REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybierasz się zimą za granicę? Sprawdź przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Witanowski
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się zimą do innego kraju, sprawdź czy w danym kraju nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na wysoki mandat.

W poszczególnych krajach można spotkać różne przepisy. Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Niestosowanie się do prawa, może nieść ze sobą konsekwencje np. mandat. Warto pamiętać, że w niektórych państwach potrafią być bardzo wysokie. W Austrii za niedostosowanie pojazdu do warunków zimowych grozi mandat nawet do 5 tys. euro.

REKLAMA

REKLAMA

Warto także pamiętać że w okresie zimowym, pogoda potrafi zaskakiwać. Przed podróżą, należy wyposażyć się w łańcuchy, łopaty do odśnieżania czy też woreczki z piaskiem.

Zobacz też: Samochodem po Europie i świecie

Przepisy w poszczególnych krajach :

Kraj

Kolce

Łańcuchy Zimówki
Irlandia Zabronione Zabronione Nieobowiązkowe
Wielka Brytania Dozwolone Dozwolone na zaśnieżonej powierzchni Brak uregulowań
Holandia Zabronione Zabronione Brak uregulowań
Belgia Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Luksemburg Dozwolone 1XI - 31III, lub wcześniej podczas mrozu Dozwolone Nieobowiązkowe
Niemcy Zabronione Dozwolone, ograniczenie od 50km/h Dostosowanie do warunków
Francja Dozwolone od 1XII - do ostatniej niedzieli marca Czasowe nakazy Czasowy obowiązek na niektórych odcinkach
Czechy Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Obowiązkowe 1XI - 31III, w warunkach zimowych, minimalny bieżnik 4mm
Portugalia Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Hiszpania Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Brak uregulowań
Szwajcaria Dozwolone 1XI - 31IV, ograniczenie do 80km/h Obowiązkowe na niektórych oznaczonych drogach Nieobowiązkowe, jednak powinny być dostosowane do warunków drogowych
Włochy Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, do 50kom/h Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Austria Dozwolone 1X - 30 V, ograniczenie do 80km/h Dozwolone 1X - 31V, mogą zastąpić zimówki Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Słowenia Zabronione Dozwolone Obowiązkowe 15XI - 31III, w warunkach zimowych, na wszystkich kołach
Chorwacja Zabronione Obowiązkowe w niektórych rejonach 1XI - 30IV Nieobowiązkowe
Czarnogóra Brak uregulowań Dozwolone Brak uregulowań
Grecja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Bułgaria Zabronione Dozwolone Brak uregulowań
Dania Dozwolone 1XI - 15 IV, na wszystkich kołach Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe, na wszystkich kołach
Serbia Zabronione Obowiązkowe w niektórych oznaczonych odcinkach Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 4mm
Rumunia Zabronione Zalecane w niektórych regionach Brak uregulowań
Węgry Zabronione Dozwolone na śniegu, do 50km/h Brak uregulowań
Słowacja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe w warunkach zimowych, mogą być całoroczne
Estonia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III, minimalny bieżnik 3mm
Łotwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III  w pojazdach do 3,5t; minimalny bieżnik 3mm
Finlandia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII do końca lutego
Szwecja Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III w czasie opadów i zalegania śniegu oraz oblodzenia drogi
Litwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach
Norwegia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, auta pow. 3,5 tony obowiązkowe Obowiązkowe, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 3mm

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA