie tracimy czasu na rozkładanie namiotu czy zakwaterowanie i rozpakowywanie bagaży.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w innych krajach?

Wady spania w aucie

- bardzo niski komfort. Kilka nocy w aucie i nasza kondycja (podobnie jak chęć do zwiedzania) wyraźnie spada. W aucie często jest bardzo duszno, a nie zawsze można otworzyć okna (w lecie przeszkadzać mogą nam komary, zaś w zimie obawa przed zaziębieniem się)

- higiena. Jakiś czas można się myć w miednicy, lub korzystać z pryszniców na stacjach benzynowych i kempingach, lecz nie jest to rozwiązanie na dłuższą metę.

-  spanie w aucie to dobra metoda w momencie, gdy jesteśmy w ustronnym lub bezludnym miejscu. Nie polecamy spać w aucie w mieście, ponieważ nie będziemy się czuć ani bezpiecznie, ani komfortowo.

Pamiętajmy, że nasz tekst ma jedynie charakter poradniczy. Nie zachęcamy do takiego sposobu spędzania nocy w podróży, ponieważ wiąże on się z pewnym ryzykiem. Pamiętajmy, że we wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA