REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybierasz się zimą za granicę? Sprawdź przepisy

Jakub Witanowski
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się zimą do innego kraju, sprawdź czy w danym kraju nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na wysoki mandat.

W poszczególnych krajach można spotkać różne przepisy. Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Niestosowanie się do prawa, może nieść ze sobą konsekwencje np. mandat. Warto pamiętać, że w niektórych państwach potrafią być bardzo wysokie. W Austrii za niedostosowanie pojazdu do warunków zimowych grozi mandat nawet do 5 tys. euro.

REKLAMA

Warto także pamiętać że w okresie zimowym, pogoda potrafi zaskakiwać. Przed podróżą, należy wyposażyć się w łańcuchy, łopaty do odśnieżania czy też woreczki z piaskiem.

Zobacz też: Samochodem po Europie i świecie

Przepisy w poszczególnych krajach :

Kraj

Kolce

Łańcuchy Zimówki
Irlandia Zabronione Zabronione Nieobowiązkowe
Wielka Brytania Dozwolone Dozwolone na zaśnieżonej powierzchni Brak uregulowań
Holandia Zabronione Zabronione Brak uregulowań
Belgia Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Luksemburg Dozwolone 1XI - 31III, lub wcześniej podczas mrozu Dozwolone Nieobowiązkowe
Niemcy Zabronione Dozwolone, ograniczenie od 50km/h Dostosowanie do warunków
Francja Dozwolone od 1XII - do ostatniej niedzieli marca Czasowe nakazy Czasowy obowiązek na niektórych odcinkach
Czechy Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Obowiązkowe 1XI - 31III, w warunkach zimowych, minimalny bieżnik 4mm
Portugalia Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Hiszpania Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Brak uregulowań
Szwajcaria Dozwolone 1XI - 31IV, ograniczenie do 80km/h Obowiązkowe na niektórych oznaczonych drogach Nieobowiązkowe, jednak powinny być dostosowane do warunków drogowych
Włochy Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, do 50kom/h Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Austria Dozwolone 1X - 30 V, ograniczenie do 80km/h Dozwolone 1X - 31V, mogą zastąpić zimówki Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Słowenia Zabronione Dozwolone Obowiązkowe 15XI - 31III, w warunkach zimowych, na wszystkich kołach
Chorwacja Zabronione Obowiązkowe w niektórych rejonach 1XI - 30IV Nieobowiązkowe
Czarnogóra Brak uregulowań Dozwolone Brak uregulowań
Grecja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Bułgaria Zabronione Dozwolone Brak uregulowań
Dania Dozwolone 1XI - 15 IV, na wszystkich kołach Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe, na wszystkich kołach
Serbia Zabronione Obowiązkowe w niektórych oznaczonych odcinkach Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 4mm
Rumunia Zabronione Zalecane w niektórych regionach Brak uregulowań
Węgry Zabronione Dozwolone na śniegu, do 50km/h Brak uregulowań
Słowacja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe w warunkach zimowych, mogą być całoroczne
Estonia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III, minimalny bieżnik 3mm
Łotwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III  w pojazdach do 3,5t; minimalny bieżnik 3mm
Finlandia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII do końca lutego
Szwecja Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III w czasie opadów i zalegania śniegu oraz oblodzenia drogi
Litwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach
Norwegia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, auta pow. 3,5 tony obowiązkowe Obowiązkowe, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 3mm

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA