REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie części, narzędzia i akcesoria warto mieć w trasie?

Jakubowski Ryszard
Każdy element wcześniej czy później może się zużyć lub ulec awarii. Niektóre warto mieć w zapasie podczas podróży w trasie. fot. Newspress
Każdy element wcześniej czy później może się zużyć lub ulec awarii. Niektóre warto mieć w zapasie podczas podróży w trasie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma części i podzespołów samochodowych o nieograniczonej trwałości. Każdy element wcześniej czy później może się zużyć lub ulec awarii. Oto lista narzędzi, części i akcesoriów, które warto mieć w zapasie podczas podróży w trasie.

Obecnie nie ma problemu z naprawą uszkodzonych samochodów w trasie. Warsztaty i stacje obsługi są niemal na każdym kroku, poza tym liczne firmy oferują w ramach pakietu ubezpieczeniowego możliwość natychmiastowej bezpłatnej naprawy lub odholowania samochodu do właściwej stacji obsługi. Nie ma więc potrzeby zapychania częściami zapasowymi bagażnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić koło?

Jednak nie zawsze i nie w każdym rejonie kraju natychmiastowa pomoc fachowego serwisu jest możliwa. Nie wszystkie typy samochodów są przyjmowane do naprawy. Jeszcze gorzej jest podczas zagranicznych wojaży, zwłaszcza po krajach, które dopiero myślą o wejściu w erę powszechnej motoryzacji. Warto mieć ze sobą przydatne w każdych okolicznościach części i akcesoria, a w przypadku samochodów starszych niż 10 lat lub nietypowych w rozumieniu polskich stacji obsługi należy mieć zawsze ze sobą podstawowy zestaw naprawczy, złożony z odpowiednich części, narzędzi i akcesoriów.

Spośród części samochodowych najkrótszą żywotność mają żarówki i bezpieczniki. Należy więc zawsze mieć w aucie ich podstawowy komplet, typowy dla danego modelu, uzupełniony o dodatkową żarówkę reflektorową. I zawsze dbać o to, aby był to cały komplet, a więc trzeba uzupełniać go na bieżąco.

REKLAMA

Zapasowe paski

Spośród innych części w samochodzie najczęściej ulega awariom pasek, napędzający alternator lub prądnicę, pompę wodną, wentylator chłodnicy oraz inne urządzenia. W różnych typach samochodów są stosowane różne paski. Zawsze trzeba mieć ze sobą ten właściwy, wówczas wymiana zerwanego na nowy nie będzie stanowiła problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W starszych modelach samochodów często ulegają uszkodzeniom lub zużyciu różne części układu zapłonowego. Trzeba więc wozić ze sobą przynajmniej kompletny przerywacz, kondensator, co najmniej jedną nową świecę oraz końcówkę przewodu zapłonowego, tzw. fajkę. Te części są najczęściej niedostępne poza wyspecjalizowanymi sklepami, a takich w Polsce jest kilka lub kilkanaście i zwykle są one daleko od miejsca awarii.

Zobacz też: Jak przygotować się do wyjazdu samochodem na wakacje?

Nie jest przesadną ostrożnością wożenie ze sobą zapasowej dętki, pasującej rozmiarem do używanego typu opon. Zdarza się, że odwiedzane zakłady wulkanizacyjne nie chcą lub nie mogą podjąć się naprawy opony bezdętkowej. Wówczas można albo kontynuować dalszą jazdę albo na kole zapasowym, czyli – jeżeli jest to koło wyłącznie do użytku w sytuacjach awaryjnych, znacznie wolniej, niż normalnie, albo z przysłowiową duszą na ramieniu, że po „złapaniu gumy” samochód zostanie unieruchomiony. Zwykle nie wozi się dwóch kół zapasowych. Jedynym ratunkiem jest albo kupno nowej opony, pasującej do kompletu, co często jest niemożliwe, albo – włożenie dętki do uszkodzonej opony. Można wówczas jechać dalej.

Po włożeniu dętki w oponę bezdętkową należy starannie wyważyć koło. Jeżeli jest to niemożliwe w danym momencie, usunąć z felgi wszystkie dotychczas używane ciężarki wyważające. Może się zdarzyć, że cięższe miejsce opony z dętką znajdzie się w pobliżu ciężarka wyważającego i wówczas masy się zsumują, potęgując niewyważenie koła.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA