REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybierasz się zimą za granicę? Sprawdź przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Witanowski
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia
Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się zimą do innego kraju, sprawdź czy w danym kraju nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na wysoki mandat.

W poszczególnych krajach można spotkać różne przepisy. Niektóre państwa nakładają obowiązek jazdy na zimowych oponach, inne dopuszczają korzystanie z opon letnich wyposażonych w łańcuchy. Niestosowanie się do prawa, może nieść ze sobą konsekwencje np. mandat. Warto pamiętać, że w niektórych państwach potrafią być bardzo wysokie. W Austrii za niedostosowanie pojazdu do warunków zimowych grozi mandat nawet do 5 tys. euro.

REKLAMA

Warto także pamiętać że w okresie zimowym, pogoda potrafi zaskakiwać. Przed podróżą, należy wyposażyć się w łańcuchy, łopaty do odśnieżania czy też woreczki z piaskiem.

Zobacz też: Samochodem po Europie i świecie

Przepisy w poszczególnych krajach :

Kraj

Kolce

Łańcuchy Zimówki
Irlandia Zabronione Zabronione Nieobowiązkowe
Wielka Brytania Dozwolone Dozwolone na zaśnieżonej powierzchni Brak uregulowań
Holandia Zabronione Zabronione Brak uregulowań
Belgia Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Luksemburg Dozwolone 1XI - 31III, lub wcześniej podczas mrozu Dozwolone Nieobowiązkowe
Niemcy Zabronione Dozwolone, ograniczenie od 50km/h Dostosowanie do warunków
Francja Dozwolone od 1XII - do ostatniej niedzieli marca Czasowe nakazy Czasowy obowiązek na niektórych odcinkach
Czechy Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Obowiązkowe 1XI - 31III, w warunkach zimowych, minimalny bieżnik 4mm
Portugalia Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Hiszpania Zabronione Tylko na ośnieżonych drogach, ograniczenie do 50km/h Brak uregulowań
Szwajcaria Dozwolone 1XI - 31IV, ograniczenie do 80km/h Obowiązkowe na niektórych oznaczonych drogach Nieobowiązkowe, jednak powinny być dostosowane do warunków drogowych
Włochy Dozwolone 1XI - 31III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, do 50kom/h Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Austria Dozwolone 1X - 30 V, ograniczenie do 80km/h Dozwolone 1X - 31V, mogą zastąpić zimówki Obowiązkowe w niektórych rejonach 15X - 15IV
Słowenia Zabronione Dozwolone Obowiązkowe 15XI - 31III, w warunkach zimowych, na wszystkich kołach
Chorwacja Zabronione Obowiązkowe w niektórych rejonach 1XI - 30IV Nieobowiązkowe
Czarnogóra Brak uregulowań Dozwolone Brak uregulowań
Grecja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Brak uregulowań
Bułgaria Zabronione Dozwolone Brak uregulowań
Dania Dozwolone 1XI - 15 IV, na wszystkich kołach Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe, na wszystkich kołach
Serbia Zabronione Obowiązkowe w niektórych oznaczonych odcinkach Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 4mm
Rumunia Zabronione Zalecane w niektórych regionach Brak uregulowań
Węgry Zabronione Dozwolone na śniegu, do 50km/h Brak uregulowań
Słowacja Zabronione Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe w warunkach zimowych, mogą być całoroczne
Estonia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III, minimalny bieżnik 3mm
Łotwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III  w pojazdach do 3,5t; minimalny bieżnik 3mm
Finlandia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII do końca lutego
Szwecja Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XII - 31III w czasie opadów i zalegania śniegu oraz oblodzenia drogi
Litwa Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni Obowiązkowe 1XI - 1IV, na wszystkich kołach
Norwegia Dozwolone 1X - 1III Dozwolone na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni, auta pow. 3,5 tony obowiązkowe Obowiązkowe, na wszystkich kołach, minimalny bieżnik 3mm

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA