REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybierasz się zimą za granicę? Sprawdź przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Witanowski
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się zimą do innego kraju, sprawdź czy w danym kraju nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na wysoki mandat.

W poszczególnych krajach można spotkać różne przepisy. Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Niestosowanie się do prawa, może nieść ze sobą konsekwencje np. mandat. Warto pamiętać, że w niektórych państwach potrafią być bardzo wysokie. W Austrii za niedostosowanie pojazdu do warunków zimowych grozi mandat nawet do 5 tys. euro.

REKLAMA

Warto także pamiętać że w okresie zimowym, pogoda potrafi zaskakiwać. Przed podróżą, należy wyposażyć się w łańcuchy, łopaty do odśnieżania czy też woreczki z piaskiem.

Zobacz też: Samochodem po Europie i świecie

Przepisy w poszczególnych krajach :

Kraj

Kolce

Łańcuchy Zimówki
Irlandia Zabronione Zabronione Nieobowiązkowe
Wielka Brytania Dozwolone Dozwolone na zaśnieżonej powierzchni Brak uregulowań
Holandia Zabronione Zabronione Brak uregulowań
Belgia Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Luksemburg Dozwolone 1XI - 31III, lub wcześniej podczas mrozu Dozwolone Nieobowiązkowe
Niemcy Zabronione Dozwolone, ograniczenie od 50km/h Dostosowanie do warunków
Francja Dozwolone od 1XII - do ostatniej niedzieli marca Czasowe nakazy Czasowy obowiązek na niektórych odcinkach
Czechy Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Obowiązkowe 1XI - 31III, w warunkach zimowych, minimalny bieżnik 4mm
Portugalia Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Hiszpania Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Brak uregulowań
Szwajcaria Dozwolone 1XI - 31IV, ograniczenie do 80km/h Obowiązkowe na niektórych oznaczonych drogach Nieobowiązkowe, jednak powinny być dostosowane do warunków drogowych
Włochy Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, do 50kom/h Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Austria Dozwolone 1X - 30 V, ograniczenie do 80km/h Dozwolone 1X - 31V, mogą zastąpić zimówki Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Słowenia Zabronione Dozwolone Obowiązkowe 15XI - 31III, w warunkach zimowych, na wszystkich kołach
Chorwacja Zabronione Obowiązkowe w niektórych rejonach 1XI - 30IV Nieobowiązkowe
Czarnogóra Brak uregulowań Dozwolone Brak uregulowań
Grecja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Bułgaria Zabronione Dozwolone Brak uregulowań
Dania Dozwolone 1XI - 15 IV, na wszystkich kołach Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe, na wszystkich kołach
Serbia Zabronione Obowiązkowe w niektórych oznaczonych odcinkach Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 4mm
Rumunia Zabronione Zalecane w niektórych regionach Brak uregulowań
Węgry Zabronione Dozwolone na śniegu, do 50km/h Brak uregulowań
Słowacja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe w warunkach zimowych, mogą być całoroczne
Estonia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III, minimalny bieżnik 3mm
Łotwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III  w pojazdach do 3,5t; minimalny bieżnik 3mm
Finlandia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII do końca lutego
Szwecja Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III w czasie opadów i zalegania śniegu oraz oblodzenia drogi
Litwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach
Norwegia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, auta pow. 3,5 tony obowiązkowe Obowiązkowe, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 3mm

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA