REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie części, narzędzia i akcesoria warto mieć w trasie?

Jakubowski Ryszard
Każdy element wcześniej czy później może się zużyć lub ulec awarii. Niektóre warto mieć w zapasie podczas podróży w trasie. fot. Newspress
Każdy element wcześniej czy później może się zużyć lub ulec awarii. Niektóre warto mieć w zapasie podczas podróży w trasie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma części i podzespołów samochodowych o nieograniczonej trwałości. Każdy element wcześniej czy później może się zużyć lub ulec awarii. Oto lista narzędzi, części i akcesoriów, które warto mieć w zapasie podczas podróży w trasie.

Obecnie nie ma problemu z naprawą uszkodzonych samochodów w trasie. Warsztaty i stacje obsługi są niemal na każdym kroku, poza tym liczne firmy oferują w ramach pakietu ubezpieczeniowego możliwość natychmiastowej bezpłatnej naprawy lub odholowania samochodu do właściwej stacji obsługi. Nie ma więc potrzeby zapychania częściami zapasowymi bagażnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić koło?

Jednak nie zawsze i nie w każdym rejonie kraju natychmiastowa pomoc fachowego serwisu jest możliwa. Nie wszystkie typy samochodów są przyjmowane do naprawy. Jeszcze gorzej jest podczas zagranicznych wojaży, zwłaszcza po krajach, które dopiero myślą o wejściu w erę powszechnej motoryzacji. Warto mieć ze sobą przydatne w każdych okolicznościach części i akcesoria, a w przypadku samochodów starszych niż 10 lat lub nietypowych w rozumieniu polskich stacji obsługi należy mieć zawsze ze sobą podstawowy zestaw naprawczy, złożony z odpowiednich części, narzędzi i akcesoriów.

Spośród części samochodowych najkrótszą żywotność mają żarówki i bezpieczniki. Należy więc zawsze mieć w aucie ich podstawowy komplet, typowy dla danego modelu, uzupełniony o dodatkową żarówkę reflektorową. I zawsze dbać o to, aby był to cały komplet, a więc trzeba uzupełniać go na bieżąco.

REKLAMA

Zapasowe paski

Spośród innych części w samochodzie najczęściej ulega awariom pasek, napędzający alternator lub prądnicę, pompę wodną, wentylator chłodnicy oraz inne urządzenia. W różnych typach samochodów są stosowane różne paski. Zawsze trzeba mieć ze sobą ten właściwy, wówczas wymiana zerwanego na nowy nie będzie stanowiła problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W starszych modelach samochodów często ulegają uszkodzeniom lub zużyciu różne części układu zapłonowego. Trzeba więc wozić ze sobą przynajmniej kompletny przerywacz, kondensator, co najmniej jedną nową świecę oraz końcówkę przewodu zapłonowego, tzw. fajkę. Te części są najczęściej niedostępne poza wyspecjalizowanymi sklepami, a takich w Polsce jest kilka lub kilkanaście i zwykle są one daleko od miejsca awarii.

Zobacz też: Jak przygotować się do wyjazdu samochodem na wakacje?

Nie jest przesadną ostrożnością wożenie ze sobą zapasowej dętki, pasującej rozmiarem do używanego typu opon. Zdarza się, że odwiedzane zakłady wulkanizacyjne nie chcą lub nie mogą podjąć się naprawy opony bezdętkowej. Wówczas można albo kontynuować dalszą jazdę albo na kole zapasowym, czyli – jeżeli jest to koło wyłącznie do użytku w sytuacjach awaryjnych, znacznie wolniej, niż normalnie, albo z przysłowiową duszą na ramieniu, że po „złapaniu gumy” samochód zostanie unieruchomiony. Zwykle nie wozi się dwóch kół zapasowych. Jedynym ratunkiem jest albo kupno nowej opony, pasującej do kompletu, co często jest niemożliwe, albo – włożenie dętki do uszkodzonej opony. Można wówczas jechać dalej.

Po włożeniu dętki w oponę bezdętkową należy starannie wyważyć koło. Jeżeli jest to niemożliwe w danym momencie, usunąć z felgi wszystkie dotychczas używane ciężarki wyważające. Może się zdarzyć, że cięższe miejsce opony z dętką znajdzie się w pobliżu ciężarka wyważającego i wówczas masy się zsumują, potęgując niewyważenie koła.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA